Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bunden opgavve i uge 34-35: Indkomne bille~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-08-04 06:47

Hej alle,

I forlængelse af tråden news:412032a5$0$249$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
bedes
I offentliggøre link til jeres forslag på løsning af denne uges bundne
opgave:

"En skæv eksistens"

i denne tråd.

Alle interesserede (aktive som ikke-aktive) opfordres til at kommentere,
kritisere og debattere de indkomne forslag. Jeg vil søndag aften efter kl.
20 suverænt beslutte, hvem der skal overtage staffetten og vælge emne/tema
for næste bundne opgave og dermed tage initiativ til at videreføre denne
idé.

Forslag til nye retningslinier for idéen om en bunden opgave til gruppens
skribenter imødeses også i denne tråd.

Jeg er sør'me spændt på, hvor mange der har taget handsken op?

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-08-04 07:04

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bedes
> I offentliggøre link til jeres forslag på løsning af denne uges bundne

Og jeg skynder mig at lægge ud med mit forslag:

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=92613

"luftguitar på 3½ promille"

Billedet er taget på Randers Rutebilsstation fredag d. 20 august ved
middagstid med mit Nikon CoolPix 4500 med 3x teleforsats på fukd zoom,
håndholdt. Jeg brugte dog et skilt som støtte.
Blænden var F/4,0 og lukketiden 1/125 sec.

Billedet er beskåret, der er rettet på lys/kontrast, unmask sharpening og
farver korrigeret i i kurver i PS.
Jeg sloges lidt med mit kamera, da jeg tog billedet.
Billedet er nemlig ikke helt korrekt eksponeret.
Derfor er der lidt støj i den blå baggrund.
Jeg går dog ud fra, at fejlen er min og ikke kameraets.

Læg forresten mærke til hans sandaler. Det er 2 forskellige.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Brizz

Dato : 26-08-04 10:29

> "luftguitar på 3½ promille"

Fanme iorden!!! overskriften siger alt.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Jack L.

Dato : 26-08-04 11:42

Frodo Nifinger wrote:

> "luftguitar på 3½ promille"

Jesper, det er godt taget og overskriften passer perfekt.

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real. :)

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-04 20:08

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Og jeg skynder mig at lægge ud med mit forslag:
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=92613
>
> "luftguitar på 3½ promille"

Rigtig godt billede.

Har læst lidt med på sidelinien i et stykke tid og da jeg faldt over denne
her, uden for vores stuevindue for et par dage siden, synes jeg at den var
meget passende til ugens opgave:

http://iaqbg.url.cjb.net/

Billedet er taget med et HP photosmart 735 og skal nok betragtes som
talentløs knipseri.
Jeg har forstærket farverne lidt og beskåret billedet. Alt det andet, har
jeg ikke så meget forstand på.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-08-04 02:11

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> talentløs knipseri.
> Jeg har forstærket farverne lidt og beskåret billedet. Alt det andet, har

Jeg har lige leget lidt med billedet i PS.
Det vinder ved en Unmask Sharpening, både generelt og ekstra på bagkroppen.
(Tryllestav på bagkroppen og så ellers fuld skrue på UMS.)
Vinduesrammen i forgrunden er meget dominerende, men den kan måske tones
lidt ned.
Desværre må man jo ikke det i vores lille konkurrence Men det vil gøre
billedet noget bedre.

Ellers er billedet ret ok.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-04 11:42

> Jeg har lige leget lidt med billedet i PS.
> Det vinder ved en Unmask Sharpening, både generelt og ekstra på
bagkroppen.
> (Tryllestav på bagkroppen og så ellers fuld skrue på UMS.)

Ja, det var jo forbudt, at lave for meget ved billedet. Kan ikke arbejde med
PS. Vi bruger altid Micrografx Picturepublisher til billedbehandling.

> Vinduesrammen i forgrunden er meget dominerende, men den kan måske tones
> lidt ned.

Ja, jeg kunne desværre ikke tage billedet, uden at den kom på. Kameraet har
macrofunktion, har bare ikke fundet ud af, at bruge den endnu.

> Ellers er billedet ret ok.

Takker.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-08-04 05:02

"Frodo Nifinger"
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=92613
>
> "luftguitar på 3½ promille"
> Jesper Nielsen
> aka
> Frodo Nifinger

Der er lidt Francic Bacon over det..
Billedet er ok, men meget flat med lidt PS
arbejde tror jeg du kan forstærke det du
prøver at vise med billedet.. -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-08-04 11:20

> "Frodo Nifinger"

> Der er lidt Francic Bacon over det..
> Billedet er ok, men meget flat med lidt PS
> arbejde tror jeg du kan forstærke det du
> prøver at vise med billedet.. -max-

Maleren Francis Bacon?
Er der så meget expressionisme over mit foto?

Som oplyst er billedet lidt underbelyst fra kameraets side, hvilket har
medført den støj, man ser på bussens side.

Men jeg udfordrer dig gerne.
Kan du gøre billedet mindre fladt?
Jeg synes egentlig selv, at jeg fik trukket det meget frem, især guttens ben
ved at lege med farvekorrektion i kurver og USM.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-08-04 15:15

"Frodo Nifinger"
> Maleren Francis Bacon?
> Er der så meget expressionisme over mit foto?

Det var benene og farven på dem, der mindede om
Bacon..

> Som oplyst er billedet lidt underbelyst fra kameraets side, hvilket har
> medført den støj, man ser på bussens side.
> Jesper Nielsen

Det er anderledes, prøv evet at fjern farverne, det er måske
bedre.. -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-08-04 23:28

> "Frodo Nifinger"
>
> Det var benene og farven på dem, der mindede om
> Bacon..

> Det er anderledes, prøv evet at fjern farverne, det er måske
> bedre.. -max-

Og du sagde Francis Bacon?
Ham blandet op med russisk ikonmalerier

Men du har ret i at fyren står klarere i farverne på den måde
Dog lidt synd at fødderne er så mørke. De er en stor del af billedets
personlighed, synes jeg.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-08-04 01:42

"Frodo Nifinger"
> "-max-"
> >
> Og du sagde Francis Bacon?
> Ham blandet op med russisk ikonmalerier

Sankt Nikolaus måske..)

> Men du har ret i at fyren står klarere i farverne på den måde
> Dog lidt synd at fødderne er så mørke. De er en stor del af billedets
> [...]

Hehe - det var bare en idé - der er ihvertfald mere dynamik
i billedet, end din første version gav indtryk af.
Men jeg har beklaget mig over at de fleste indsendte billeder
var for flade, måske det er min monitor den er gal med, eller
bare een af de dage hvor mere color/kontrast er sagen..? )-max-

Fra : Erik W.

Dato : 27-08-04 11:46

"Frodo Nifinger" skrev i
> Og jeg skynder mig at lægge ud med mit forslag:
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=92613
>
> "luftguitar på 3½ promille"

Jeg synes det er et rigtigt godt billede. Støjen i bussen kunne nemt fjernes
med lidt lens blur men det må vi jo ikke

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-08-04 10:39

"Frodo Nifinger"
> Forslag til nye retningslinier for idéen om en bunden opgave til gruppens
> skribenter imødeses også i denne tråd.
>
> Jeg er sør'me spændt på, hvor mange der har taget handsken op?

Lige et spørgsmål - der er vel ingen begrænsninger på hvor mange
billeder man kan tilmelde "konkurrencen".?

2 uger mellem hver konkurrence er måske lige langt nok kunne
man lave noget med at give næste uges tema på samme tid som
denne uges opgave starter, eller blir det får et eller andet..?
-max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-08-04 11:01

> [...]
> man lave noget med at give næste uges tema på samme tid som
> denne uges opgave starter, eller blir det får et eller andet..?

I følge reglerne, som Jens Bruun stillede op, må der kun være et billede
pr. person, så du må vælge
Men post de andre i en anden tråd, så vi kan se dem. ( jeg elsker generelt
dine billeder)

Du har ret med hensyn til konkurrencens løbetid.
Fra mandag til torsdag ugen efter er lige længe nok.
På den anden side er det i hvert fald for mit vedkommende stærkt nødvendigt,
at konkurrencen forløber hen over en weekend.
Ellers kan jeg ikke være med.

Jeg synes, at det er en god ide, at næste uges opgave allerede udpeges nu,
så vi kan jage her i weekenden og deltage i konkurrencen hver torsdag.

Så hvis der ingen indvendinger er imod det, vil jeg stille næste uges (Uge
36) opgave i en tråd i morgen.
Så kan denne uges vinder så vælge temaet til uge 37.
På den måde kan vi holde stafetten kørende.

Hvad siger I andre?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-08-04 11:47

Det er ikke fordi jeg vil deltage som sådan, men jeg fandt tilbage i
arkiverne disse billeder

http://www.pbase.com/image/33033650/original og flg.

i sh og taget med mit gamle spejlrefleks (Cosina med 50mm objektiv). De er
taget ca. 73-74, så der er nok ikke nogen, der føler sig gået for nær på
nuværende tidspunkt. Jeg går ud fra at hurtigrygeren har halveret sit liv
Det er iøvrigt taget ved Nyhavn lige ved ankeret ved Kongens Nytorv.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-08-04 12:02

> [...]
> nuværende tidspunkt. Jeg går ud fra at hurtigrygeren har halveret sit liv
> Det er iøvrigt taget ved Nyhavn lige ved ankeret ved Kongens Nytorv.

2 smøger, en guldbajer og en bænk i solen!
Hvad mere kan man ønske sig.
Fint billede

MEN

Mine øjen hænger simpelthen fast på Opel'en og Ford Cortinaen i baggrunden.
Det er nok fordi jeg er mere til gamle biler end henslængte bumser, men det
ændrer ikke på det faktum, at motivet havde fortjent en uskarp baggrund.

Men ok, med en 50 mm. er det altså svært at få noget som helst uskarpt, især
hvis man ikke stiller sig klods op ad fætteren.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-08-04 12:51

> [...]
især
> hvis man ikke stiller sig klods op ad fætteren.

Det har du helt ret i. Billedet er en beskæring af et større billede (ca.
1,6mp ud af 6mp scan). Desuden har jeg nok haft så travlt med at stille
skarpt etc. at jeg ikke tænkte på at sætte den på fast blænde med
tidsstyring isf. tidsautomatik, så det er da sikkert en bl. 8 eller
deromkring.

