Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mini-lup til hjemmelavet LCD-hætte.
Fra : Jack L.

Dato : 26-08-04 00:10

Hej gruppe.

Jeg har lavet en hjemmelavet LCD-hætte til min C-5050 ud af almindelig
pap-papir. Jeg mangler dog et forstørrelsesglas som jeg kan påsætte på
hætten, så jeg kan sætte det ene øje så tæt til LCDen som muligt uden at
miste fokus. Mit hoved hjælper nemlig gevaldigt på at dække solstrålerne som
gør det sværere at se LCDen.

Jeg har prøvet BR og Legekæden men deres lup er for store, og jeg har ikke
den store evne til at beskære glas så den passer til en 2" rektangulær
firkant.

Mit primære spørgsmål er hermed om I kender til butikker der sælger små
forstørrelsesglas, ikke mere end højst 3 cm i diameter? :)

Hvordan jeg ydermere limer glasset til pap-papiret er også et problem. o_O

Jeg har set kommercielle produkter, men de koster ml. 15-30 US$. Ellers kan
man købe en lille dias-viser der er nøjagtig 2" og passer til C-5050eren til
den lille sum af 4 US$. Kan man købe sådan en dims til tilsvarende pris i
Danmark?

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real. :)

Fra : Per Bau

Dato : 26-08-04 07:43

"Jack L." <jack_nospam@nospam.dk> wrote in message
> Hej gruppe.
> Mit primære spørgsmål er hermed om I kender til butikker der sælger små
> forstørrelsesglas, ikke mere end højst 3 cm i diameter? :)

Prøv at kigge på denne side http://www.svagsyn.dk/hjaelpemidler.htm Specielt
måske påhæftningslupper, der er firkantede.

--
/Per
Udskift invalid i adressen med com

Fra : Asle Bjerva

Dato : 26-08-04 08:53

"Per Bau" <perbau@hotmail.invalid> skrev i melding

> "Jack L." <jack_nospam@nospam.dk> wrote in message
>
> Prøv at kigge på denne side http://www.svagsyn.dk/hjaelpemidler.htm
Specielt
> måske påhæftningslupper, der er firkantede.

Hama selger utmerkede negativ/dia luper til ca 10 Euro.
Søk på "lupe" hos: www.hama.de

Ellers har sikkert også frimerkeforretninger små kraftige luper.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Jack L.

Dato : 26-08-04 11:45

Asle Bjerva wrote:
> "Per Bau" <perbau@hotmail.invalid> skrev i melding
>>
> Hama selger utmerkede negativ/dia luper til ca 10 Euro.
> Søk på "lupe" hos: www.hama.de

Det er sidste udvej. :)

> Ellers har sikkert også frimerkeforretninger små kraftige luper.

Det var da en mulighed.

Fra : Jack L.

Dato : 26-08-04 11:44

Per Bau wrote:
> "Jack L." <jack_nospam@nospam.dk> wrote in message
>
> Prøv at kigge på denne side http://www.svagsyn.dk/hjaelpemidler.htm
> Specielt måske påhæftningslupper, der er firkantede.

Tak skal du ha' for nogle priser, jeg har aldrig troet at gode(?) lup kan
koste i den størrelsesorden. o_O

Men du skal ellers have tak for hjælpen. :)

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 26-08-04 17:34

Jack L. wrote:
> Hej gruppe.
> Mit primære spørgsmål er hermed om I kender til butikker der sælger
> små forstørrelsesglas, ikke mere end højst 3 cm i diameter? :)

Hej

Du skal til optikeren/urmageren og spørge efter en trådtæller, den ses
her i 2. række yderst til venstre http://www.2astro.dk/Lupper.htm. Nogle
gange kan man være heldig at et grafisk leverandør firma har nogle
reklame trådtællere i plastic som de deler ud af.
Flere links får du ved at søge på trådtæller i Google.

M.v.h
Niels

Fra : Jack L.

Dato : 26-08-04 22:34

Niels Jacobsen wrote:
> [...]

> nogle reklame trådtællere i plastic som de deler ud af.
> Flere links får du ved at søge på trådtæller i Google.

Hej Niels, tak for oplysningen. Den trådtæller ser meget interessant ud.

Fra : Jack L.

Dato : 27-08-04 21:45

Niels Jacobsen wrote:
> [...]
> nogle reklame trådtællere i plastic som de deler ud af.
> Flere links får du ved at søge på trådtæller i Google.

Det blev ikke til en trådtæller men en ganske almindelig plastik-lup som
også havde en firkantet form; desværre er den en bette for stor men den kan
stadig bruges. Sælgeren advarede over at plastik ridser let, men jeg er
stadig overrasket at toiletpapir er nok til småridser! Til gengæld kan jeg
nu bruge LCDen når solen skinner kraftigt... Noget tyder dog på at det ikke
vil ske i de kommende par måneder.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-08-04 09:16

Jack L. wrote:

> [...]
> nu bruge LCDen når solen skinner kraftigt... Noget tyder dog på at det ikke

Din idé med en hjemmebygget LCD-sunshades er ikke ny, og der findes
faktisk rigtig mange færdige løsninger på markedet, se link:
http://www.steves-digicams.com/digi_accessories.html#shades

Men jeg må da indrømme, at mit gør det selv gen også har gjort, at
jeg på et tidspunkt forsøgte mig med at hjemmebygge en LCD-sunshades
til et Leica Digilux 4.3, og det var en velfungerende løsning.

Jeg gjorde dog det, at jeg tog udgangspunkt i en brugt skaktsøger
til et 6x4,5 cm mellemformatkamera, det var en rigtig smart løsning,
da den var sammenklappelig.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen