Installering af tørretumbler/vaskemaskine ~
Fra : Michael Christensen

Dato : 17-08-04 11:41

Hej ng-jurister ,-)

Her er lige et ? til Jer.

Jeg bor i en ejerlejlighed og kunne godt tænke mig at få installeret
en vaskemaskine/tørretumbler, men er helt ny mht. regler for hvad man
må/ikke må i ejerlejligheder (har hidtil blot været lejer andet
steds).

Jeg tror (og det er så her I kommer på banen) at der ikke kan ske
noget ved at installere det omtalte udstyr, da andre i opgangen jo
tidligere har gjort det samme. Skal jeg spørge om lov først, eller
råder jeg selv over det boligareal jeg jo nu ejer.

Jeg er næsten sikker på, at man vil sige "det kan du godt glemme" hvis
over/under-bo bliver spurgt til råds om de synes det er en god ide. De
vil jo sandsynligvis vurdere at det vil støje og at de hellere vil
undvære denne støj som de gør nu. Jeg har dog ikke luftet tanken for
nogle i ejendommen, så det er altså ren spekulation fra min side af at
de vil reagere sådanne! Jeg vil selvfølgelig ikke have tændt for
maskinerne i urimelige tidsrum, og det vil blive opsat professionelt,
ophængt på væggen og ikke placeret direkte på gulvet.

Jeg ved at andre i opgangen (begge i stueetagen) har fået installeret
disse faciliteter på et eller andet tidspunkt længe før jeg er flyttet
ind, men har ikke kunnet finde noget i referater mv. om hvornår det
har været og hvordan det lige er foregået. Der er iøvrigt
fællesvaskeri i kælderen.

--
mvh Michael

Fra : Miggggg

Dato : 17-08-04 12:39

"Michael Christensen" <answer@to_newsgroup_please.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ind, men har ikke kunnet finde noget i referater mv. om hvornår det
> har været og hvordan det lige er foregået. Der er iøvrigt

Hvis du har et drypbakke uder vaskemaskinen, og rette udluftning til tørre,
eller en kondensopsamler, altså sådan en udgave uden udluftning.... så
skulle det være muligt at kunne installere det hele selv.
Brug evt 100 kr på at sætte nogle gulvklinker i det område du vil have
maskinerne stå, men du skal stadigvæk have drypbakken under, så har du et
fantastisk resultat.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-08-04 13:20

"Miggggg" <nokandoo@hokuspokus.æseløre> wrote in message

> [...]
> eller en kondensopsamler, altså sådan en udgave uden udluftning.... så
> skulle det være muligt at kunne installere det hele selv.

Og en ventil som forhindrer vandet i at kunne løbe tilbage i installationen.

> Brug evt 100 kr på at sætte nogle gulvklinker i det område du vil have
> maskinerne stå, men du skal stadigvæk have drypbakken under, så har du et
> fantastisk resultat.

Og man skal være omhyggelig med at justere benene, det gør også at
vaskemaskinen holder længere.

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never

Fra : Michael Christensen

Dato : 17-08-04 13:19

> [...]
> eller en kondensopsamler, altså sådan en udgave uden udluftning....

> skulle det være muligt at kunne installere det hele selv.

Tak for svaret, så sparer jeg da en del penge højst
sandsynligt, men det var nu mere ovenstående [snip]-udpluk
jeg især var interesseret i rådgivning til

Michael

Fra : Gerner

Dato : 17-08-04 14:10

On Tue, 17 Aug 2004 12:41:14 +0200, "Michael Christensen"
<answer@to_newsgroup_please.com> wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>tidligere har gjort det samme. Skal jeg spørge om lov først, eller
>råder jeg selv over det boligareal jeg jo nu ejer.

Du skal læse ejerforeningens vedtægter og husorden. Der står hvad der er tilladt
og forbudt, og er der ikke forbud mod opsætning af egne maskiner, så må du jo
gøre det.

>har været og hvordan det lige er foregået. Der er iøvrigt
>fællesvaskeri i kælderen.

Så kunne noget tyde på at der så er forbud mod egne installationer. Læs
husordenen. Evt. har de en speciel vejledning for ejendommen som helhed.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Vibeke

Dato : 17-08-04 14:09

> [...]
> tidligere har gjort det samme. Skal jeg spørge om lov først, eller
> råder jeg selv over det boligareal jeg jo nu ejer.

