Internet svindel/ scam. Formidling af tre~
Fra : Jakob

Dato : 16-08-04 23:41

Hej NG Jura.

I nyhedsgruppen for dk.edb.sikkerhed postede jeg for et par dage siden et
indlæg om internetsvindel/ scam. Indlægget har 3 aktører:

Aktør 1: www.USAFIS.org
Aktør 2: www.jp.dk
Aktør 3: Mig selv sagde hunden :)

Sagens detaljer har udviklet sig til OT på nævnte nyhedsgruppe (mere, end
den måske var i forvejen), og mine spørgsmål er nu:

A) Hvorledes er aktør 3 stillet overfor aktør 2, når aktør 2 har fungeret
som tredjepart i aktør 1's svindelnummer?

B) Og hvis aktør 2 har været uvidenende om aktør 1's svindelnummer (og
sandsynligvis har handlet i god tro), hvordan er aktør 3 så stillet (hvis vi
antager, at aktør 3 også har handlet i god tro) med tillid/ tillidsbrud til
aktør 2?

C) Aktør 2 har trods alt annonceret med aktørs 1 "flotte tilbud" og har vel
en etisk forpligtelse (holdningsmæssigt) og et moralsk ansvar
(handlingsmæssigt/ at handle etisk forsvarligt) overfor aktør 3. Her tænker
jeg umiddelbart på markedsføringsloven i bred forstand.

Håber ikke, det lyder alt for kringlet. Og jeg håber, sagens umiddelbare
detaljer er belyst tilstrækkeligt i dk.edb.sikkerhed. Alternativt står jeg
gerne til rådighed for yderligere information.

Det er ikke uden grund, at jeg har en virkelig dum fornemmelse i maven og
bevist har spærret mit VISA/DK kort.

Det vil glæde mig, hvis en af Jer kan belyse området for mig. På forhånd tak
:)

Med venlig hilsen
Jakob Overgaard

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-08-04 00:08

"Jakob" <jakob.overgaardFJERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Aktør 1: www.USAFIS.org
> Aktør 2: www.jp.dk
> Aktør 3: Mig selv sagde hunden :)

Forklar venligst lidt tydeligere, hvad Jyllands-Posten har med det
amerikanske firma at gøre..?

Hr. Bjørn

Fra : Jakob

Dato : 17-08-04 00:31

JP har haft en bannerreklame med www.USAFIS.org

Jeg kender ikke de nærmere (interne) omstændigheder - blot, at www.jp.dk
havde en reklame fra USAFIS.

Dermed har JP angivetligt modtaget betaling, og dermed videregivet et link
til læserne om at benytte sig at USAFIS's ydelser.

At USAFIS efterfølgende viser sig at være tvivlsomt, har jeg først fundet ud
af nu.

Er der nogle specifikke informationer, jeg har brug for at skaffe, som jeg
ikke umiddelbart kender til på nuværende tidspunkt?

Mvh
Jakob

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-08-04 00:28

Jakob <jakob.overgaardFJERNDETTE@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> A) Hvorledes er aktør 3 stillet overfor aktør 2, når aktør 2 har
> fungeret som tredjepart i aktør 1's svindelnummer?

Hvordan er www.jp.dk tredjepart? Sagen er at du har set et bannerreklame
www.jp.dk, købt produktet/ydelsen, og nu mener du at det er et
svindelnummer i den forstand at du ikke for noget for pengene (uden
tvivl rigtigt fordi deltagelse i Green Card lotteriet mig bekendt ikke
kræver andet end at den amerikanske regering modtager din ansøgning med
navn + enkelte andre data inden for et bestemt tidsrum, og at du er fra
et af de lande som kan deltage; jeg har også tidligere set annoncer fra
den amerikanske regering hvor der advares mod sådanne firmaer). Muligvis
har www.jp.dk ikke engang nogen kontrol over hvad der vises af
bannerreklamer på deres side. Det *kan* være outsourcet til et et anden
firma, som målretter bannerreklamer ud fra dine interesser (via tracking
cookings, aka "spyware"). Uanset hvad kan jeg ikke forestille mig at
www.jp.dk har nogen som helst pligt til at checke indeholdet;
omkostningerne med at gøre det vil langt overstige hvad der kan tjenes
på bannerreklamer. Hvis du kigger i den trykte JP under rubrikannoncer,
kan du også støde på annoncer, som ser lettere suspekt ud (fællestræk:
lover stort afkast af investeringer uden nogen helst risiko...). Jeg kan
heller ikke tro at en avis har pligt til at checke dem. Hvordan skulle
de også gøre det?

