Andet multimedie
Kan man det i Acrobat?
Fra : cogco

Dato : 05-09-04 12:34

Hej Gruppe

Jeg skal designe visitkortene til en virksomhed.
Der er måske 50 medarbejdere. Men de vil gerne have det som en PDF.
En PDF, som de selv kan gå ind og rette navne i osv.
Så slipper man for hele tiden af skulle have fat i en grafiker, og samtidig
er der en mindre risiko for, at der sker misforståelser navne,
stillingsbetegnelser osv.

Mit spørgsmål er så blot, om jeg i Quark, InDesign, Illustrator eller et
andet PDF-eksporterende program, kan indbygge nogle felter, hvori de så selv
kan udfylde med de rette oplysninger i PDF'en?

Claus

Fra : Niels Boegh

Dato : 05-09-04 13:46

On 2004-09-05 13:33:39 +0200, "cogco" <cogco@aub.dk> said:

> [...]
> andet PDF-eksporterende program, kan indbygge nogle felter, hvori de så selv
> kan udfylde med de rette oplysninger i PDF'en?

Hej Claus

Du behøver ikke "indbygge" noget. Har kunden selv Acrobat (readeren er
ikke nok), kan de selv lave rettelser i teksten - linie for linie. Der
kan være problemer, hvis kunden ikke selv har den skrifttype, som du
bruger.

Niels

www.dtpkurser.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-09-04 15:26

Niels Boegh skrev:

> Der kan være problemer, hvis kunden ikke selv har den skrifttype,
> som du bruger.

Er det ikke blot et spørgsmål om at inkludere skrifttypen i PDF-filen?

--
Hilsen
Madsen

Fra : per christoffersen

Dato : 05-09-04 19:12

> Er det ikke blot et spørgsmål om at inkludere skrifttypen i PDF-filen?

Man skal bare huske at inkludere hele fonten og ikke et subset.

/Per

Fra : Niels Boegh

Dato : 05-09-04 22:05

On 2004-09-05 16:26:05 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> said:

> Er det ikke blot et spørgsmål om at inkludere skrifttypen i PDF-filen?

Det, jeg tænkte på, var nu mest problemerne med Mac / pc.

Niels

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-09-04 19:28

per christoffersen skrev:

> Man skal bare huske at inkludere hele fonten og ikke et subset.

Ja det var også det jeg mente (altså 'Embedded' i stedet for blot
'Embedded Subset').

--
Hilsen
Madsen

Fra : Zafar Iqbal

Dato : 08-09-04 10:03

Thomas G. Madsen wrote:

> Ja det var også det jeg mente (altså 'Embedded' i stedet for blot
> 'Embedded Subset').

Hvad er et "subset" og hvorfor er det ikke nok?

...bare nysgerrig :)

--

- Zafar Iqbal
---------------------------------------

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-09-04 11:32

"Zafar Iqbal" <zafar@digital-ray.dkk> skrev i en meddelelse

> Hvad er et "subset" og hvorfor er det ikke nok?

Ved et subset integreres ikke hele fonten, men kun de tegn der rent faktisk
er anvendt.
Det kan give problemer i korrekturen, hvis der pludselig skal anvendes tegn
der ikke indgår i teksten i forvejen. Disse tegn er ikke tilstede, og vil
derfor ikke kunne skrives.
I den konkrete situation vil det kunne være et stort problem, når der skal
tilføjes navne mv. på visitkortene.

Man anvender subsets for at spare plads i PDF-filen.

/Per

Fra : Zafar Iqbal

Dato : 08-09-04 12:19

Per Christoffersen wrote:

> [...]
> tilføjes navne mv. på visitkortene.
>
> Man anvender subsets for at spare plads i PDF-filen.

Aha.. ok, tak for forklaringen!

--

- Zafar Iqbal
---------------------------------------

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-09-04 12:01

Niels Boegh skrev:

> Det, jeg tænkte på, var nu mest problemerne med Mac / pc.

Nå ok.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Helbo

Dato : 05-09-04 17:04

"cogco" <cogco@aub.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
selv
> kan udfylde med de rette oplysninger i PDF'en?

Du kan i Acrobat oprette et formularfelt (tror jeg det hedder) Et tekstfelt,
som man kan skrive i i Reader. Jeg ved så ikke med fonte hvordan det kommer
til at virke, men det er da et forsøg værd.

--
Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : cogco

Dato : 05-09-04 17:56

"Martin Helbo" <helbo@thedudeREMOVE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kommer
> til at virke, men det er da et forsøg værd.

Tak til jer alle.
Det var lige det jeg ville høre.

Claus

Fra : per christoffersen

Dato : 05-09-04 19:14

> [...]
kommer
> til at virke, men det er da et forsøg værd.

Så vidt jeg husker kan man ikke gemme filer med udfyldte formulerfelter i
Readeren.
Hvis det er korrekt, så kan kudnen jo ikke gemme de nye visitkort.

/Per

Fra : Helle Krog

Dato : 06-09-04 19:03

Helle Krog 05/09/04 13:33

Det allernemmeste vil måske være at downloade et gratis softwareprogram fra
AVERY, der bl.a. producerer gør-det-selv-visitkort. Kortene købes hos de
fleste boghandlere og kontorforsyninger i forskellige papirkvaliteter, og
programmet (til windows-platform) downloades som sagt gratis på www.avery.dk
- det hedder DesignPro 2000.

DesignPro 2000 indeholder alle skabeloner til deres visitkorte - og i øvrigt
til alle Averys produkter, som bl.a. er etiketter i alle mulige størrelser.
Det er let og enkelt at bruge, man kan placere fotos, illustrationer mv.,
der er tegneredskaber, tekst kan farvelægges, roteres etc - de sædvanlige
ting som et enkelt tekstbehandlings- eller illustrationsprogram kan byde på.

HIlsner Helle

www.changereality.biz

Hilsner Helle