Jeg havde dog en anden vinkel, men dog også kraftigt beskåret
http://www.pbase.com/image/33034204/original

Mvh, Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-08-04 02:15

> Jeg havde dog en anden vinkel, men dog også kraftigt beskåret
> http://www.pbase.com/image/33034204/original

Det er faktisk et bedre billede, da baggrunden her er mere acceptabel.

Men hvad med at Phot Shoppe det andet billede lidt
Hovedmotivet er jo brandgodt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-08-04 05:03

"Hans Kruse"
> Det er ikke fordi jeg vil deltage som sådan, men jeg fandt tilbage i
> [...]

Godt tidsbillede fra den gang der var noget ved
Nyhavn - Joking.. -- Mndre dybdeskarphed
havde været bedre.. -max-

PS. Kan næsten bedre li' den anden version,
ligner Virtus Schade i baggrunden..?

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 26-08-04 17:28

> I offentliggøre link til jeres forslag på løsning af denne uges bundne
> opgave:

www.fotographi.dk/eksistens.jpg

Mit billede til denne lille konkurrence, en skæv eksistens, taget på Odense
havn, lige før solen smutter ned...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-08-04 02:29

"René Ernst Nielsen" <virkerikke@nospam.nej> skrev i en meddelelse

> www.fotographi.dk/eksistens.jpg
>
> Mit billede til denne lille konkurrence, en skæv eksistens, taget på
Odense
> havn, lige før solen smutter ned...

Sjov ide.
Dog trænger billedet til en kraftig beskæring.
Jeg ville tage en del væk i venstre side og i toppen for at stramme
kompositionen op.

Nu røg du vel ikke på røven med dit dyre kamera under forsøgene

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-08-04 05:04

"René Ernst Nielsen"
> www.fotographi.dk/eksistens.jpg
>
> Mit billede til denne lille konkurrence, en skæv eksistens, taget på Odense
> [...]

God ide, men flat og gråt og kan vel beskæres bedre.. -max-

Fra : John Friis Løndal

Dato : 26-08-04 20:13

On Thu, 26 Aug 2004 07:46:39 +0200, "Frodo Nifinger"
> [...]

>bedes
>I offentliggøre link til jeres forslag på løsning af denne uges bundne

Man kan tage emnet bogstaveligt.
http://londal.fotopic.net/p5730924.html

Faktisk er der en der forsøger at rettet den skæve eksistens op

Mvh
John
www.honor.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-08-04 02:32

"John Friis Løndal" <londal@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan tage emnet bogstaveligt.
> http://londal.fotopic.net/p5730924.html
>
> Faktisk er der en der forsøger at rettet den skæve eksistens op

Sjovt og godt billede med en fin komposition, men det er jo ikke taget i den
forløbne uge!
Datoen under billedet siger 6 juli.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-08-04 05:02

"John Friis Løndal"
> Man kan tage emnet bogstaveligt.
> http://londal.fotopic.net/p5730924.html
>
> Faktisk er der en der forsøger at rettet den skæve eksistens op
>
> Mvh
> John

En tættere beskæring top, bund og venstre side, tror jeg vil
være godt her.. Kan ikke rigtig se hvad der sker..? -max-

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-08-04 20:28

"Motor Møverne"
Billedet er behandlet i PS, kontrast, farver og korn er tilsat,
for at give en effekt ala kryds fremkaldelt film, det er der
sikkert nogen der ikke vil være enig i er en god ide, men
sådan er det.. -max-
http://www.amarzone.dk/skaev_existens/skaec_exixtens.html

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-08-04 02:58

> [...]
> for at give en effekt ala kryds fremkaldelt film, det er der
> sikkert nogen der ikke vil være enig i er en god ide, men

Interessant løsning på opgaven.

Jeg ville dog have beskåret billedet fra venstre helt ind til den gule
cykel, så stiger og fødder forsvandt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Erik W.

Dato : 27-08-04 15:30

"-max-" skrev i news:5RqXc.41101$Vf.2159768@news000.worldonline.dk...
> "Motor Møverne"
> http://www.amarzone.dk/skaev_existens/skaec_exixtens.html

Jeg har på fornemmelsen at der ligger en spændende historie og venter.
Kvinden i baggrunden kommer ham i møde på et tilsvarende køretøj! Møder de
hinanden? - Bliver det den store kærlighed?
Historien kommer bare ikke rigtigt frem. Måske en hårdere beskæring ville
hjælpe. Jeg har prøvet at klippe lidt i det

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-08-04 15:48

"Erik W."
> [...]
> Historien kommer bare ikke rigtigt frem. Måske en hårdere beskæring ville
> hjælpe. Jeg har prøvet at klippe lidt i det

Yep - Frodo var inde på noget af det samme, og i har helt ret,
det er en meget bedre beskæring, tak for det..! Du er vidst
en rigtig romantiker, Erik.. )
Her er et andet fra samme sted men med en anden historie:
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1316651
-max-

Fra : Jakob Hansen

Dato : 27-08-04 15:49

"Erik W." <erik.w@mail.com> wrote in message
> [...]
> Kvinden i baggrunden kommer ham i møde på et tilsvarende køretøj! Møder de
> hinanden? - Bliver det den store kærlighed?

