Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
lang lukketid ved dagslys??
Fra : Henrik Davidsen

Dato : 22-08-04 00:55

Hejsa

Jeg er for nylig begyndt at interessere mig en del for fotografering, og har
efterhånden læst en del omkring de tekniske indstillinger mm.

Jeg kan umiddelbart godt lide tanken om de billeder man kan lave ved brug af
en lang lukketid, men når man ved højlys dag vil prøve det, så kræver det
vel en usandsynlig lille blænde - ik?

Jeg har et Canon PowerShot S1 IS, som kan tage op til 15 sekunders lukketid,
og en blænde på f8 - men det er så vidt jeg kan se absolut ikke brugbart ved
dagslys.

Noget jeg fx godt kunne tænke mig at eksperimentere med er fx at stille
kameraet på et stativ på en mole, og så lade havet bruse og blive sløret -
mens molen er helt knivskarp. Men hvor lille en blændeåbning vil man ca
skulle ned på, før at man kan lege med lukketider på 5-30 sekunder i
dagslys??

Eller er der andre ting man kan gøre?

Jeg ved godt at jeg ikke lige kan ændre blænden på mit kamera, men det er jo
rart at vide hvad jeg skal begynde at kigge efter når engang S1'eren skal
udskiftes
--
/Sjang

Fra : Martin K. R.

Dato : 22-08-04 01:26

"Henrik Davidsen" <sjang@sjangREmoVE.dk> wrote in message
> [...]
> mens molen er helt knivskarp. Men hvor lille en blændeåbning vil man ca
> skulle ned på, før at man kan lege med lukketider på 5-30 sekunder i

Du kan bruge et 'Neutral Density' (ND) filter (jeg ved ikke om man
overhovedet kan bruge filtre på et S1?). Disse filtre gør hvad du
efterspørger. B+W laver nogle, og de fås i forskellige 'formørkelsesgrader'.
Se f.eks. http://www.rollei.dk/bw/bw_nd.htm

Martin

Fra : [HCS] 4000

Dato : 22-08-04 07:07

Dit kamera har både Blændeforvalg (Av) og Lukkertidsforvalg (Tv), så du kan
sagtens selv bestemme blænden. Kan ikke huske om det har Bulb (blænden står
åben ligeså længe du holder udløseren nede). For yderligere at få lang
lukkertid kan du sætte kameraet på ISO 50, det vil øgså øge tiden.
Bare lidt forslag, som jeg håber du kan bruge.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

*www.pbase.com/hcstune*

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 22-08-04 07:48

> [...]
> lukkertid kan du sætte kameraet på ISO 50, det vil øgså øge tiden.
> Bare lidt forslag, som jeg håber du kan bruge.

Tak for idéerne, men det hjælper mig ikke umiddelbart noget. Så vidt jeg har
forstået, så vil en så lille blændeåbning som mulig medføre at der slipper
så lidt lys ind som muligt.
Og når man så lader den stå på den blændeåbning i bare 1 sekund, så bliver
motivet overbelyst ved dagslys... Derfor kunne jeg godt tænke mig, at
blænden kunne gå endnu længere ned end de f8 den kan.
Ovenstånde gælder også ved iso 50

Og den har så ikke lige bulb-funktionen, 15 sekunder er max. Men det er for
så vidt heller ikke lige problematikken pt.

Jeg har kigget en smule på de neutral density filtre som Martin K. R.
foreslog, men har dog ikke lige fundet ret meget om det endnu - og tvivler
nok umiddelbart på at S1'eren kan bruges med sådan en.

Men jeg må kigge lidt videre, og håbe der er flere gode idéer i farvandet

/Sjang

Fra : HKJ

Dato : 22-08-04 08:02

> [...]
> foreslog, men har dog ikke lige fundet ret meget om det endnu - og tvivler
> nok umiddelbart på at S1'eren kan bruges med sådan en.

Hvis kameraet har gevind foran på objektivet, så kan du bruge et filter.

Men du vil få problemer med at stille skarpt, når filteret er på.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-08-04 09:09

Henrik Davidsen wrote:
> [...]
> nok umiddelbart på at S1'eren kan bruges med sådan en.
> Men jeg må kigge lidt videre, og håbe der er flere gode idéer i farvandet

Google siger at disse sælger en filter-adapter med 52mm gevind:
http://www.lensmateonline.com/

og et 52mm ND-filter burde være ganske nemt at få fat i.

