Adresse ved bestilling af tjenestevarer ud~
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-08-04 14:29

Hvilke regler bryder man, hvis man ved bestilling af elektroniske
ydelser (eksempelvis software) fra USA i Land angiver Norge ?

Resultatet er, at varen ikke tillægges dansk moms.

SIPPhone: 1-747.NOT.BYYI (668.2994) - Free Internet Phone

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 15-08-04 14:56

Povl H. Pedersen skrev sålydende:
> Hvilke regler bryder man, hvis man ved bestilling af elektroniske
> ydelser (eksempelvis software) fra USA i Land angiver Norge ?
>
> Resultatet er, at varen ikke tillægges dansk moms.

"(Edb-programmer mv.), som du køber i lande uden for EU og downloader
fra nettet, er toldfrie. Der skal som hovedregel betales moms af
ydelsen. Forpligtigelsen påhviler den udenlandske leverandør."

Citat fra:
http://tinyurl.com/3uxv8

Du vil formentlig kunne straffes efter momslovens § 81, stk. 1, nr. 4 :
"Med bøde straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt

6) overdrager, erhverver, tilegner sig eller anvender varer eller
ydelser, hvoraf der ikke er betalt afgift, som skulle have været betalt
efter denne lov, eller forsøger herpå. "

høa

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-08-04 17:27

In article <411f6b7a$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Hugo Østergaard-Andersen wrote:

> [...]
> ydelser, hvoraf der ikke er betalt afgift, som skulle have været betalt
> efter denne lov, eller forsøger herpå. "

Dvs jeg skal købe det til min bror der bor i Norge, og så
lade ham sælge det videre til mig for at undgå problemer.

Hvor meget krydsrevision foretager EU af amerikanske selskaber ?

SIPPhone: 1-747.NOT.BYYI (668.2994) - Free Internet Phone

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 15-08-04 18:28

Povl H. Pedersen skrev sålydende:

> Dvs jeg skal købe det til min bror der bor i Norge, og så
> lade ham sælge det videre til mig for at undgå problemer.

Hvad siger licensvilkårene om videresalg?

> Hvor meget krydsrevision foretager EU af amerikanske selskaber ?

En ulovlighed bliver ikke lovlig, fordi den ikke opdages.

høa

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-08-04 20:08

Povl H. Pedersen wrote:
-snip-
> Dvs jeg skal købe det til min bror der bor i Norge, og så
> lade ham sælge det videre til mig for at undgå problemer.

Jeg kender ikke reglerne i Norge, men *mon ikke* de også har en form for
importmoms/afgift eller hvad? Jeg kan da godt se fidusen i det du skriver.

> Hvor meget krydsrevision foretager EU af amerikanske selskaber ?
Tjah,

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 15-08-04 23:34

On Sun, 15 Aug 2004 21:07:37 +0200, Martin Jørgensen
<unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> [...]
>importmoms/afgift eller hvad? Jeg kan da godt se fidusen i det du skriver.

Det er vel underordnet, idet at når du så får den leveret fra Norge
skal betale moms ved overførslen fra Norge til EU.

Loven omkring moms af software downloadet via Internettet er jo ikke
kun overfor USA men overfor samtlige lande udenfor EU, hvorfor
leverancen mellem USA og Norge er uinteressant i denne sammenhæng,
hvor det eneste der er interessant er hvad der sker når du i den
sidste ende modtager denne software over landegrænsen.

/Knud