/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
købelov og reperation
Fra : Jesper Bach


Dato : 21-08-04 08:57

Hejsa

Jeg arbejder som serviceteknikker, med konsum elektronik.
Vi har tit diskuteret på værkstedet hvad der er lov, og hvad der blot er
alm. praksis.

et tænkt eksempel:
Jeg modtager et app. til reperation, uden for garantien (inden for garanti
perioden HAR vi styr på det... mener vi) Jeg bruger 2-3 timer, lokalisere
fejlen til en bestemt komponent der så udskiftes, derefter virker app. igen
som det skal. 2 mdr. senere kommer app. ind igen, samme komponent død. Må
jeg tage penge for arbejdslønnen ved 2. udskiftning ? hvad nu hvis den
holder 11 mdr. ? eller 20 mdr. ?

Vi forestiller os nu at der går ca. lige så lang tid som førstegang (2, 11
eller 20 mdr.) så er den der igen, med samme fejl (3. gang til rep.) jeg
vil nu skifte det print som komponenten sidder på, da der jo må være noget
der slå den ihjæl (vi antager naturligvis at fejlen ikke er set på andre
tilsvarende produkter, det er altså IKKE en seriefejl) hvad må jeg forlange
kunden betaler denne gang ? printet ? arbejdsløn ?

hvis den virker efter 2. forsøg uden at den på noget tidspunkt kommer igen
(altså kun med komponenten skiftet) er der jo ikke tvivl om at arbejdet har
været udført korrekt, men bare med en komponent der havde eb skjult fejl.

I det andet tilfælde er det vel lidt en definationssag om arbejdet har været
udført korrekt ved de første forsøg, min personligemening er dog, at hvis
app. opføre sig på alle tæklige måde som det skal, kan reperatøren ikke
have gjort det anderledes, og derfor må reperation, i mine øjne, regnes for
værende korrekt udført.

Jeg håber der er nogen, der med henvisning til gældende lovgivning, kan give
svar på ovenstående... der står pizza til hele værkstedet på spil, så det
må anses som værende af høj prioritet

Jesper


 
 
Peter (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 22-08-04 18:11

"Jesper Bach" <jesper_bach72@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:BlYVc.115$FK2.61@news.get2net.dk...
> Hejsa
>
> Jeg arbejder som serviceteknikker, med konsum elektronik.
> Vi har tit diskuteret på værkstedet hvad der er lov, og hvad der blot er
> alm. praksis.
>
> et tænkt eksempel:
> Jeg modtager et app. til reperation, uden for garantien (inden for garanti
> perioden HAR vi styr på det... mener vi) Jeg bruger 2-3 timer, lokalisere
> fejlen til en bestemt komponent der så udskiftes, derefter virker app.
igen
> som det skal. 2 mdr. senere kommer app. ind igen, samme komponent død. Må
> jeg tage penge for arbejdslønnen ved 2. udskiftning ? hvad nu hvis den
> holder 11 mdr. ? eller 20 mdr. ?

Hvis samme komponenent så er svaret nej - og det i op til 5 år.

> Vi forestiller os nu at der går ca. lige så lang tid som førstegang (2, 11
> eller 20 mdr.) så er den der igen, med samme fejl (3. gang til rep.) jeg
> vil nu skifte det print som komponenten sidder på, da der jo må være noget
> der slå den ihjæl (vi antager naturligvis at fejlen ikke er set på andre
> tilsvarende produkter, det er altså IKKE en seriefejl) hvad må jeg
forlange
> kunden betaler denne gang ? printet ? arbejdsløn ?

Den var sværere

Du må kræve betaling for hele arbejdet. Men den 1. og 2. rep var jo så
forkert og det kan du jo så principielt ikke kræve betaling for og skal
derfor give pengene tilbage for 1. rep.

Der er ingen direkte regler at henvise til. Det er almindelige juridiske
regler, som gælder uden et de er nedskrevet - reglerne hviler på
retspraksis.

