Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Aftenstemning
Fra : HKJ

Dato : 23-08-04 20:36

Her er nogle billeder med lidt aftenstemning fra min sommerferie:

http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_6535.jpg

http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_6968.jpg

http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_7283.jpg

Nogle der har gode ider til hvordan jeg kunne have gjort dem bedre?

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-04 21:32

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_7283.jpg
>
> Nogle der har gode ider til hvordan jeg kunne have gjort dem bedre?

Det kunne du da ikke.... De er da lige i øjet. Flotte billeder, især den
måde lyset falder, på billedet med båden, ser storslået ud.

Hvad har du taget dem med?

Thomas

Fra : HKJ

Dato : 23-08-04 21:40

"Thomas Olsen" <no spam> wrote in message

> Det kunne du da ikke.... De er da lige i øjet. Flotte billeder, især den
> måde lyset falder, på billedet med båden, ser storslået ud.

Tak, men jeg er overbevist om at de kunne gøres bedre, derfor håber jeg at
nogle af de gode fotografer, kan komme med et par gode råd.

> Hvad har du taget dem med?

Min D70 og 24-120VR, svanen er nu nok 70-300ED og alle billeder er
håndholdt.

Fra : Karl Olsen

Dato : 23-08-04 21:50

HKJ <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:
> Her er nogle billeder med lidt aftenstemning fra min sommerferie:
>
> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_6535.jpg

Dette her tror jeg ikke kan gøres bedre. Meget flot.

> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_6968.jpg

Lidt mørkt. Jeg ved ikke om soleffekten er lige så god hvis det blev lavet
lysere.

> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_7283.jpg

Måske er blitzen lidt dominerende.
Jeg har selv prøvet at fotografere hvide dyr med en smule hjælpeblitz da der
ikke var så meget naturligt lys:
http://karl.rudbaek-olsen.dk/foto/showimg.php?file=/Galleri12/IMG_3364.JPG

Karl
--
http://karl.rudbaek-olsen.dk/foto/

Fra : HKJ

Dato : 24-08-04 20:23

"Karl Olsen" <karl.olsen@fjerndette.mail.dk> wrote in message

> Dette her tror jeg ikke kan gøres bedre. Meget flot.

Tak.

> Lidt mørkt. Jeg ved ikke om soleffekten er lige så god hvis det blev
lavet
> lysere.

Hvis jeg piller ved lyset, så nedsætter jeg kontrasten og det syntes jeg
ikke ser pænt ud.

> Måske er blitzen lidt dominerende.

Jeps, kroppen på svanen har fået rigeligt lys, men jeg syntes egentlig ikke
dens hoved har fået nok lys.

Der må du have haft tid nok.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-08-04 10:15

HKJ wrote:

> Her er nogle billeder med lidt aftenstemning fra min sommerferie:
>
> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_6535.jpg

Selve motivet og ideen er god nok, men problemet er, at du burde
har' ventet nogle få sekunder, for lystfiskeren er næsten færdig med
et kast, og den armstilling han har på billedet giver en akav
silhuet - og som sagt, hvis du havde ventet, så havde lystfiskeren
indtaget en mere afballanceret stilling, som havde matchet motivets
storhed og ro.

De to andre motiver er bare helt alm. knipserier, som andre
fotografer allerede har taget tusindvis af, og dine er hverken værre
eller bedre...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : khs

Dato : 24-08-04 11:50

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote
> [...]
> silhuet - og som sagt, hvis du havde ventet, så havde lystfiskeren
> indtaget en mere afballanceret stilling, som havde matchet motivets

Jeg synes at netop det at man kan se at der er et kast igang, tilfører
billedet noget dymamik. Alt andet er statisk og en statisk fisker, mener
jeg, havde gjort billedet kedeligt. Nu brydes stilheden diskret af lidt
beværelse uden at det bliver dominerende. Man ser tydeligt fiskeren der
trækker os ind mod midten af billedet når man følger hans kast med øjnene.

