råd vedr. Lydkort
Fra : N_N

Dato : 30-08-04 12:39

Står for at skulle anskaffe et nyt lydkort.
Men jeg behøver lidt expertice fra experterne.

Audigy serien (som vel er den nyeste) er opgivet til 24 bit system, men Live
serien er opgivet til 32 bit.
Hvorfor nu det. Er 32 bit ikke at foretrække?
Live serien er også billigere, så jeg synes ikke det hænger sammen.

Fra : Anders Lund

Dato : 30-08-04 12:43

N_N wrote:

> Står for at skulle anskaffe et nyt lydkort.
> Men jeg behøver lidt expertice fra experterne.

Information om hvad lydkortet skal bruges til er meget godt at have,
hvis man skal anbefale noget...

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Sune Storgaard

Dato : 30-08-04 13:01

N_N wrote:
> Står for at skulle anskaffe et nyt lydkort.
> Men jeg behøver lidt expertice fra experterne.
>
> Audigy serien (som vel er den nyeste) er opgivet til 24 bit system,
> men Live serien er opgivet til 32 bit.

Live! kortene står som 16bit kort på creatives side.

> Hvorfor nu det. Er 32 bit ikke at foretrække?
24 bit er ihvertfald at foretrække fremfor 16,men vi nærmer os der hvor
almindelige ører ikke helt kan høre forskel -ihvertfald på det her område.
Muligt at de 32 bit er interfacet eller en anden del, men selve lyden er
angivet i 16/24 bit, det er det som "tæller"

> Live serien er også billigere, så jeg synes ikke det hænger sammen.

Audigy kortene er nyere og bedre, så det hænger fint sammen, men spørgsmålet
er om man har brug for de ting man betaler extra for. THX certificeret
,eax4, bedre muligheder for at tilslutte andet udstyr som fjernbetjening,
24bit@192KHz stereo og 24bit@96KHz i 5.1.

Hvis jeg havde et ultra fancy surround system til flere milliarder millioner
ville jeg nok også vælge et audigy frem for et live! kort, men til mine
fedtede stereo højtalere på skrivebordet, så ville det imho være et spild.

Som Bjarke spørger, hvad skal det bruges til ?

Fra : N_N

Dato : 30-08-04 13:27

> Som Bjarke spørger, hvad skal det bruges til ?

Jeg skal selvfølgelig bruge det primært til at få noget lyd ud af maskinen.
Men jeg ynder at rode lidt med lydoptagelse med henblik på videre
bearbejdning i computeren.
Her tænker jeg på optagelser fra eks. gamle vinylplader etc.
Nu er det ikke ligefrem studie lyd jeg kræver, men gerne rimelig kvalitet og
som derfor gerne så støjsvagt som muligt, inden for pengepungens formåen.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 30-08-04 13:55

"N_N" <nullergoj@net> skrev i en meddelelse
> Nu er det ikke ligefrem studie lyd jeg kræver, men gerne rimelig kvalitet
og
> som derfor gerne så støjsvagt som muligt, inden for pengepungens formåen.

Hvad mon pengepungens formåen er?

Personligt ville jeg nok kigge lidt nærmere på
http://www.xs-sound.dk/data/products/prodigy192/index.html
--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Sune Salminen

Dato : 30-08-04 13:56

N_N wrote:

> [...]
> Nu er det ikke ligefrem studie lyd jeg kræver, men gerne rimelig
> kvalitet og som derfor gerne så støjsvagt som muligt, inden for

Til det formål kan du benytte både Live og Audigy. Hvis du ikke
tilslutter din pladespiller til lydkortet igennem dit stereo-anlæg
(f.eks. via tape out) så skal du bruge en seperat RIAA-forstærker for at
få pladespillerens output op på linjeniveau. Den tilslutter du så
Line-in på lydkortet, laver de nødvendige indstillinger i mixersoftwaren
og så fyrer du op for dit optagesoftware. Jeg mener der endda følger
noget software med visse modeller af Audigy kortet der er beregnet til
at lave vinyloptagelser med - altså med forskellige muligheder for at
efterbehandle lyde, støjfiltre og den slags.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-08-04 17:25

På ejendommeligvis fremsatte N_N følgende påstand:

> [...]
> Nu er det ikke ligefrem studie lyd jeg kræver, men gerne rimelig
> kvalitet og som derfor gerne så støjsvagt som muligt, inden for

Dette:
http://sounden.terratec.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=3&menu=204

kanonlyd og ingen støj. Og så er der alt i stik. Prisen er ca 1500,-
med breakoutbox.

Jeg har det selv, og bedre kort fås næppe til prisen.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-08-04 17:27

På ejendommeligvis fremsatte Claus Tersgov følgende påstand:

> [...]
> kanonlyd og ingen støj. Og så er der alt i stik. Prisen er ca 1500,-

Og der er forresten indbygget grammofonindgang!

Claus

Fra : John

Dato : 31-08-04 00:07

> [...]
og
> som derfor gerne så støjsvagt som muligt, inden for pengepungens formåen.

Så er det ikke SoundBlaster du skal gå efter. Gå efter et kvalitetskort som
for eksempel dette:

http://www.ke-musik.dk/main.asp?page=showproduct&ProductID=4825

Mvh

John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-08-04 19:24

Sune Storgaard wrote:

> spørgsmålet er om man har brug for de ting man betaler extra for. THX
> certificeret ,eax4, bedre muligheder for at tilslutte andet udstyr

Creative Labs er indehaver af THX og har udvandet THX-begrebet i en
sådan grad at det ikke længere kan betegnes som et kvalitetsstempel.

> Hvis jeg havde et ultra fancy surround system til flere milliarder
> millioner ville jeg nok også vælge et audigy frem for et live! kort,

Hvis jeg havde et anlæg i den prisklasse, så ville jeg vælge noget
bedre end et produkt fra Creative Labs.

Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 30-08-04 19:52

Jesper G. Poulsen wrote:

> Creative Labs er indehaver af THX og har udvandet THX-begrebet i en
> sådan grad at det ikke længere kan betegnes som et kvalitetsstempel.

Gik i den tro at det var George Lucas som havde stiftet og stadigvæk ejede
det ?

http://www.thx.com/mod/company/overview.html

Har du noget mere info om creatives tilhørs forhold til thx?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-08-04 09:12

Sune Storgaard wrote:

> Har du noget mere info om creatives tilhørs forhold til thx?

http://www.guidetohometheater.com/news/11332/

Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 31-08-04 10:22

Jesper G. Poulsen wrote:

> http://www.guidetohometheater.com/news/11332/

{
Hewitt also said that independence from Lucasfilm would give THX more leeway
in signing deals with other production companies. Singapore-based Creative
Technology, owner of Cambridge SoundWorks, whose Creative Labs division
makes the popular "Sound Blaster" PC cards, is an investor in THX, as are
several unnamed private investors and investment bankers. None of the THX
investors, including Lucas, holds a majority share.
}

Indehaver er vists¨meget sagt, de er investorer sammen med adskillige andre,
inklusiv george lucas selv. Der er endda ingen som har aktie?
majoritet -heller ikke creative labs.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-08-04 11:51

Sune Storgaard wrote:

> Indehaver er vists¨meget sagt, de er investorer sammen med adskillige
> andre, inklusiv george lucas selv. Der er endda ingen som har aktie?

Ikke desto mindre er THX-standarden blevet drastisk udvandet siden
Creative Labs er kommet ind i billedet. Man må tjene sine investorer
bedst muligt.

Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 31-08-04 12:39

Jesper G. Poulsen wrote:
> [...]
MAJORITET [red.sprogspasser]?

> Ikke desto mindre er THX-standarden blevet drastisk udvandet siden
> Creative Labs er kommet ind i billedet. Man må tjene sine investorer
> bedst muligt.

Der er mig bekendt ikke sket noget med standarden, men noget kunne tyde på
at det er blevet nemmere at få sine produkter certificeret.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-08-04 14:07

Sune Storgaard wrote:

> Der er mig bekendt ikke sket noget med standarden, men noget kunne

THX findes i flere forskellige niveauer, men skal bare huske at gøre
opmærsom på hviket niveau der er certificeret med.

Det glemmer mange producenter (CL inkl.)

> tyde på at det er blevet nemmere at få sine produkter certificeret.

Ja, for der er komme flere standarder under hatten. Problemet er at
hele konceptet udvandes når ikke den spcifikke standard der er
certificeret med bliver nævnt, men derimod blot 'THX'...

Jesper G. Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-08-04 23:12

På ejendommeligvis fremsatte Jesper G. Poulsen følgende påstand:

> Creative Labs er indehaver af THX og har udvandet THX-begrebet i en
> sådan grad at det ikke længere kan betegnes som et kvalitetsstempel.

THX har aldrig nogensinde være et kvalitetsstempel. Det er ene og
alene en fidus, som udelukkende har til formål at gøre George Lucas'
formue større...

Claus

Fra : Sune Salminen

Dato : 30-08-04 13:53

N_N wrote:
> [...]
> Hvorfor nu det. Er 32 bit ikke at foretrække?
> Live serien er også billigere, så jeg synes ikke det hænger sammen.

De 32 bit har nok ikke noget at gøre med lyden, nærmere med 32 bits
operativsystem og 32 bits PCI slot. De gamle Soundblaster kort fra
Creative Labs sad jo i 16 bits ISA slots, så det er nok en slags
forbrugeroplysning/vildlednings-ting du er stødt på. 32 bit lyd er
heller ikke nogen standard, så det ville da være underligt hvis et
almindeligt forbruger-lydkort understøttede 32 bits lyd.

Hvis valget står mellem Audigy og Live så køb dig et Audigy. Hvad skal
du bruge lydkortet til?

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.