> [...]
> (og sandsynligvis har handlet i god tro), hvordan er aktør 3 så
> stillet (hvis vi antager, at aktør 3 også har handlet i god tro)

Jeg kan se at du har betalt med kreditkort. I så fald kan du muligvis
via din bank få tilbageført betalingen under henvisning til at firmaet
ikke har leveret ydelsen (nu har jeg ikke læst betingelserne for dit
køb, men måske har det lovet noget som de ikke kan levere, ala forøge
dine chancer i Green Card lotteriet). Du kan læse mere på
www.betaling.dk om reglerne. Det er dog langt fra sikkert at du opnår
noget. Hvis jeg kan få nogen til at betale mig 500 kr for at fortælle
dem hvad klokken er, så er det på ingen måde retsstridigt, forudsat at
jeg ikke giver urigtige oplysninger om ydelsen. Det samme gælder (måske)
salget af en triviel oplysning om betingelserne for Green Card
lotteriet, uanset at du kan læse de samme oplysninger helt gratis på
www.some-agency.gov. Hvad har du modtaget fra firmaet for dine penge?
Eller kan forvente at modtage?

> Det er ikke uden grund, at jeg har en virkelig dum fornemmelse i
> maven og bevist har spærret mit VISA/DK kort.

Det er der sådan set ingen grund til. Hvis firmaet trækker mere end de
XX dollars som "ydelsen" koster, kan du uden problemer få tilbageført
beløbet i din bank. Betalingen for ydelsen er sikkert allerede
gennemført, så i forhold til det oprindelige køb hjælper det ikke noget.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-08-04 00:45

Jesper Lund <jelu@despammed.com> wrote:

> [...]
> bestemt tidsrum, og at du er fra et af de lande som kan deltage;
> jeg har også tidligere set annoncer fra den amerikanske regering

Angående Green Card lotteriet, så kan betingelserne læses her
http://www.travel.state.gov/visa/immigrants_types_diversity3.html

Man skal nu submitte sin ansøgning via web incl. et digitalt foto som
lever op til visse krav (sidst jeg checkede for en del år siden var et
postkort nok, men siden har vi fået edb og Osama bin Laden). Så vidt jeg
kan se lover dit "fup firma" bl.a. at scanne dit billede samt at betale
din flybillet til USA hvis du får et green card. Derudover påtager de
sig nok at submitte din ansøgning i det tidsrum der er gældende
(detalje: man må hverken komme for tidligt eller for sent). Den ydelse
er -- alt i alt -- nok ikke særligt meget værd, men det gælder så meget
andet som sælges dyrt. Jeg synes egentligt at der står ret klart hvad du
får.

Hint til en anden gang: den amerikanske regering har eneret har domænet
..gov, mens .org kan registreres af hvem som helst...

--
Jesper Lund

Fra : Jakob

Dato : 17-08-04 00:45

Hej Jesper

Rigtig gode synspunkter.

Det, jeg har modtaget fra USAFIS, er, en mulighed for at deltage i Green
Card lotteriet.

Dog kan jeg nu læse på
http://travel.state.gov/visa/immigrants_types_diversity3.html at kun
ansøgninger via .gov bliver accepteret. Skåret ind til benet, kan jeg dermed
forvente at modtage intet for de penge, jeg har betalt online gennem et .org

Og om JP kan være tredjepart? Det er mit indtryk, at JP er tredjepart ved at
vise bannerreklamen. Uagtet muligheden for, at JP har outsourcet reklamer
til andre firmaer, så står JP stadig som afsender/ medie for reklamen fra
mit perspektiv..... eller er jeg - som læser af JP.dk lidt for uvidende?

Du har en meget sigende konstatering mht. at betale 500,- for at få at vide,
hvad klokken er. Der burde heller ikke være noget, der kan forhindre mig i
at købe en advokat til at udfylde ansøgningen til et Green Card for mig.
Sålænge, at advokaten gør brug af .gov adgange. Men dette lover USAFIS ikke.
Efter at have læst deres websider igen i et nyt lys, er det vanskeligt for
mig at se, hvad de egentligt lover.

Håber, jeg har besvaret de afklarende spørgsmål tilfredsstillende :)

Ser frem til at høre nærmere, om muligt.

Mange venlige hilsner
Jakob

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-08-04 00:53

> [...]

> ansøgninger via .gov bliver accepteret. Skåret ind til benet, kan
> jeg dermed forvente at modtage intet for de penge, jeg har betalt

Jo, men det er i betydningen at ansøgningen skal være elektronisk modsat
hvad der tidligere var gældende. Der står ikke noget om at du ikke må
betale en anden part (f.eks. USAFIS eller din advokat) for at submitte,
og eventuelt scanne et pasfoto for dig. Du har garanteret fået
præsenteret et 117 siders dokument med de præcise betingelser skrevet
med samme skriftstørrelse som undtagelserne i dine forsikringspolicer.

--
Jesper Lund

Fra : Jakob

Dato : 17-08-04 01:07

Nej, jeg mener bestemt ikke at være præsenteret for de ting, du nævner :(

I øvrigt har jeg lige fået svar fra FBI vedrørende en forespørgsel om
USAFIS.org (som nævnt på edb.sikkerhed). De finder den interessant, men
henviser til http://uscis.gov/graphics/shared/howdoi/illegal.htm

Jeg vil checke den side i morgen tidlig - det er vist lidt for sent for mig
nu.

Jeg er meget taknemmelig for den interesse, I udviser. Det vil glæde mig at
vende tilbage i morgen formiddag.

Mange venlige hilsner
Jakob Overgaard

Fra : Søren

Dato : 17-08-04 08:03

"Jakob" <jakob.overgaardFJERNDETTE@mail.dk> wrote in message
> [...]
> mit perspektiv..... eller er jeg - som læser af JP.dk lidt for uvidende?

Mener du også at JP, politiken eller lign. er ansvarlig for de annoncer de
har i deres fysiske avis ?
Er EB også ansvarlig for de par siders mere eller mindre suspekte massage
annoncer de har i avisen hver dag ?

--
Søren

Fra : Jakob

Dato : 17-08-04 10:10

Hej Søren :)

Ja, det mener jeg, aviserne er. De er ansvarlige for at være et bærende
medie for kommunikation. Er en annoncør f.eks. en sørøver, fupmager eller
racist, påhviler ansvaret også stadig avisen.

Der er en fri presse, men brud på f.eks. markedsføringsloven,
ophavsretsloven, i.e., må da også gælde for
pressen/redaktionen/annonceafdelingen/avisen som helhed. Et lignende ansvar
gælder jo citater, hvor fejlcitater kan sammenlignes med "gengivelse af en
forfatters værk" på en misvisende måde. Men jeg indrømmer, at medier som EB,
BT, JP nok har hver sin måde at fortolke det samme sagsforhold på.

Dertil kommer vel sagtens et etisk ansvar (holdningsmæssigt) og moralsk
ansvar (handlingsmæssigt). Begge dele et ansvar, hvor der ikke umiddelbart
er en velegnet målestok, men som følger en social gældende norm om ret og
rimeligt (i modsætning til f.eks. en subjektiv gyldig norm).

Giver de synspunkter mening, eller er jeg helt ude af en tråd?

Mvh
Jakob

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-08-04 10:29

> Giver de synspunkter mening, eller er jeg helt ude af en tråd?