Hæ, jeg tænkte først på at de var ved at lave en sandwich på fodgængeren.

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-08-04 15:56

"Jakob Hansen"
> "Erik W."
>
> Hæ, jeg tænkte først på at de var ved at lave en sandwich på fodgængeren.
>
> Jakob

Hahaha - Phytonisk tanke.. )-max-

Fra : Erik W.

Dato : 27-08-04 16:08

"Jakob Hansen" skrev i news:pRHXc.41261$Vf.2168575@news000.worldonline.dk...

> Hæ, jeg tænkte først på at de var ved at lave en sandwich på fodgængeren.

Og heh du får mig til at tænke på de der reklamer der kører for tiden "Bidt
af sport?"

Mvh Erik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-08-04 21:40

Frodo Nifinger wrote:
> "En skæv eksistens"

Denne herlige fætter, dansede omkring med sine venner og hyggede sig
ganske glimrende til skater/hiphop-festen inde på Københavns
Rådhusplads idag..

http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-08/2004-08-26/.cache/533x800-CRW_1614.jpg

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-08-04 02:42

> Denne herlige fætter, dansede omkring med sine venner og hyggede sig
> ganske glimrende til skater/hiphop-festen inde på Københavns
> [...]
Ja han lever da op til kravet om en skæv eksistens

Lidt synd, man ikke kan se hans øjne inde under kasketskyggen.
Måske man kunne lysne billedet lidt for at få lidt flere detaljer frem.
Også en skam, at han er beskåret så hårdt, men det er jo nok for at undgå
halve ører på manden ved siden af.

Det er svært at isolere en enkelt ud af en flok.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-08-04 05:02

"Hans Joergensen"
> Denne herlige fætter, dansede omkring med sine venner og hyggede sig
> ganske glimrende til skater/hiphop-festen inde på Københavns
> [...]

Fin fyr - manden i venstre side distraherer helt vildt,
måske lidt beskæring, måske kan du brænde baggrunden
ind og lysne ansigtet på vores ven, s/h kunne være en ide. -max-

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-08-04 08:26

-max- wrote:
> Fin fyr - manden i venstre side distraherer helt vildt,
> måske lidt beskæring, måske kan du brænde baggrunden
> ind og lysne ansigtet på vores ven, s/h kunne være en ide. -max-

Tjoeh.. hvornår er deadline? :)

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-08-04 21:50

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote in message

Lad mig starte med at sige, at jeg fandt emnet meget vanskeligt. Jeg har
lidt svært ved at tage billeder af skæve eksistenser, fordi jeg føler, at
jeg enten krænker dem eller "stjæler" billedet som en anden paparazzi.

Nå, ham her har jeg skudt fra min bil med min nye 100-400mm påsat 1.4x TC,
og om ikke andet har jeg lært, at kvaliteten simpelthen ikke er god nok ved
fuld zoom og pivåben blænde:

http://www.fotolog.dk/dk-fritid-foto/jens-b-34-35.jpg

Beskåret og justeret en smule mht. kontrast, skarphed og skygger i PS'
RAW-konvertering.

--
-Jens B.

(sidst opdateret 18. august 2004)

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-08-04 02:53

> [...]
> lidt svært ved at tage billeder af skæve eksistenser, fordi jeg føler, at
> jeg enten krænker dem eller "stjæler" billedet som en anden paparazzi.

Det er ellers min foretrukne måde at tage billeder af personer på.
Altså på stor afstand med teleforsatsen på.
Når folk ikke ved, de bliver fotograferet, tager de heller ikke opstilling,
men gør det, de nu engang gør, hvilket ofte giver det bedste billede.
Alternativet er at gå hen og spørge, om man må tage et par billeder og
fortælle baggrunden. Landevejsridderne lader sig gerne fotografere mod en
bajer eller et par håndører.
Her er mit CoolPix 4500 simpelthen uovervindeligt. Man tager bare
billederne, mens man snakker. De glemmer helt kameraet, fordi man ikke
sigter direkte på dem. Man kan sidde ved siden af og snakke med offeret og
bare holde kameraet ud foransig og skyde ved at dreje optikken den rette
vej.

> [...]
>
> http://www.fotolog.dk/dk-fritid-foto/jens-b-34-35.jpg
>
> Beskåret og justeret en smule mht. kontrast, skarphed og skygger i PS'

Står hans kørestol på en bakke, eller har du tiltet kameraet ?
Det er måske det, der er skævt ved ham?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-08-04 05:02

"Jens Bruun"
> [...]
> lidt svært ved at tage billeder af skæve eksistenser, fordi jeg føler, at
> jeg enten krænker dem eller "stjæler" billedet som en anden paparazzi.

Sympatisk billede, men beskæringen er ikke så smart
og baggrunden er måske også lidt rodet, der vokser noget
ud af øret.. Ellers kan jeg meget godt li' det..! -max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-08-04 11:57

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> Sympatisk billede, men beskæringen er ikke så smart
> og baggrunden er måske også lidt rodet, der vokser noget
> ud af øret.. Ellers kan jeg meget godt li' det..!

