SATA controller mister diske
Fra : NexusCrawler

Dato : 30-08-04 21:59

Hej gruppe,

Jeg har nu haft det samme besynderlige problem 2 gange i træk med to
forskellige SATA controllere, senest med en Silicon Image SATALink SII
3112ACT144 controller.

Jeg satte controlleren i maskinen, trykkede F4 ved BIOS'en, kom ind i SATA
controllerens BIOS og lavede et Mirror-set af de 2*120GB Maxtor diske jeg
har sat på (den finder diskene helt uden problem).

Jeg startede herefter en Microsoft SBS installation som jeg lod køre mens
jeg gik til og fra maskinen (F6 og installere driver osv...). Da jeg vendte
tilbage til maskinen første gang efter 8 timer, anden gang efter 30 timer,
var den gået ned med et hult drøn midt i installationen. Jeg rebootede
serveren, og herefter har SATA controlleren mistet enhver kontakt med
diskene. For evigt.

Selv når jeg slukker computeren helt (selv natten over), er symptomerne at
jeg under opstart fint kan komme ind i controllerens BIOS, men controlleren
kan ikke se diskene (no disk found). Jeg har selvfølgelig prøvet at checke
alle forbindelser, sågar omkablet diskene og prøvet dem på en anden port.
Diskene virker fint hvis jeg checker dem i en anden computer.

Controllerens porte er formentlig begge døde. Første gang returnerede jeg
controlleren til en online butik, som dog varslede 30 dages reperationstid.
I mellemtiden har jeg købt en anden controller i en helt anden butik, men
dog formentlig med samme chipset.

Jeg kunne forstå hvis det bare skete een gang... men 2 gange i rap, med
controllere af forskelligt fabrikat?!?

Nogle forslag?

/Anders

Fra : Jakob M

Dato : 31-08-04 09:50

> Nogle forslag?

Hvis du ikke får svar her kan du prøve news:dk.edb.hardware.drev der sidder
alle eksperterne.

Mvh
Jakob