Langsom HD
Fra : goofy

Dato : 04-09-04 15:44

Hej NG

Jeg har en USB HD som kører meget langsom ca.3300 kb,den har før
ligget på 15-20000 kb.
Det er usb 2, usb 2 kort er i maskinen, køre XP som er opdateret
..
Jeg bruger den primært til dvd film og der skiftes meget ud.
Der foretages jævnligt defragmentering med jeg har ikke
formateret.
Der er en der har fortalt mig at jeg bør gøre dette tit, altså
formatere.
Kan det hjælpe på hurtigheden, hvis ja kan jeg få en forklaring
hvorfor

På forhånd tak

Steen

Fra : Anders Lund

Dato : 04-09-04 16:12

goofy wrote:
> Der er en der har fortalt mig at jeg bør gøre dette tit, altså
> formatere.
> Kan det hjælpe på hurtigheden, hvis ja kan jeg få en forklaring
> hvorfor

Jeg kan ikke se hvofor du bør formatere tit. Hastigheden kan blive
nedsat en smule ved fragmentering, når vi taler om hele DVD film. Altså
store filer. Fejlen skal findes et andet sted. Defragmentering skulle
fjerne dette, men hvis du kun har store filer på den, bliver filerne kun
fragmenteret på en "blid" måde. Jeg ville ikke defragmentere sådan en
disk af den grund.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : goofy

Dato : 04-09-04 16:27

Hej Anders

> [...]
> nedsat en smule ved fragmentering, når vi taler om hele DVD
film. Altså
> store filer. Fejlen skal findes et andet sted.

Det er ikke kun hos mig problemet opstår, når HD´en er hos andre
har de samme lave hastighed,
så hvis fejlen skal findes andet sted er der vel kun HD´en
tilbage.
Hvad kan der så være galt her?

Steen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-09-04 16:44

"goofy" <nospam@tdcadsl.dk> wrote:

>Det er ikke kun hos mig problemet opstår, når HD´en er hos andre
>har de samme lave hastighed,
>så hvis fejlen skal findes andet sted er der vel kun HD´en
>tilbage.

Kan vi ikke få et objektivt mål for diskens hastighed, f.eks HDTACH som hentes her:

http://www.simplisoftware.com/Public/index.php?request=HdTach

<mlr>

Fra : goofy

Dato : 04-09-04 21:18

Hej Michael

> Kan vi ikke få et objektivt mål for diskens hastighed, f.eks
HDTACH som hentes her:

Jeg har hentet programmet, hvad er det du vil have oplyst?
Du må gerne skære det ud " i pap" da jeg ikke har brugt sådanne
programmer før

Steen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-09-04 21:28

"goofy" <nospam@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg har hentet programmet, hvad er det du vil have oplyst?
>Du må gerne skære det ud " i pap" da jeg ikke har brugt sådanne
>programmer før

Du kører en 'Quick Bench' test.

Og så vender du tilbage med 'Burst Speed' og 'Average Read'.

Også meget gerne med oplysning om hvilken hvilken harddisk der sidder i USB-kassen.

Min

Fra : goofy

Dato : 04-09-04 21:53

Hej Igen
> Og så vender du tilbage med 'Burst Speed' og 'Average Read'.

Burst speed 15 MB/s
Average Read 14,8 MB/s

> Også meget gerne med oplysning om hvilken hvilken harddisk der
sidder i USB-kassen.

Maxtor 160 gb.

Jeg har også en Maxtor 120 gb, og den viser de samme tal
Hvor er det man checker om den er sat til ultradma?
Steen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-09-04 23:40

> Burst speed 15 MB/s
> Average Read 14,8 MB/s

>Maxtor 160 gb.

Den disk burde yde omkring 48 MB/s - i et IDE interface vel at mærke.

Du kan ikke forvente helt samme ydelse med USB2: Jeg gætter på omkring 34 MB/S så dine 14,8 MB/s er noget til den lave side.

> Jeg har også en Maxtor 120 gb, og den viser de samme tal
> Hvor er det man checker om den er sat til ultradma?

Det er ikke sikkert du kan det - Det afhænger af hvilken USB boks der er tale om...

Men jeg tror egentlig problemet ligger i (USB) opsætningen på din computer..

<mlr>

Fra : goofy

Dato : 05-09-04 00:07

Hejsa

> Det er ikke sikkert du kan det - Det afhænger af hvilken USB
boks der er tale om...
Købt i Procunsolt i Odense og hedder Smart Famely vp9054V

> Men jeg tror egentlig problemet ligger i (USB) opsætningen på
din computer..