Tak, men jeg er ikke selv tilfreds. Jeg har kørt rundt med mit kamera i
bilen i to uger nu (til og fra arbejde), og har kun haft denne ene mulighed.
Jeg har ikke opsøgt de steder, hvor jeg ved, at de skæve eksistenser holder
til, fordi jeg ikke ville bryde mig om at spørge om lov til at fotografere
dem. Og som sagt er det ikke lige min kop the at fotografere dem i det
skjulte. Ikke, at jeg har noget imod at tage billeder uden at spørge om lov,
men lige nøjagtig sårbare mennesker har jeg svært ved at bruge på den måde.
Guderne skal vide, at jeg ellers er kynisk nok.

Den ubeskårede version ligger her:
http://www.fotolog.dk/dk-fritid-foto/jens-b-34-35-full.jpg. Hvordan ville du
have beskåret den?

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-08-04 14:54

"Jens Bruun"
> Den ubeskårede version ligger her:
> [...]

Jamen Jens - sikke muligheder der er i den ubeskårede
Imo er det en del af historien, at han holder ved et bus stop.
Fyren sidder i en standart patient vogn, så jeg gætter på han
er under behandling på hospitalet og ikke kronisk, rullestols
bruger.
Her i s/h, men farve ville også fungere imo.. -max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-08-04 10:00

> Her i s/h, men farve ville også fungere imo.. -max-

Hmm. Hvorfor kan jeg ikke se, at sådan en beskæring virker (hvilket den jo
gør)? Er det din erfaring, der tæller hér, eller er dit medfødte billedsyn
bare bedre end mit? Hvor mange år har du fotograferet?

Hvordan går det med dit 1DII?

--
-Jens B.

(sidst opdateret 30. august 2004)

Fra : ;o\)-max-

Dato : 31-08-04 15:46

"Jens Bruun"
> [...]
> gør)? Er det din erfaring, der tæller hér, eller er dit medfødte billedsyn
> bare bedre end mit? Hvor mange år har du fotograferet?

Hehe, ja det er lige det der er spørgsmålet - en tættere beskæring
på højre side og måske i bunden kan måske være bedre, men
jeg faldt lidt i staver over de zigzag linier der går hen over billedet
(stolperne i hegnet og fyrens udstragte ben) der er en rytme som
feks. i et hjerte kardiogram, de 5 cirkler på glasset er også en rytme
og de er et formmæssigt ekko af hjulene, etc,bla bla.. hehe..Så det
er min begrundelse for den beskæring -
Jespers beskæring er flot - en stærk trekant på hovedet ret cool
og nok et bedre argument end mine søgte symboler, hehe..

Jeg har lavet film og taget billeder i mere end 2/3 af mit liv så
det er en hobby der har holdt ved, det er vidst en familie ting,
vi er allesammen into noget med billeder

Hvis jeg skal tro på min leverandør, og det skal jeg jo - så får
jeg mII i slutningen af denne eller begyndelsen af næste uge,
håber så jeg kan finde ud af det, min søster blev gråhåret da
hun skiftede over til Canon, hehe det er godtnok en høj pris
at betale.. Er der nogen der har bemærket om Nikon fotografer
har mere hår end Canon fotografer, det var måske noget at ta'
med i betragtningerne når man vælger udstyr. Sikke noget
sludder, hehe..-max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-09-04 00:49

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:pa0Zc.41962$Vf.2219098@news000.worldonline.dk...
> Jespers beskæring er flot - en stærk trekant på hovedet ret cool
> og nok et bedre argument end mine søgte symboler, hehe..

Hehe, jeg er glad for, at du kan li min beskæring. Den er ganske vist traditionel, og folk kan klage over, at det gyldne snit er en kliché, men det virker nu bare.

> [...]
> har mere hår end Canon fotografer, det var måske noget at ta'
> med i betragtningerne når man vælger udstyr. Sikke noget

Wow, det var ellers noget af et skifte.
Fra Nikon til Canon! Der skal jo også nyt glas til!
Hvilke objektiver har du bestilt til det?

Når du nu har fået dit nye system, vil du så ikke godt melde tiolbage om hvad du synes om skiftet, og hvilket kamera, du finder lettest at betjene.

Jeg leger selv med tanken om et DSLRkamera, men kan overhovedet ikke finde ud af om det skal være Nikon eller Canon.
Begge fabrikanter producerer gode optikker, og Sigma, der også laver gode glas, kan jo fås til begge systemer.
så det må være brugervenligheden, der skal afgøre det.
Personligt har jeg svært ved at vænne mig til Nikon's et-hjuls-system på mit Coolpix 4500.

På den anden side manglede jeg information om hvilken blænde, jeg havde valgt på mit gamle Canon A1 analoge kamera.
Her måtte jeg tage kameraet fra øjet for at kontrollere, hvilken blændeindstilling kameraet havde.
Jeg foretrækker manuelt valg af blænde, lukketid og ISO, allerhelst på tre selvstændige hjul, der kan betjenes med kameraet for øjet og med information i søgeren om alle 3 indstillinger.

Gu ve, om der findes et kamera, der kan leve op til det?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-09-04 15:29

"Frodo Nifinger"
Wow, det var ellers noget af et skifte.
Fra Nikon til Canon! Der skal jo også nyt glas til!
Hvilke objektiver har du bestilt til det?

300/4 -500/4 - 24-70/2,8 - 1,4x extender.

