Sne i Doom3
Fra : Jesper

Dato : 11-08-04 20:11

Hej

Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor jeg har en masse sne i grafikken.
Billede bliver postet i dk.binaer

Mit system er:

Abit ic7 max3
P4 2600Mhz
Asus radeon 9800XT
OCZ 1024MB DDR dual

Jeg bruger Catalyst 4.7

Grafik er sat til high 1024*768 med 4*AA

Ps. er postet i dk dk.edb.hardware.grafikkort og
dk.spil.computer.first.person.shooter
med opfølgning til dk.edb.hardware.grafikkort

Fra : Flemming Steffensen

Dato : 11-08-04 22:15

"Jesper" <joyNOSPAM@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor jeg har en masse sne i
grafikken.

Det er et kendt problem med visse ATI-kort. Der er en meget lang diskussion
om problemet her:
http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33773064

Løsningen for mit vedkommende - også med et Asus Radeon 9800XT - var at
downclocke grafikprocessoren til 405 vha. Asus Smartdoctor. Så forsvandt
alle problemer. Men, du kan selv læse om andres erfaringer teorier i
ovennævnte tråd.
vh
Flemming

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 12-08-04 00:06

"Flemming Steffensen" <flemmingERASETHIS@ERASETHISsteffweb.dk> skrev i en
meddelelse news:o%vSc.30449$Vf.1907234@news000.worldonline.dk...
> [...]
> downclocke grafikprocessoren til 405 vha. Asus Smartdoctor. Så forsvandt
> alle problemer. Men, du kan selv læse om andres erfaringer teorier i

Tjah, har du prøvet det "trick" der er nævnt i denne tråd?
http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33774259

Løsningen er at powerkablet til kortet _ikke_ deles med andre enheder.

Jeg kan bekræfte at dette kan have stor betydning:
Da jeg fik Far Cry gik det godt et stykke tid, men pludselig fik jeg
voldsomme problemer: Voldsomme spidse artifacts, der lignede dem man får ve
dovercloking, varmeprobs. eller et døende kort.

Efter en gennemgående problemløsning, herunder underclocking af kortet,
fandt jeg endelig løsningen: Der sad en blæser og en harddisk på samme kabel
som kortet.
De blev flyttet, så kortet havde en powerline for sig selv.
Og vupti! Problemet var løst, ingen artifacts mere, heller ikke ved fuld
overclocking.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Flemming Steffensen

Dato : 13-08-04 18:08

"Henrik Stavnshøj" <hesta@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Løsningen er at powerkablet til kortet _ikke_ deles med andre enheder.

Er prøvet i mit setup - uden nogen virkning overhovedet.
Flemming

Fra : Larsen

Dato : 14-08-04 10:17

> Er prøvet i mit setup - uden nogen virkning overhovedet.
> Flemming

Det (med powerkablet) var godt nok løsningen for mig, så jeg takker &
bukker! (Radeon 9800XT)

mvh

Larsen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 16-08-04 09:11

"Larsen" <not@for.you.dk> skrev i en meddelelse

> Det (med powerkablet) var godt nok løsningen for mig, så jeg takker &
> bukker! (Radeon 9800XT)

Selv mange tak.
Det er rart at se at det hjælper nogen.

I øvrigt har jeg nu selv prøvet D3, med store "hovedpiner" til følge: Jeg
fik selv de frygtede artifacts, og lige meget hvad jeg gjorde, kunne jeg
ikke få dem væk.
Der var både blå prikker, og hvide prikker, især i skygger, og i kanten af
lygten.

Jeg har fulgt de nævnte råd, power for sig selv, downclocking og hvad ved
jeg.

Men til sidst opdagede jeg, at jeg ikke havde fået installeret det
andetsteds nævnte ATI performance fix* ordentligt, og rettede det.

Og vupti, så var alle artifacts væk

Der kan altså være mange faktorer der producerer de nævnte artifacts.

Venlig hilsen
Henrik

*Link til fix: http://alexharis37.free.fr/doom/humusd3atitweak.zip

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 12-08-04 00:08

> [...]
> Hej
>
> Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor jeg har en masse sne i

Check om strømkablet til kortet deles med andre enheder.
Hvis det gør, så flyt disse enheder, så kortet har et strømkabel for sig
selv.

Link til tråd:

Fra : Jesper

Dato : 12-08-04 06:36

Ok tak for svar jeg prøver.

Jesper

Fra : Connor

Dato : 13-08-04 14:12

Har samme problem med mit Radeon 9800 pro, så jeg ville også gerne vide om
man kan gøre noget. Det sindsygt irriterende at se på.

M.v.h

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 18-08-04 13:58

> Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor jeg har en masse sne i
grafikken.
> Billede bliver postet i dk.binaer

Jeg har et RADEON 9800PRO og jeg fik lige min Doom3 igår. Jeg havde også en
masse "sne" over det hele. Det forsvandt efter jeg hentede den nyeste
Catallyst driver(16.08.04) fra ATIs hjemmeside.

og nu kører spillet bare perfekt :)

-The Baptizer
www.moviescreenshot.com