5 års fristen som jeg nævner findes i Forældelsesloven af 1908.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Jesper Bach (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Bach


Dato : 22-08-04 04:29

Peter wrote:

> "Jesper Bach" <jesper_bach72@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:BlYVc.115$FK2.61@news.get2net.dk...
>> Hejsa
>>
>> Jeg arbejder som serviceteknikker, med konsum elektronik.
>> Vi har tit diskuteret på værkstedet hvad der er lov, og hvad der blot er
>> alm. praksis.
>>
>> et tænkt eksempel:
>> Jeg modtager et app. til reperation, uden for garantien (inden for
>> garanti perioden HAR vi styr på det... mener vi) Jeg bruger 2-3 timer,
>> lokalisere fejlen til en bestemt komponent der så udskiftes, derefter
>> virker app.
> igen
>> som det skal. 2 mdr. senere kommer app. ind igen, samme komponent død. Må
>> jeg tage penge for arbejdslønnen ved 2. udskiftning ? hvad nu hvis den
>> holder 11 mdr. ? eller 20 mdr. ?
>
> Hvis samme komponenent så er svaret nej - og det i op til 5 år.

Det med de 5 år, er sådan som jeg har fået det fortalt, kun hvis arbejdet
ikke er udført ordentligt, at man har brugt en del med en skjult fejl kan
vel næppe kaldes "ikke ordentligt udført arbejde" er vel mere sort uheld ?

>
>> Vi forestiller os nu at der går ca. lige så lang tid som førstegang (2,
>> 11 eller 20 mdr.) så er den der igen, med samme fejl (3. gang til rep.)
>> jeg vil nu skifte det print som komponenten sidder på, da der jo må være
>> noget der slå den ihjæl (vi antager naturligvis at fejlen ikke er set på
>> andre tilsvarende produkter, det er altså IKKE en seriefejl) hvad må jeg
> forlange
>> kunden betaler denne gang ? printet ? arbejdsløn ?
>
> Den var sværere
>
> Du må kræve betaling for hele arbejdet. Men den 1. og 2. rep var jo så
> forkert og det kan du jo så principielt ikke kræve betaling for og skal
> derfor give pengene tilbage for 1. rep.
>
> Der er ingen direkte regler at henvise til. Det er almindelige juridiske
> regler, som gælder uden et de er nedskrevet - reglerne hviler på
> retspraksis.
>
> 5 års fristen som jeg nævner findes i Forældelsesloven af 1908.
>
> /Peter
>

Hvis du har ret er det slut med jeg selv laver noget på min bil, få skiftet
bremser, 3½ år efter fejler de igen, det er samme del, det bliver lavet
uden beregning (ved godt bremser er en sliddel, men det er der åbenbart
ikke forbehold for... komponenten jeg skiftede kunne jo være en laser i en
CD eller DVD)

Personligt mener jeg kun 5 års reglen kan træde i kraft ved eksempel 2, da
det der kan være tale om dårligt udført arbejde.

Jesper


Peter (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 23-08-04 17:27

"Jesper Bach" <jesper_bach72@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:QxdWc.1$l35.0@news.get2net.dk...

[klip]

> > Hvis samme komponenent så er svaret nej - og det i op til 5 år.
>
> Det med de 5 år, er sådan som jeg har fået det fortalt, kun hvis arbejdet
> ikke er udført ordentligt,

Det er ikke korrekt. Jeg vil fastholde min udlægning, med mindre andre
jura-folk i dette forum siger mig i mod.

[klip]

> Hvis du har ret er det slut med jeg selv laver noget på min bil, få
skiftet
> bremser, 3½ år efter fejler de igen, det er samme del, det bliver lavet
> uden beregning



> (ved godt bremser er en sliddel, men det er der åbenbart
> ikke forbehold for...

Det var ikke det, du spurgte om!

> komponenten jeg skiftede kunne jo være en laser i en
> CD eller DVD)
>
> Personligt mener jeg kun 5 års reglen kan træde i kraft ved eksempel 2, da
> det der kan være tale om dårligt udført arbejde.

Fair nok, men det er næppe rigtigt.

Jeg kan sige jeg sidder med nogle sager, som i princippet ligner dine - vi
snakker bare om komponenter til 300.000 kroner plus arbejdsløn

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste