"Gratis" og ekspeditionsgebyr
Fra : Tony

Dato : 19-08-04 22:00

Er det lovligt at tilbyde en gratis vareprøve, og opkræve
ekspeditionsgebyr? Har jeg misforstået noget når jeg mener at gratis
betyder uden omkostninger for forbrugeren.

mvh

Tony

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 19-08-04 22:37

Tony skrev sålydende:

> Er det lovligt at tilbyde en gratis vareprøve, og opkræve
> ekspeditionsgebyr? Har jeg misforstået noget når jeg mener at gratis
> betyder uden omkostninger for forbrugeren.

Se hvad forbrugerombudsmanden mener om det spørgsmål her:
http://tinyurl.com/3mqen

høa

Fra : Tony

Dato : 20-08-04 13:34

Tak for svar.

> Se hvad forbrugerombudsmanden mener om det spørgsmål her:
> http://tinyurl.com/3mqen

"Gaver er jo pr. definition gratis. En eventuel opkrævning bør ikke
overstige, hvad det faktisk koster at sende gaven."

Når der står "bør" skal det så forstås sådan at der ikke ligger nogen
dom?

Hvad betyder formuleringen gave i denne forbindelse? Er en gratis vare
en gave?

Tony

Fra : Knud Berggreen

Dato : 20-08-04 18:03

On Fri, 20 Aug 2004 14:33:39 +0200, "Tony" <mynsterman@h0tmail.com>
wrote:

> [...]
>dom?
>
>Hvad betyder formuleringen gave i denne forbindelse? Er en gratis vare

En genstand eller ydelse som man modtager uden modydelse må pr.
definition være en gave.

Værdien af gaven må derfor være summen af selve gavens værdi plus
omkostninger i forbindelse med levering af gaven minus en eventuel
egenbetaling.
Hvis din egenbetaling overstiger leveringsomkostningerne så vil du
dermed have betalt en del af den lovede gave selv, og så er
spørgsmålet om man stadig kan kalde det en gave.

/Knud