Lejeloven ved fraflytning
Fra : Morten

Dato : 25-08-04 08:38

Hej,

Hvis man har lejet en lejlighed i 10 år, må man så "give den videre" til
en anden ved fraflytning, eller skal den tilbage til udlejer? Må man
evt. fremleje den til en anden i et antal år, således rettigheder
tilfalder ny lejer?

Morten

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 25-08-04 11:55

Morten skrev sålydende:

> [...]
> til en anden ved fraflytning, eller skal den tilbage til udlejer? Må
> man evt. fremleje den til en anden i et antal år, således rettigheder

Danmark anerkender stadig den private ejendomsret, så en lejer har ikke
mulighed for at pådutte udlejer en bestemt ny lejer.

Der findes dog visse muligheder for bytte af boliger, specielt i
almennyttigt byggeri. Her skal udlejer dog godkende den nye lejer i
privat byggeri. For almennyttige boliger har udlejeren en
indsigelsesret, og der gælder nogle lovbestemte begrænsninger for
byttemulighederne.

høa

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-08-04 12:19

Hugo Østergaard-Andersen <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
> privat byggeri. For almennyttige boliger har udlejeren en
> indsigelsesret, og der gælder nogle lovbestemte begrænsninger for

Ifølge §73, stk 2 i lejeloven kan udlejer modsætte sig bytte under visse
betingelser. Der er tre objektive betingelser i a)-c), og endelig d)
"udlejeren i øvrigt har rimelig grund til at modsætte sig det pågældende
bytte". Jeg vil læse punkt d) som en svagere ret end at udlejer skal
godkende den nye lejer.

En anden ting: har lejeren bedre muligheder for at bytte hvis det er en
almennyttig lejebolig? (jf. formuleringen "... specielt i almennyttigt
byggeri" ovenfor).

--
Jesper Lund

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 25-08-04 14:18

Jesper Lund skrev sålydende:

> [...]
>
> En anden ting: har lejeren bedre muligheder for at bytte hvis det er
> en almennyttig lejebolig? (jf. formuleringen "... specielt i

Der findes to bestemmelser, dels den citerede, dels bestemmelsen i § 69
i lov om leje af almene boliger, der til dels er sammenfaldende, til
dels forskellige, men jeg medgiver, at forskellen var trukket lige
lovlig hårdt op, fordi jeg havde en af de særlige betingelser i
lejeloven på nethinden.

høa

Fra : Gerner

Dato : 25-08-04 12:05

On Wed, 25 Aug 2004 09:37:59 +0200, Morten <usenet@kikobu.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Hej,
>
>Hvis man har lejet en lejlighed i 10 år, må man så "give den videre" til
>en anden ved fraflytning, eller skal den tilbage til udlejer? Må man

Udlejer ejer lejligheden og har suveren magt til at bestemme hvem der skal
genudlejes til. En lejer har ingen råderet til en fraflyttet lejlighed. (heller
ikke en opsagt)

>evt. fremleje den til en anden i et antal år, således rettigheder
>tilfalder ny lejer?

Nej. Fremleje skal iøvrigt ske i boperioden og fremlejetager ryger ud sammen med
lejeren. Du har naturligvis lov til at anbefale at den og den overtager
lejemålet efter eget ophør, men ejer har ikke pligt til at følge den.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto