Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Metz 45CL-4
Fra : Erik W.

Dato : 03-09-04 10:16

Jeg har en svulstig Metz blitz liggende i skabet, som jeg en gang fik med i
købet i en brugthandel. Den virker udmærket med min Olympus XL1400, men min
S5000 kan ikke bruge ekstern blitz.
Men kan Metz'en bruges sammen med moderne kameraer som f.eks 300D og D70?

Mvh Erik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-09-04 10:27

Erik W. wrote:
> [...]
> S5000 kan ikke bruge ekstern blitz.
> Men kan Metz'en bruges sammen med moderne kameraer som f.eks 300D og D70?

http://www.metz.de under "Photo Electronics" -> "SCA-adapter"
kan du slå kombinationen af kamera og blitz op.

Der er desværre ikke lige noget om D70, men jeg kan se at
kombinationen 300D og 45CL-4 er "not recommended".

Det er formodentligt grundet manglende E-TTL support.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Erik W.

Dato : 03-09-04 17:25

"Hans Joergensen" skrev i news:slrncjge68.5nn.haj@enterprise-server.dk...
> På http://www.metz.de under "Photo Electronics" -> "SCA-adapter"
> kan du slå kombinationen af kamera og blitz op.

Jeg siger tak for linket Hans.

> Der er desværre ikke lige noget om D70, men jeg kan se at
> kombinationen 300D og 45CL-4 er "not recommended".

Det ser ud som om Nikon D100 virker med Metz 45CL-4, så der er da håb for at
den virker med D70; men jeg forstår ikke det der med SCA adapter. - Aner
simpelthen ikke hvad det er. Bag på selve staven af min Metz står der SCA
300, men jeg ved så ikke hvad det er man skal have for at få den til at
virke med en D100.

Mvh Erik

Fra : Reidar Solberg

Dato : 03-09-04 20:10

"Erik W." <erik.w@mail.com> skrev i melding
> [...]
> simpelthen ikke hvad det er. Bag på selve staven af min Metz står der SCA
> 300, men jeg ved så ikke hvad det er man skal have for at få den til at

Jeg tviler på at den virker med TTL på D70 . Jeg har SB28DX (for D1/D1x).
Den fungerer nemlig ikke med TTL på D70, da det er byttet til et helt nytt
blitzsystem på D70.

Mvh Reidar

Fra : Erik W.

Dato : 03-09-04 20:36

"Reidar Solberg" skrev i en meddelelse
> Jeg tviler på at den virker med TTL på D70 . Jeg har SB28DX (for D1/D1x).
> Den fungerer nemlig ikke med TTL på D70, da det er byttet til et helt nytt
> blitzsystem på D70.

Jeg takker for info Reidar

Fra : Børge Larsen

Dato : 03-09-04 17:25

"Erik W." <erik.w@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> S5000 kan ikke bruge ekstern blitz.
> Men kan Metz'en bruges sammen med moderne kameraer som f.eks 300D og D70?

Nu kender jeg ikke de to nævnte kameraer. M en jeg går ud fra at de som de
fleset digitale kameraer affyrer en preflash. Hvis dette er tilfældet så få
en elektronik kyndig til at lave et stykke elektronik så preflashen
forbigås. Men hvad siger kameraets manual??

Fra : Erik W.

Dato : 03-09-04 17:45

"Børge Larsen" skrev i news:41389ac9$0$218$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]

> en elektronik kyndig til at lave et stykke elektronik så preflashen
> forbigås. Men hvad siger kameraets manual??

Jeg har ikke pt. et kamera som fungerer med ekstern blitz udover mit gamle
Olympus 1400XL som min kone bruger en gang imellem.
Så jeg har denne kæmpe blitz liggende i skabet, og ved ikke rigtigt om jeg
skal prøve at sælge den eller beholde den til jeg køber mig et DSLR. Så jeg
kan ikke rigtigt kigge i manualen, medmindre jeg finder og downloader
manualer til de kameraer jeg overvejer.

Mvh Erik