?
Hvad er der at sætte op?
Xp finder den når jeg starter, er der andet der skal laves?
og go` nat for nu

Steen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-09-04 10:04

"goofy" <nospam@tdcadsl.dk> wrote:

>Købt i Procunsolt i Odense og hedder Smart Famely vp9054V

>Hvad er der at sætte op?

Tja, når du nu bruger XP er der intet at sætte op

Der er kun een ting jeg kan forestille mig - Ifølge ViPower understøtter boxen UDMA4, men din maxtor disk formentlig er UDMA5-6.
Det kan i nogle tilfælde gøre systemet ustabilt så disken hopper i Pio-mode.

Så jeg foreslår du tvinger disken i UDMA4 - Man plejer at finde værktøjer til den slags på harddisk fabrikanternes sites. Det kan
næppe gøres det gennem USB interfacet, så du kommer nok flytte disken over på en IDE-controller...

<mlr>

Fra : goofy

Dato : 05-09-04 10:35

Hejsa
> [...]
værktøjer til den slags på harddisk fabrikanternes sites. Det kan
> næppe gøres det gennem USB interfacet, så du kommer nok flytte
Takker for svaret, så må jeg finde en der kan hjælpe mig, jeg
tør/ kan ikke

Steen

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 04-09-04 21:31

goofy wrote:
> Jeg har en USB HD som kører meget langsom ca.3300 kb,den har før
> ligget på 15-20000 kb.
Jeg havde samme problem med diske tilsluttet et defekt bundkort (diskene
kunne kun køre pio, men alt andet virkede fint), så måske
disk-controlleren er defekt?

Martin

Fra : goofy

Dato : 04-09-04 21:54

Hej Martin
"> Jeg havde samme problem med diske tilsluttet et defekt
bundkort (diskene
> kunne kun køre pio, men alt andet virkede fint), så måske
> disk-controlleren er defekt?

Hd´en er afprøvet på flere computere , jeg har selv 2 med usb 2,
og det er det samme på begge + på en bekendts maskine

Steen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-09-04 00:47

goofy wrote:

> Hd´en er afprøvet på flere computere , jeg har selv 2 med usb 2,
> og det er det samme på begge + på en bekendts maskine

Kunne det tænkes at controlleren i USB-kassen er defekt?

Jesper G. Poulsen

Fra : Leony

Dato : 05-09-04 12:34

"goofy" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> formatere.
> Kan det hjælpe på hurtigheden, hvis ja kan jeg få en forklaring

Har du mulighed for at placere indholdet på et andet drev.
Foretage en formattering og samtidig tjekke hastigheden.
Så er den tese hurtigt prøvet.

Personligt tror jeg at formatteringen bliver foreslået, som et
alternativ til defragmentering.
Du formatterer og lægger derefter indholdet tilbage på disken. Da disken
er tom vil filerne ligge i "rækkefølge", det vil være lige så effektivt
som en defragmentering.

Man vinder, svjv, ingen hastighed ved formattering.

Da disken primært bliver brugt til dvd-film, så er det relativt store
filer vi snakker om (går ud fra at det er rippede film, som ligger i
deres originale .vob-struktur). Fragmenteringe vil være minimal, da det
fleste af filerne er ca 1 GB store.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : goofy

Dato : 05-09-04 15:08

Hej Leony

> [...]
ligger i
> deres originale .vob-struktur). Fragmenteringe vil være

de ligger både som .vob - struktur og iso filer

Steen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-09-04 16:40

Leony wrote:

> Personligt tror jeg at formatteringen bliver foreslået, som et
> alternativ til defragmentering.

Tja, det ændrer jo ikke på systemets ydelse at formattere disken.

> Du formatterer og lægger derefter indholdet tilbage på disken. Da
> disken er tom vil filerne ligge i "rækkefølge", det vil være lige så
> effektivt som en defragmentering.

Men mere bøvlet.

> Man vinder, svjv, ingen hastighed ved formattering.

Korrekt.

> deres originale .vob-struktur). Fragmenteringe vil være minimal, da
> det fleste af filerne er ca 1 GB store.

Store filer fragmenteres nu nemmere end små, specielt hvis de bliver
flyttet rundt på disken.

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders Lund

Dato : 05-09-04 19:21

Jesper G. Poulsen wrote:

> Store filer fragmenteres nu nemmere end små, specielt hvis de bliver
> flyttet rundt på disken.

Ja, men hvis de "vælter omkring" andre store filer, så får du nogle få
store fragmenter i stedet for en hel masse små.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk