Låser ved aktivitet på HD
Fra : Tonni Madsen

Dato : 04-09-04 01:28

Jeg har et problem, efter jeg har geninstalleret win xp pro så er den
begyndt at henge meget. Jeg har opdaget at det er når der er aktivitet på
harddisken, jeg har defragmenteret den, uden held, og den står til udma5,
men hopper nogen gange over til PIO-mode... det har den ike gjort før... kan
det ha noget med sagen at gøre, eller er der andre forslag? (jeg har ikke
haft lortet skruet fra hinanden, så det burte ikke være kablet...)

Mvh Tonni Madsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-09-04 08:06

"Tonni Madsen" <dynamit@sol.dk> wrote:

> [...]
>harddisken, jeg har defragmenteret den, uden held, og den står til udma5,
>men hopper nogen gange over til PIO-mode...

Du har afgjort et problem omkring hardisken(e)...

Jeg ville nok starte med at pille låget af for at checke at IDE-kablerne sidder helt fast...

Du kører UDMA5 (ATA-100) - Hvis bundkortet er ATA-100 men harddisken er ATA-133 kan systemet godt blive ustabilt. Det løser man
ved at tvinge disken i UDMA5 / ATA-100 modus. Og det gøres med værktøjer du finder på harddisk fabrikantens site.

Endelig har VIA-baserede maskiner i nogle situationer problemer med IDE-systemet - Det problem løses ved at skifte til VIA's egen
IDE Mini Port driver der kan hentes på Via's site...

<mlr>

Fra : Tonni Madsen

Dato : 04-09-04 21:50

> Jeg ville nok starte med at pille låget af for at checke at IDE-kablerne
sidder helt fast...

Jeg har tjekket kablerne og der var ikke noget at komme efter...

> [...]
IDE-systemet - Det problem løses ved at skifte til VIA's egen
> IDE Mini Port driver der kan hentes på Via's site...

Jeg vil prøve at rode lidt med de andre forslag, men jeg forstår bare stadig
ikke hvorfor problemet pludselig opstår efter jeg har haft xp kørende og
reinstalleret et par gange før, og altid uden problemer, det er det jeg
finder underligt...

Men tak for hjælpen
Tonni Madsen

Fra : Tonni Madsen

Dato : 05-09-04 20:53

Jeg installerede idedriverne til chipsettet fra SIS's hjemmeside, og det
hjalp en del!!!
Men jeg tror nu stadig at der må være noget galt med xp installationen, jeg
har ALDRIG installeret de drivere før, og det har ikke været nødvendigt, men
skidt bare det virker...

Mvh Tonni Madsen