De giver mening som synspunkter, men det kan vi ikke bruge til så meget i en
juridisk diskussion.
Her er det mere væsentligt at kunne komme med henvisninger til love eller
fortolkninger.

Efter min bedste overbevisning, så kan et medie ikke gøres ansvarlig for
indholdet i de annoncer, der optræder i det.
Der skal overordentlig grelle tilfælde til førend man kan siges at være
ansvarlig, feks. i viderebringelse af nedsættende eller krænkende udsagn.

Hvad angår lødigheden af de udsagn der fremsættes i annoncer kan jeg ikke
lige komme i tanke om en lov, der vil kunne bringes i anvendelse for at gøre
mediet medansvarligt.

Og i øvrigt, så skal det jo først påvises, at den ydelse du har købt er
fup/bedrageri, og det kommer det nok til at ligge lidt tungt med. Så vidt
det ind til videre er oplyst så leverer sælgeren jo rent faktisk en ydelse
(omend du selv kunne have gjort det samme gratis).
Det er muligvis bare et rigtigt dårligt køb du har gjort, men den slags er
faktisk ikke ulovlige.

Det er muligt at sælgeren vil kunne være i strid med markedsføringsloven
(urigtige oplysninger om ydelsen), men her er der ihvertfald ikke mulighed
for at gøre mediet medansvarligt (eller rettere sagt: det er ikke gjort før,
og hvis muligheden var der, så har jeg en vis ide om, at
Forbrugerombudsmanden havde prøvet...)

/Per

Fra : Jakob

Dato : 17-08-04 10:36

OK - er glad for, jeg nu er relativt afklaret. Tak for hjælpen :)

Mange venlige hilsner
Jakob

Fra : Miggggg

Dato : 17-08-04 09:15

> [...]
> bevist har spærret mit VISA/DK kort.
>
> Det vil glæde mig, hvis en af Jer kan belyse området for mig. På forhånd

Jeg bruger selv USAFIS, og de opføre sig prof. Jeg fik endda forhørt mig
inden jeg søgte om de er gode nok, og det fik jeg et Ja for.
Men har dog ikke modtaget et GC endnu.... men håber da stadig....
vh
miiiigg

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-08-04 22:52

Jakob wrote:

> [...]
>
> A) Hvorledes er aktør 3 stillet overfor aktør 2, når aktør 2 har fungeret
> som tredjepart i aktør 1's svindelnummer?

"Tredjepart og tredjepart"? JP har jo ikke gjort andet end at vise et
banner for dig.

> [...]
> antager, at aktør 3 også har handlet i god tro) med tillid/ tillidsbrud til

Prøv lige at definer ordet "svindelnummer"...

Tillidsbrud? Det kan du ikke bruge til noget som helst... Jp.dk og dit
"svindelfirma" har overhovedet ikke noget at gøre med hinanden, bortset
fra at de to jo nok har indgået en banner-reklame-aftale sammen.

> C) Aktør 2 har trods alt annonceret med aktørs 1 "flotte tilbud" og har vel
> en etisk forpligtelse (holdningsmæssigt) og et moralsk ansvar

Tjaah, jeg ved ikke hvor du vil hen. Svindel foregår mange steder i det
skjulte og jp.dk har nok ikke noget at gøre med dit "svindelnummer".

> (handlingsmæssigt/ at handle etisk forsvarligt) overfor aktør 3. Her tænker
> jeg umiddelbart på markedsføringsloven i bred forstand.
-snip-

Jp.dk har nok ikke vidst at der var noget problem fordi det ville jo nok
være en overtrædelse af "god forretningsskik" at medvirke til "svindel"
- det har du ret i. Men jeg fatter ikke rigtigt hvad det er for et
"svindelnummer" du snakker om... Noget om at du har købt en dårlig
vare/ydelse og ikke har fået noget for dine penge. Det er jo ikke
ulovligt. Har sælger lovet dig noget som du ikke har fået?

mvh.
Martin Jørgensen