Når du nu har fået dit nye system, vil du så ikke godt melde tiolbage om hvad du synes om
skiftet, og hvilket kamera, du finder lettest at betjene.

Jeg har prøvet mII'ern og det vil nok tage tid at lære at bruge
den rigtigt, visse indstillinger kræver tryk på 2 knapper, det
virker totalt tåbeligt, men jeg lærer det vel nok..

[...]

Jeg syns D1X og S2Pro begge fungerer fint, nu hvor jeg har
lært at bruge dem.. Jeg skifter først og fremmest pga. IS i de lange
tele objektiver, noget Nikon endnu ikke har, desuden er Canon
meget billigere med de lange objektiver.. Om der kommer bedre
billeder ud af det, må vi vente og se..

[...]

Ja her er jeg helt enig, desuden en enkelt knap til at
slå speglet op.. -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-09-04 01:48

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:I0lZc.42105$Vf.2240155@news000.worldonline.dk...
> Hvilke objektiver har du bestilt til det?
>
> 300/4 -500/4 - 24-70/2,8 - 1,4x extender.

Tak skæbne for en dygtig pris. Det er da vist ikke småpenge du har rystet ud af ærmet men ok, jeg har kendt HIFI-nørder, der har udstyr stående til en rund million, såee ....

> Jeg har prøvet mII'ern og det vil nok tage tid at lære at bruge
> den rigtigt, visse indstillinger kræver tryk på 2 knapper, det
> virker totalt tåbeligt, men jeg lærer det vel nok..

YRK, knapper! Nå, men jeg blir vist nødt at se med fingrene hos en forhandler for at finde ud af, hvor galt det er.

> [...]
> indstillinger.
>
> Ja her er jeg helt enig, desuden en enkelt knap til at

Ja sq, alle de der besynderlige programmer kan de putte op, hvor der er mørkt for min skyld.
Gi mig et hjul ved pegefingeren med lukketiden, blændehjul ved tommelfingeren og et tommelfingerhjul i venstre side til ISO, så er vi kørende.
Og så et display i søgeren, der viser de aktuelle lukketider,blænde og ISO samt lysmålerens forslag til belysning ud fra det hjul (blænde/lukketid) man sidst har drejet på. Og helt perfekt: en OK-knap, til hvis man er enig i lysmålerens forslag,så man ikke selv skal dreje hjulet til det ønskede.
Hva mere kan man ønske?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-09-04 08:42

> [...]
> den rigtigt, visse indstillinger kræver tryk på 2 knapper, det
> virker totalt tåbeligt, men jeg lærer det vel nok..

Jeg har ovenstående objektiver undtagen 500/4, som jeg stadig drømmer om og
nok kommer i samlingen på et tidspunkt. De er alle rigtigt gode, men hvis
24-70 fandtes i en lidt lyssvagere version og meget lettere ville det være
en rigtig vinder, da den er lidt tung at slæbe rundt på. Jeg har bestilt en
20D, men jeg overvejer alligevel om ikke mk II'eren alligevel ikke ville
være det rigtige. Ikke at jeg lige har den i budgettet lige nu, da der er
andre ting der presser sig på men jeg er også meget interesseret i dine
erfaringer med den, når du først har fået den ind i fingrene. Nogen klager
over at den er stor, tung og lidt klodset

Held og lykke med det og lad os så nogle flotte billeder!

Det er vel snart tiden at du skal til Indien....

Mvh, Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 31-08-04 12:18

> [...]
> bruger.
> Her i s/h, men farve ville også fungere imo.. -max-

Jeg kan også godt lide den i S/H, men jeg ville dog have beskåret billedet
kraftigt i højre side, næsten hen til rullestolen.
På den måde rykker personen op i det gyldne snit.
Det samme gør elefantbajeren.
Billedet vinder også lidt mere ved lidt USM.

News:41345d13$0$284$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Erik W.

Dato : 27-08-04 10:10

"Jens Bruun" skrev i en meddelelse news:cgliej$25fp$1@news.cybercity.dk...

>Lad mig starte med at sige, at jeg fandt emnet meget vanskeligt. Jeg har
> lidt svært ved at tage billeder af skæve eksistenser, fordi jeg føler, at
> jeg enten krænker dem eller "stjæler" billedet som en anden paparazzi.

Jeps det var svært

> Nå, ham her har jeg skudt fra min bil med min nye 100-400mm påsat 1.4x TC,

Whow! Var det håndholdt?

> og om ikke andet har jeg lært, at kvaliteten simpelthen ikke er god nok
ved
> fuld zoom og pivåben blænde:

> http://www.fotolog.dk/dk-fritid-foto/jens-b-34-35.jpg

Jeg synes at det er et dejligt billede. Teknisk har det måske mangler men
jeg synes det opvejes af den ro og stille glæde der er i billedet.
Blomsterne i baggrunden gør ikke noget, men den der hvide dims i baggrunden
skulles dæmpes/fjernes i photoshop hvis det ellers var tilladt.

Mvh Erik

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-08-04 12:01

> Whow! Var det håndholdt?

Jepper. 560mm håndholdt ved 1/320 sek., så IS virker åbenbart på mit nye
objektiv. Afstand til gutten var over 150 meter. Jeg holdt ved vejsiden af
Gl. Køge Landevej og fotograferede ham skråt over vejen på den modsatte
side.

