"Christian Buhrkall" <darkwing@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
news:che5ad$4si$1@news.net.uni-c.dk...
> Thomas Hansen wrote:
>
> Er det ikke lige omvendt?
> systemet mp uanset hvad være bedre hvis fps forbliver den samme når
> opløøsningen stiger end hvis fps falder ved højere opløsninger.
Nej, Thomas har helt ret i det han siger.
Lad os prøve at skære det lidt ud i pap og gøre det meget simpelt.
For nemhedens deler vi computeren op i to dele.
1 Grafikkortet
2 Resten af systemet, det kalder vi bare "Cpu", så kan vi snakke om
hastigheden af Ram osv en anden gang :)
Når du spiller et spil et det cpu'en der beregner hvad der sker i spillet.
Den fortæller hvor de forskellige objekter er, om de fx er blevet ramt af
trykbølgen fra en granat og derfor skal animeres igennem rummet og i hvilken
retning osv.
Grafikkortets opgave er så at tegne det på skærmen som cpu'en har fortalt,
fx et rum hvor nogle kasser bliver smidt igennem et rum af en trykbølge.
Cpu'ens opgaver er i dette tilfælde lige stor ligegyldig hvilken opløsning
man kører i, det er det samme den skal beregne i 800*600 som i 1600*1200,
det samme rum, de samme kasser og den samme animation.
Grafikkortet derimod skal i 800*600 tegne 480k pixels pr. billede mod hele
1.920k i 1600*1200, det er fire gange så meget arbejde.
Altså cpu'ens byrde er konstant uanset opløsning og grafikkortets byrde
stiger med opløsningen.
Så hvis et spil bliver ved med at køre med samme fps når opløsnigen øges, så
betyder det at grafikkortet venter på oplysninger fra cpu'en i de lavere
opløsninger (for ellers burde grafikkortet jo at kunne tegne de små
opløsninger hurtigere end de store) altså er de små opløsninger cpu
begrænsede.
Hvis fps derimod falder når opløsningen hæves, ja så må det jo være
grafikkortet der er begrænsningen, for cpu'en kan jo køre med samme
hastighed i alle opløsninger.
Prøv fx at se her
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2113&p=13
prøv at sammenlign gf 6800 og gf 6800u, i 1280 uden aa/af ligger de meget
tæt på hinanden i ydelse, men i 1600 med aa/af er 6800u dobbelt så hurtigt
6800.
Hvis du tænker dig om en ekstra gang, kan du så fortælle mig hvorfor de
ligger så tæt på hinanden i den laveste opløsning og om det fortsat ville se
sådan ud, hvis der blev sat en 10Ghz cpu i test maskinen.
Håber det gjorde det lidt mere forståligt.
Mvh Martin Sinkjær
PS. Inden de emsige i gruppen begynder at brokke sig, så ved jeg godt at det
ikke er helt så firkantet i virkeligheden, men det er jo nemmere at forstå
når man holder det simpelt.