Det kommer vel an på hvad der står i jeres vedtægter. Hos os skal man
informere om at man har anskaffet sig en da betaling af vandforbruget
afhænger af et fordelingstal som er højere for folk der har vaskemaskine.

Men spørg formanden i foreningen.

Vibeke

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-08-04 19:10

Vibeke <vibeke1@hotmail.com> wrote:

> [...]
> man informere om at man har anskaffet sig en da betaling af
> vandforbruget afhænger af et fordelingstal som er højere for folk

Skal fordelingstallet ikke være tinglyst for hver ejerlejlighed? Det
bliver vel lidt svært hvis fordelingstallet ændres i takt med at du selv
eller naboen anskaffer eller bortskaffer en vaskemaskine (husk at de
skal summe til 100%).

--
Jesper Lund

Fra : Knud Berggreen

Dato : 17-08-04 20:01

On Tue, 17 Aug 2004 15:08:30 +0200, "Vibeke" <vibeke1@hotmail.com>
wrote:

>Det kommer vel an på hvad der står i jeres vedtægter. Hos os skal man
>informere om at man har anskaffet sig en da betaling af vandforbruget
>afhænger af et fordelingstal som er højere for folk der har vaskemaskine.

Sådan er det også hos os - det har dels noget at gøre med det øgede
forbrug, men det har i høj grad også noget at gøre om rørføringen kan
klare den øgede belastning af såvel indgående som udgående vand.

>Men spørg formanden i foreningen.

Endnu bedre - læs ejerforeningens vedtægter. Der kan være noget
fortolkningsmæssigt, hvor formandens svar derfor ikke behøver at være
endegyldigt.

/Knud

Fra : Knud Berggreen

Dato : 18-08-04 21:20

On Tue, 17 Aug 2004 21:01:16 +0200, Knud Berggreen
<knud@berggreen-dk.invalid> wrote:

>Sådan er det også hos os
Korrektion: Man får ikke et større fordelingstal da det vil påvirke
alle udgifter, men der kan blive foretaget anden fordeling af vand- og
vandafledningsafgift.
Jeg vil dog sige, at jeg ikke er bekendt med at det skulle være
gennemført i praksis, men vedtægterne giver mulighed for det.

/Knud

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-08-04 21:32

> [...]

> Jeg vil dog sige, at jeg ikke er bekendt med at det skulle være
> gennemført i praksis, men vedtægterne giver mulighed for det.

Hvad står der helt præcist i jeres vedtægter?

--
Jesper Lund

Fra : Knud Berggreen

Dato : 19-08-04 22:04

On Wed, 18 Aug 2004 22:32:20 +0200, "Jesper Lund" <jelu@despammed.com>
wrote:

>Hvad står der helt præcist i jeres vedtægter?

§18 på http://www.lodsgaarden.dk/pdf/vedtaegt.pdf

/Knud

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-08-04 22:35

> §18 på http://www.lodsgaarden.dk/pdf/vedtaegt.pdf

Jeg vil mene at en vaskemaskine, ligesom en opvaskemaskine, er omfattet
af begrebet "sædvanlige husholdningshjælpemidler", som du efter disse
vedtægter frit kan installere i din ejerlejlighed uden ekstra betaling,
og som ikke kræver nogen speciel tilladelse (installationen skal
selvfølgelig være lovlig). En vaskemaskine kan heller ikke ligefrem
siges at have et "udvidet forbrug af vand". Min vaskemaskine bruger ca.
60 liter vand per vask. Det er mindre end vandforbruget til et brusebad
for en enkelt person
http://www.miljoe.kk.dk/4205A840-27D0-47DD-8AF6-7A922CCA6FE1.W5Doc
og typisk vil der blive taget langt flere brusebade end vaske i en
lejlighed, uanset antallet af beboere.

Men I har godt nok nogle lange vedtægter

--
Jesper Lund

Fra : Knud Berggreen

Dato : 20-08-04 17:51

On Thu, 19 Aug 2004 23:34:57 +0200, "Jesper Lund" <jelu@despammed.com>
wrote:

> [...]
>http://www.miljoe.kk.dk/4205A840-27D0-47DD-8AF6-7A922CCA6FE1.W5Doc
>og typisk vil der blive taget langt flere brusebade end vaske i en

Den del af vedtægterne er formuleret i 1974, hvor vaskemaskiner og
opvaskemaskiner absolut ikke var "sædvanligt" i en lejlighed. Desuden
var der heller ikke samme fokus på vandforbrug og miljø som der er nu.
Men som jeg også nævnte, jeg er ikke bekendt med at denne paragraf er
taget i brug overfor nogen.

>Men I har godt nok nogle lange vedtægter

Jep, ganske forfærdeligt
Med tillæg der ændrer paragraffer og senere tillæg der igen ændrer
paragraffer tilbage, og jeg så også gerne at de blev skrevet om, men
idet det samtidig er en stiftelseserklæring så er det noget bøvlet
noget at gå i gang med.

/knud

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-08-04 18:30

Knud Berggreen <knud@berggreen-dk.invalid> wrote:

> Den del af vedtægterne er formuleret i 1974, hvor vaskemaskiner og
> opvaskemaskiner absolut ikke var "sædvanligt" i en lejlighed.

Jeg kan ikke forestille mig andet end at en formulering som "sædvanlig"
bliver vurderet i forhold til normerne i dag, uanset at den er skrevet i
1974. Derudover: hvad er et "sædvanligt" husholdningshjælpemiddel, som
kræver tilslutning af vand? Jeg kan kun komme på vaskemaskiner og
opvaskemaskiner.

Jeg tvivler desuden stærkt på at en ejerforening kan nægte et medlem
retten til at installere en vaskemaskine, medmindre foreningen kan
påvise tekniske begrænsninger i vandrør eller afløb/kloak. I så fald
skulle en ejer have en dårligere ret end en lejer, som i henhold til §29
i lejeloven kan installere en vaskemaskine.

§ 29. Lejeren har ret til at foretage sædvanlige installationer i det
lejede, medmindre udlejeren kan godtgøre, at ejendommens el- og
afløbskapacitet ikke er tilstrækkelig til installationen. Lejeren skal
give meddelelse til udlejeren, inden han foretager installationen.

> Desuden var der heller ikke samme fokus på vandforbrug og miljø som
> der er nu.

Som jeg skrev bruger en vaskemaskine mindre vand per vask end et
brusebad. Jeg kan ikke se at vandforbrug og miljø har ret meget med
sagen at gøre. Tøj skal vaskes. Du bruger formentlig også mere vand,
hvis du vasker op i hånden sammenlignet med en opvaskemaskine (i hvert
fald hvis det gøres under rindende vand).

--
Jesper Lund

Fra : Knud Berggreen

Dato : 21-08-04 09:32

On Fri, 20 Aug 2004 19:30:26 +0200, "Jesper Lund" <jelu@despammed.com>
wrote:

> [...]
>1974. Derudover: hvad er et "sædvanligt" husholdningshjælpemiddel, som
>kræver tilslutning af vand? Jeg kan kun komme på vaskemaskiner og

Derom kan vi kun være enige.

> [...]
>afløbskapacitet ikke er tilstrækkelig til installationen. Lejeren skal
>give meddelelse til udlejeren, inden han foretager installationen.

Lejeloven kan på ingen måde benyttes overfor ejere af ejerlejligheder,
så ja, ejere kan være ringere stillet end lejere på flere områder.

> [...]
>hvis du vasker op i hånden sammenlignet med en opvaskemaskine (i hvert
>fald hvis det gøres under rindende vand).

læs lige igen hvad du svarer på. Jeg skrev jo at der den gang ikke var
samme fokus på vandforbrug og miljø, underforstået at vaskemaskiner og
opvaskemaskiner på daværende tidspunkt benyttede langt mere vand og at
sæben blev doseret i langt højere mængder.
Det nytter jo ikke noget at du taler om forholdene i dag, når jeg nu
prøver at forklare baggrunden til en vedtægtsbeslutning i 1974. Det er
det samme som at blande pærer og bananer.

/Knud

Fra : Michael Christensen

Dato : 23-08-04 11:12

Hej,

Tak til alle for den gode debat og alle Jeres mange gode råd

--
mvh Michael