Pas til USA?
Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 18-08-04 12:24

Hej.

Jeg skal et smut til USA (1.- 12. okt.) og er lidt i tvivl om hvorvidt
mit pas er gyldigt. Jeg har hørt at passet skal være af nyere dato da
det bl.a. skal kunne maskinaflæses - mit pas er fra ´96 og kan dermed
ikke maskinaflæses (først indført i DK i '97). Nu læser jeg på den
amerikanske ambassades hjemmeside,
http://www.usembassy.dk/Visas/VisaWaiver.htm
at denne regel først træder i kraft d. 26. oktober. Vil det sige at mit
8 år gamle pas er gyldigt indtil da eller er der andre forbehold?

PS: Jeg har forsøgt at ringe til Paskontoret hos det lokale politi, men
"alle medarbejder er desværre optaget og der kan ikke vente flere i køen
- ring venligst senere....."

PPS: X-postet til dk.forbruger og dk.videnskab.jura - sæt venligst FUT
til den relevante gruppe!

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : Martin K. R.

Dato : 18-08-04 12:27

"Jesper Rasmussen" <mejr@privacy.net> wrote in message
> [...]
> at denne regel først træder i kraft d. 26. oktober. Vil det sige at mit
> 8 år gamle pas er gyldigt indtil da eller er der andre forbehold?

Ja. Jeg har også et pas som ikke er maskinlæsbart (fra 1995). Ved ankomsten
i USA i juni blev det forsynet med påtegningen "MRP advised" (hvor MRP står
for Machine Readable Passport) og jeg fik udleveret en fotokopi af en tekst
der minder én om at få det i orden inden 26/10.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-04 12:33

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote in message

> [...]
tekst
> der minder én om at få det i orden inden 26/10.

Jeg er lige kommet hjem fra USA med et pas fra 1996 og der var ingen
kommentarer til det overhovedet.

hilsen
Uffe

Fra : Martin K. R.

Dato : 18-08-04 12:41

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> wrote in message
> [...]
> står
> tekst
>
> Jeg er lige kommet hjem fra USA med et pas fra 1996 og der var ingen

Måske er de løbet tør for fotokopier?

Martin

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 18-08-04 13:20

Jeg var i USA i foråret, og havde forinden fornyet mit 1995-pas.

Reglen træder først i kraft til oktober, men visse kontrollører kan være
krakilske nok til at nægte folk adgang, såfremt deres pas ikke er 100% i
orden. Selv et dårligt/forældet pasfoto kan være årsag nok.

Forny det dog for en sikkerheds skyld! Returbilletten er en ærgerlig
udgift, hvis man ikke kommer ind.

Mhv. JIB

PS: husk også pas til eventuelle børn - uanset alder.

Fra : Martin K. R.

Dato : 18-08-04 13:29

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> wrote in message
> [...]
> orden. Selv et dårligt/forældet pasfoto kan være årsag nok.
>
> Forny det dog for en sikkerheds skyld! Returbilletten er en ærgerlig

Det synes jeg er et udmærket råd. Specielt hvis det alligevel skal fornys
senere i oktober (hvis han vil til USA igen). Da jeg skulle derover i juni
benyttede jeg mit ikke-maskinlæsbare pas fra 1995, fordi der - på det
tidspunkt - var tale om, at der senere på året ville komme yderligere krav
om fingeraftryk osv. i passet. Så jeg var for nærig til at ville forny
passet to gange indenfor få måneder.

Martin

Fra : frede

Dato : 18-08-04 13:32

> [...]
> udgift, hvis man ikke kommer ind.
>
> Mhv. JIB
>
> PS: husk også pas til eventuelle børn - uanset alder.

ifølge Danmarks radio tekst tv side 123 d. 18/9-2004

DR 1 S123 ons 18 aug 10:15:26

DANMARK ER KLAR
TIL DE NYE PAS

Dansk politi vil allerede fra oktober
være klar til at udstede nye pas med
biometriske data - om fingeraftryk,
øjets iris eller et digitalt foto.

Tirsdag gav USA ellers de danske myn-
digheder et år mere, inden det bliver
et krav, når danskere rejser ind i USA.

Til gengæld har EU-politikerne endnu
ikke fastlagt, hvordan de særlige data
skal registreres. Så indtil videre får
kunderne deres nye pas uden chip.

Danskere kan rejse til USA uden visum.
Men efter terrorangrebet 11. september
2001 har amerikanerne skærpet sikker-
heden bl.a. med krav om de nye pas.

Fra : Martin K. R.

Dato : 18-08-04 13:40

"frede" <frede@nomailadress.invalid.com> wrote in message

<snip>

> ifølge Danmarks radio tekst tv side 123 d. 18/9-2004

> [...]

Ja, det står også på DRs hjemmeside:
http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=191923

Men hvad er mon nyheden? Samme besked (nærmest ordret) fik vi allerede for
flere måneder siden, da USA meddelte at man udskød kravet. Dengang meldte
politiet også at man var klar, men USA ville først indføre kravet når man
vidste at alle (eller i hvert fald de fleste) lande var i stand til at
opfylde dem (for at undgå separate krav for hvert eneste land).
Så hvor meget klogere bliver vi af denne 'nyhed'? Det har vel ikke ændret på
situationen? Medmindre USA har indsnævret tidsfristen, men det står der da
ikke noget om (der står bare at VI er klar)?

Martin

Fra : John

Dato : 18-08-04 13:23

"Jesper Rasmussen" <mejr@privacy.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> PS: Jeg har forsøgt at ringe til Paskontoret hos det lokale politi, men
> "alle medarbejder er desværre optaget og der kan ikke vente flere i køen

Ring til den amerikanske ambassade i stedet for. Her får du med garanti et
mere præcis svar...

http://www.usembassy.dk/Contact/default.htm

Mvh

John