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(Erstat det spiselige vegetationsmix med et snabela og indsæt punktum før de
Danske initialer).

Fra : HKJ

Dato : 24-08-04 20:07

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]
> silhuet - og som sagt, hvis du havde ventet, så havde lystfiskeren
> indtaget en mere afballanceret stilling, som havde matchet motivets

Jeg har faktisk også taget sådan et billede (næsten):
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_6536.jpg

> De to andre motiver er bare helt alm. knipserier, som andre
> fotografer allerede har taget tusindvis af, og dine er hverken værre
> eller bedre...

Det genere mig ikke at andre har taget samme motiv, jeg vil bare gerne have
mine billeder er i den bedre ende af skalaen, derfor håber jeg på gode råd
til at forbedre dem, og/eller hvad jeg kunne have gjort bedre da jeg tog
dem.

Fra : LCO

Dato : 24-08-04 18:47

Først vil jeg lige sige, at jeg er autodidakt

> Her er nogle billeder med lidt aftenstemning fra min sommerferie:
>
> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_6535.jpg

Jeg synes fiskeren er for langt til højre i billedet, hvorfor tomrummet til
venstre bliver for stort. Hvis det er hele billedet, tror jeg du kan med
fordel kan beskære en del af det i venstre side, og herved flytte fiskeren
mere ind i fokus. Ligeledes er højden også lige stor nok, og den ville jeg
også forsøge at gøre mindre (dog ikke ret meget).

> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_6968.jpg

Kommer lidt anpå hvad du vil fokusere på. På billedet fornemmer jeg fokus på
båden, men hvis der var mere højde på, ville fokus flytte sig mod himmelen
(skyerne), hvilket jeg tror kunne være mere interessant, men det er lidt af
gæt, da jeg jo ikke ved hvordan de øvrige omgivelser var.

> http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_7283.jpg

Svanen er meget fremtræden på billedet, måske for meget, for jeg synes den
fjerne noget af stemningen som omgivelserne ellers kunne have bidraget med.
Men igen er det et spørgsmål, om det er stemningen eller svanen som man vil
have fokusere på. Jeg nævner det blot, da du jo netop skriver
"aftenstemning" ovenfor!

Mvh.

Fra : HKJ

Dato : 24-08-04 20:19

"LCO" <lco@REMOVETHISolsenfam.dk> wrote in message
> Først vil jeg lige sige, at jeg er autodidakt

Er det ikke ganske almindeligt indefor foto?

> [...]
> mere ind i fokus. Ligeledes er højden også lige stor nok, og den ville jeg
> også forsøge at gøre mindre (dog ikke ret meget).

Jeg kan godt lide den store vandflade, men jeg tror da lige jeg skal prøve
at beskære lidt mere.

> [...]

af
> gæt, da jeg jo ikke ved hvordan de øvrige omgivelser var.

Jeg syntes at billedet bliver for kedelig, hvis ikke båden er fyldet godt op
i billedet.
Her er et billede med mere af skyerne og ingen båd:

http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_6966.jpg

> [...]
vil
> have fokusere på. Jeg nævner det blot, da du jo netop skriver

Her må jeg nok indrømme at det var svanen jeg tænkte på som motivet. Hvis
jeg skulle have haft mere af omgivelserne med, skulle jeg have haft kameraet
helt ned til vandet og sådanne gymnastiske øvelser ville jeg ikke lave fra
den trappe jeg sad på. Men jeg tror det ville have givet et rigtig godt
billede

Fra : LCO

Dato : 24-08-04 20:59

HKJ skrev i en meddelelse

> [...]
op
> i billedet.
> Her er et billede med mere af skyerne og ingen båd:

Det kan jeg godt lide :).
Synes der er fint sammespil mellem de forskellige elementer i billedet!

Enig.
Mvh.