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 22-08-04 14:30

> Google siger at disse sælger en filter-adapter med 52mm gevind:
> http://www.lensmateonline.com/
>
> og et 52mm ND-filter burde være ganske nemt at få fat i.

Cool, takker

/Sjang

Fra : Peter T.

Dato : 22-08-04 11:05

Henrik Davidsen leverede følgende historie fra de varme lande:

> Men jeg må kigge lidt videre, og håbe der er flere gode idéer i
> farvandet

Hvis du har mulighed for eksponeringskompensation, så kan du skrue det ned
på feks. -2 EV. Det er dog ikke noget jeg selv har brugt ved dagslys og
lang åbningstid, så jeg har ingen erfaringer med det (endnu).

--
Salg af googlesøgninger: en femmer pr. søgning.
**** Ugens tilbud: 10 søgninger til kun 40 kr ****

Jeg sælger også friseringer til 25 kr.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-08-04 11:44

Peter T. wrote:
> Hvis du har mulighed for eksponeringskompensation, så kan du skrue det ned
> på feks. -2 EV. Det er dog ikke noget jeg selv har brugt ved dagslys og
> lang åbningstid, så jeg har ingen erfaringer med det (endnu).

... og eksponeringskompensation gør kameraet vel lige som alle andre
kameraer ved at ændre lukketiden/blænden alt efter hvad mode man er
i.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Alex Jensen

Dato : 22-08-04 11:59

Hvis ikke du kan finde et filter som passer, kan du godt bruge det
alligevel.
Du kan jo prøve at lege med et stykke svejseglas eller et par solbriller.
Men den bedste optiske kvalitet får du selvf. med et rigtigt ND-filter.

1. Sæt kameraet på stativ.
2. Stil fokus.
3. Sæt filtret manuelt for objektivet - håndholdt.
4. Tag billede (husk at sikre at lysmålingen bliver taget her!)

Kig evt. på www.cokin.com som har ND-filtre og mange adaptorer.

Mvh Alex

Fra : Asle Bjerva

Dato : 22-08-04 21:09

"Alex Jensen" <news@offline.dk> skrev i melding
> [...]
> 3. Sæt filtret manuelt for objektivet - håndholdt.
> 4. Tag billede (husk at sikre at lysmålingen bliver taget her!)

Du må ha MANGE ND filtre for å kunne ta bilder med 10-15 sekunder
eksponering i dagslys !
Normalt kan man kun endre 3-4 trinn med et ND filter, og her er det snakk om
fra 1/250 sekund til 10-15 sekunder !
Det eneste filter som vil kunne klare det er et såkalt solfilter som man
benytter for fotografering direkte mot solen.
Ved å søke i gamel meldinger i forbindelse med solformørkelsen vil man finne
informasjon om hvor disse kan kjøpes.

--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Rasmus Grouleff

Dato : 25-08-04 22:37

Henrik Davidsen wrote:

> [...]
> rart at vide hvad jeg skal begynde at kigge efter når engang S1'eren skal

Den billigste ide er, at tage billederne en dag, hvor det er overskyet,
og der er en god blæst. Så kunne jeg forestille mig, at det skulle være
muligt med blænde 8 at få nogle udmærkede billeder. Det burde nemlig
ikke være nødvendigt at bruge så lange lukketider, som du tænker på,
hvis der er godt gang i havet.

En anden ide kunne også være at tage billederne omkring solopgang eller
-nedgang (alt efter hvilken retning du fotograferer i, og hvordan du
gerne vil have motivet skal se ud) en skyfri dag, hvor der også er en
del vind. Der er der jo nemlig også mindre lys.

Hvis du har mod på at læse mere, så kan jeg varmt anbefale "Travel
Photography" af Richard I'Anson. Udover at komme med en kort
introduktion til teknikken, kommer han med beskrivelser af, hvordan man
kan få det bedste ud af de fotomuligheder, man kommer ud for (primært på
rejser, men det kan sagtens overføres til hverdagen).
Bogen er udgivet af Lonely Planet og koster ikke alverden.

/Rasmus Grouleff