> [...]
baggrunden
> skulles dæmpes/fjernes i photoshop hvis det ellers var tilladt.

Tak, men havde det ikke været for den bundne opgave, havde jeg aldrig
offentliggjort det. Jeg er ikke selv tilfreds.

Fra : Erik W.

Dato : 26-08-04 21:52

"Frodo Nifinger" skrev i
> "En skæv eksistens"
Her et trist bud på ugens opgave:
De sad på midtbyens mest befærdede sted, men ingen så dem...
Mvh Erik

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-08-04 02:58

"Erik W." <erik.w@mail.com> skrev i en meddelelse
> "Frodo Nifinger" skrev i
> Her et trist bud på ugens opgave:
> De sad på midtbyens mest befærdede sted, men ingen så dem...
> Mvh Erik

Stærkt og enkel komposition.
Jeg synes, at det er et rigtigt godt bud på opgaven.

Skal det billede ikke op på Jens' hjemmeside, så vi ikke mister det, inden
diskussionen er færdig.

Men billedet vil vinde lidt på at blive lysnet en lille smule for at få
flere detaljer frem.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Erik W.

Dato : 27-08-04 09:31

"Frodo Nifinger" skrev i en meddelelse
> Jeg synes, at det er et rigtigt godt bud på opgaven.

Takker

> Skal det billede ikke op på Jens' hjemmeside, så vi ikke mister det, inden
> diskussionen er færdig.

Jo - jeg håber at Jens lægger den op. Nu har jeg lavet to versioner, og kan
ikke finde ud af hvilken han skal lægge op.

> Men billedet vil vinde lidt på at blive lysnet en lille smule for at få
> flere detaljer frem.

Billedet er skudt i RAW så jeg retter bare lidt op på eksponeringen i
konverteringen. Jeg har lagt en lidt lysere version her
news:412eed97$0$233$edfadb0f@dread16.news.tele.dk Der har jeg også ladet
være med at give den det der blå skær, som jeg jeg syntes så godt ud da jeg
konverterede den første gang.

Mvh Erik

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-08-04 11:48

> Jo - jeg håber at Jens lægger den op. Nu har jeg lavet to versioner, og
kan
> ikke finde ud af hvilken han skal lægge op.

Mail mig (jens at fotolog dot dk) den udgave, du vil have lagt online. Jeg
kan ikke længere hente den fra dk.binaer.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-08-04 05:01

"Erik W."
> Her et trist bud på ugens opgave:
> De sad på midtbyens mest befærdede sted, men ingen så dem...
> Mvh Erik

En velkendt situation.. Ok billede, men det er underexponeret
der er farvestik og det er meget flat, lidt PS arbejde, og det kan
blive fedt.. s/h ville måske også være flot.. -max-

Fra : Erik W.

Dato : 27-08-04 09:51

"-max-" skrev i en meddelelse

> En velkendt situation.. Ok billede, men det er underexponeret
> der er farvestik og det er meget flat, lidt PS arbejde, og det kan
> blive fedt.. s/h ville måske også være flot.. -max-

Jeg har stadig meget at lære med hensyn til Photoshop Max. Jeg håber det
bliver bedre når jeg får lidt mere tid.
Jeg har undereksponeret billedet med vilje i RAW konverteringen.Det er også
med vilje jeg gav den blålilla farvestik - for at give stemningen det der
touch af blå mandag. Men endnu en gang opdager jeg at jeg ikke har helt
samme smag som i andre , så her er en version der er tættere på korrekt
hvidbalance og eksponering.

Jeg synes det er synd at konvertere til sorthvid. Billedet er i forvejen
meget enkelt mht farver.
Mvh Erik

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-04 10:33

> "-max-" skrev i en meddelelse

Jeg har forsøgt mig, kan du bedre lide det?

> Jeg har stadig meget at lære med hensyn til Photoshop Max. Jeg håber det
> bliver bedre når jeg får lidt mere tid.

Jeg har brugt Nikon View i ca 15 sek.
Resultatet ligger på binaer under slagside.

> Jeg har undereksponeret billedet med vilje i RAW konverteringen.Det er
også
> med vilje jeg gav den blålilla farvestik - for at give stemningen det der
> touch af blå mandag.

Det er jo gået tabt!

> Jeg synes det er synd at konvertere til sorthvid. Billedet er i forvejen
> meget enkelt mht farver.

Også her.
Dejligt billede til emnet, men det er ikke ganske nyt! Hvad jeg ikke synes
skulle gøre noget.

Gert

Fra : Erik W.

Dato : 27-08-04 11:04

"Gert Nielsen" skrev i en meddelelse
> skulle gøre noget.

Jeg siger tak for rosen Gert. Jeg kan se at datoen i Exif oplysningerne er
helt i skoven, marts 2002 ! - var digital kameraet overhovedet opfundet
dengang ? Billedet er skam ganske nyt og skudt i den her uge. Jeg må vist
hellere tjekke datoen i kameraet. Jeg har lagt en version af billedet op på
fotokritik for at alle kan se det.
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=93885
Mvh Erik

Fra : Erik W.

Dato : 27-08-04 12:34

"Erik W." <skrev i news:412f06e4$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
Jeg har lagt en version af billedet op på
> fotokritik for at alle kan se det.
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=93885

Og det har jeg så slettet igen. Billedet havnede åbenbart i en debat på
Fotokritik som jeg ikke har lysat til at blive viklet ind i.
Mvh Erik

Fra : Erik W.

Dato : 27-08-04 12:42

"Erik W." skrev i en meddelelse

Billedet ligger nu her på Jens' server
http://www.fotolog.dk/dk-fritid-foto/erik-w-34-35.jpg

Mvh Erik

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-08-04 11:10

> [...]
korrekt
> hvidbalance og eksponering.
>
> Jeg synes det er synd at konvertere til sorthvid. Billedet er i forvejen

Jeg har også leget lidt i PS for at se, hvad man kan hente.
Det klær billedet med en gang Unsharp masking.

Har også prøvet at fjerne farverne, og der gør billedet sig også.
Hvad man bedst kan lide, er vist et fortolkningsspørgsmål.
I gråtoner understreges det enkle i billedet, og det sørgmodige syn
forstærkes en anelse.

Det eneste det generer mig en smule, er bladet, der falder ned og er uskarpt
i forgrunden.
Det bliver iøvrigt også mindre fremtrædende i S/H.

Hmmm, jeg kan ikke blive enig med mig selv om det er bedst i S/H eller
farver.
Der er lidt mere spil i de blå cowboybukser i farver.

Men billedet er faktisk rigtigt godt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-08-04 18:41

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Ugens "vinder" er

Erik W.

Med billedet http://www.fotolog.dk/dk-fritid-foto/erik-w-34-35.jpg

Jeg har valgt billedet, fordi billedet er tro mod temaet "skæv eksistens" og
har en god og enkel komposition.
Jeg finder, at billedet har sin berettigelse, fordi det uden at være krukket
eller politisk, beskriver disse skæve eksistenster, hvor man i Århus ellers
gør sit yderste for at fortrænge eksistensen af dem.

Politiet stresser simpelthen bumserne ud af midtbyen. De findes stadig, men
er ikke længere så synlige i gadebilledet som tidligere.

Det er min opfattelse, at opgavens øvrige deltagere deler min opfattelse af,
at billedet er godt.

Erik har vist den fornødne entusiasme, og jeg glæder mig allerede til at
løse hans kommende opgave for uge 37.

Tak til alle, der gad at bruge tid på at bakke denne ídé op.

Husk!

Emnet for uge 36 er "Smøgpause"
Indleveringsfrist er torsdag.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Erik W.

Dato : 29-08-04 22:19

"Frodo Nifinger" skrev i en meddelelse
> Ugens "vinder" er
>
> Erik W.
>
> Med billedet http://www.fotolog.dk/dk-fritid-foto/erik-w-34-35.jpg

Jeg siger tak for valget Jesper/Frodo

[Erik løfter det tunge prestigefyldte FotoStafet trofæ over hovedet, mens
publikum klapper og jubler]

Jeg har allerede fundet på et emne, men jeg ved ikke rigtigt hvornmår jeg
skal offentliggøre det`?

Mvh Erik

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-08-04 23:12

"Erik W." <erik.w@mail.com> skrev i en meddelelse news:41324857$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> publikum klapper og jubler]
>
> Jeg har allerede fundet på et emne, men jeg ved ikke rigtigt hvornmår jeg

Du poster bare opgaven snarest muligt.
Det giver os lidt længere tid til at jage

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-08-04 21:27

"Frodo Nifinger"
> [...]
> skal offentliggøre det`?

Du poster bare opgaven snarest muligt.
Det giver os lidt længere tid til at jage

Er næste uges tema en hemmelighed, Erik..??
Hvad venter vi på - -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 31-08-04 00:06

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:34MYc.41853$Vf.2213156@news000.worldonline.dk...

> Du poster bare opgaven snarest muligt.
> Det giver os lidt længere tid til at jage
>

> Er næste uges tema en hemmelighed, Erik..??
> Hvad venter vi på - -max-

Ja, kom med det!

Husk iøvrigt, at denne uges opgave er "smøgpause"
Deadline torsdag.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 31-08-04 00:12

"Frodo Nifinger"
"-max-"
> [...]
> Hvad venter vi på - -max-

Ja, kom med det!

Husk iøvrigt, at denne uges opgave er "smøgpause"

Hva med en ny tråd til ugens opgave.. Jeg havde helt
overset du havde givet ugens opgave - Fint nok..-max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 31-08-04 07:54

> [...]
>
> Jesper Nielsen
>
> Hva med en ny tråd til ugens opgave.. Jeg havde helt
> overset du havde givet ugens opgave - Fint nok..-max-

Jamen, det havde jeg da allerede gjort i fredags!

Undrede mig også over, at ingen havde postet svar i tråden.
Skal jeg lave en ny tråd med en reminder?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Erik W.

Dato : 31-08-04 14:48

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Undrede mig også over, at ingen havde postet svar i tråden.
> Skal jeg lave en ny tråd med en reminder?

Nej det gør jeg nu, hvor jeg poster næste uges opgave igen.

Beklager jeg lod vente på mig, men jeg skulle lige have gjort mit speciale
færdig, så det kunne afleveres igår!
Færdigt arbejde! - Så nu skal der tages billeder for alvor.

Mvh Erik