"Video" maskine - Hvad skal jeg bruge?
Fra : Laziter [9440]

Dato : 02-09-04 15:59

Hejsa

Jeg har tænkt mig at bygge en lille "video" maskine.
Den skal ikke bruges til spil overhovedet, kun til video og evt. billed
CD'er på TV

Jeg har selv flg. liggende:
- Gigabyte GA-7IXE bundkort (Slot A)
- Asus AGP-V2740DTV grafikkort med 8 MB RAM, SVHS in+out, COMP. in+out.

Så kommer størrelsen på CPU'en.. Hvor stor skal den være for at jeg kan
optage live (har fået tilbudt en 650 Mhz)?
Mængden af RAM har jeg tiltænkt i størrelsordnen af 512 MB.
HD er jeg lidt usikker på, hvad vil I anbefale (støjfri om muligt)?
DVD drev giver sig selv, det skal bare være et der virker (og ikke larmer
alt for meget).
Måske endda et tv-kort kunne jeg finde på at stoppe i.
Hvordan er det lige med lydkort? Det skulle helst være så billigt som
muligt, men også gerne med 5.1 udgang der ikke presser CPU'en alt for meget.
Overvejer også et netværkskort så maskinen kan kommunikere med husets øvrige
maskiner.
Hele molevitten skal stoppes i et passende lille desktop kabinet, helst med
passiv kølet PSU hvis det kan lade sig gøre?

Lyder det hele som noget pladder eller kan jeg bruge det til noget?

Mvh
Benjamin
--
AMD TBred 1800+ @ 2400+ (333 x 6), Abit AN7
512 MB RAM (2 x 256 MB Dual) , GF3 ti200 128 MB RAM.

Fra : Anders Pedersen

Dato : 02-09-04 18:24

On Thu, 2 Sep 2004 16:59:07 +0200, Laziter [9440] wrote:

> [...]
> CD'er på TV
>

> - Asus AGP-V2740DTV grafikkort med 8 MB RAM, SVHS in+out, COMP. in+out.
Hvis det er vidoeredigering skal
du have et der mindt 4 gange så stort=31mb

> Så kommer størrelsen på CPU'en.. Hvor stor skal den være for at jeg kan
> optage live (har fået tilbudt en 650 Mhz)?
Skal du optage i avi eller mpeg
Skal du optage i ukomponeret avi kan du nok gøre det

hvis det er mpeg2 er det min 1800+ cpu
Men 650mhz er lige i det mindste
du skal nok minst have 1ghz eller 2ghz

> HD er jeg lidt usikker på, hvad vil I anbefale (støjfri om muligt)?
Så skal du kigge et en fluid
De sifer ikke en lyd

--
Med venlig Hilsen
Anders Bøgh Pedersen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 02-09-04 18:46

"Anders Pedersen" <anders.pedersenNOSPAM@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er vidoeredigering skal
> du have et der mindt 4 gange så stort=31mb
Jeg skal kun bruge den til afspilning og evt. optagelse af tv.

> Skal du optage i avi eller mpeg
> Skal du optage i ukomponeret avi kan du nok gøre det
Tja det har jeg faktisk ikke overvejet, men det skal kun være alm.
tv-kvalitet da den kun skal være tilsluttet et sådant.
Komprimeringen kan jo efterfølgende foregå på en anden maskine.

> hvis det er mpeg2 er det min 1800+ cpu
> Men 650mhz er lige i det mindste
> du skal nok minst have 1ghz eller 2ghz
Ok, så bliver det nok 1 GHz da AMD's Slot A CPU'er ikke går højere end det
(ikke hvad jeg ved af anyways).
Kunne jeg egentligt ikke også bare smide et mpeg2 kort i og bruge det til
kodning af video? Eller virker det kun til afkodning?

> Så skal du kigge et en fluid
> De sifer ikke en lyd
Det vil jeg da lige kigge lidt på, hvilken størrelse vil du som minimum
anbefale hvis jeg skal have et OS på den samt plads nok til at optage 4-5
spillefilm + det løse? (BIOS på mit bundkort understøtter max 75 GB und nix
weiter, der er ikke flere updates)

Mvh
Benjamin

Fra : Thomas Rokamp

Dato : 03-09-04 08:20

> Jeg har tænkt mig at bygge en lille "video" maskine.
> Den skal ikke bruges til spil overhovedet, kun til video og evt. billed
> CD'er på TV

Lækker tingest - har selv en stående :)

> Jeg har selv flg. liggende:
> - Gigabyte GA-7IXE bundkort (Slot A)
> - Asus AGP-V2740DTV grafikkort med 8 MB RAM, SVHS in+out, COMP. in+out.

Jeg kender ikke meget til kort til redigerring o.lign, det bruger jeg ikke
rigtig selv.

> Så kommer størrelsen på CPU'en.. Hvor stor skal den være for at jeg kan
> optage live (har fået tilbudt en 650 Mhz)?

Det kommer meget an på hvad TV-kort du propper i. Jeg har en 800MHz Duron
stående som optager. Der er et Hauppauge PVR-350 kort i (hardware MPEG2
encode/decode), så kortet klarer det meste.
Jeg kan optage live med omkr. 30% af CPU'en i brug.

Bruger du software encoding skal du nok op i 1.5 - 2 GHz.

> Mængden af RAM har jeg tiltænkt i størrelsordnen af 512 MB.
> HD er jeg lidt usikker på, hvad vil I anbefale (støjfri om muligt)?

Jeg vil klart anbefale så lille en PC som muligt. Mht. harddisk kan en HD
fra en bærbar bruges. De slugger ikke meget strøm og siger ikke ret meget.

> DVD drev giver sig selv, det skal bare være et der virker (og ikke larmer
> alt for meget).

Hvis du laver en lille computer kan du bruge et drev fra en bærbar. Ellers
bare et alm. drev :)

> [...]

med
> passiv kølet PSU hvis det kan lade sig gøre?

Det kan det. Men glem alt om almindelige ATX kort, da de sluger ret meget
strøm.
Overvej i stedet at bruge penge på et VIA Epia kort. De er små (17x17cm), og
bruger minimalt med strøm. Køb fx. 12000M, og sæt det i et lille kabinet.
Du kan endda købe en ekstern PSU til, ligesom dem fra bærbare. Den siger
ingenting :)

> Lyder det hele som noget pladder eller kan jeg bruge det til noget?

Det er i høj grad noget du kan bruge til noget. Især hvis du har god
tålmodighed og pengepungen i orden.

Software findes både til windows og linux. Selv foretrækker jeg linux, hvor
jeg klart kan anbefale denne software :
http://www.mythtv.org

Håber det kan bruges...

Mvh.