Andet multimedie
bentjuul 3670
Adobe Photoshop - smelte billeder
Fra : jens

Dato : 01-09-04 22:14

Adobe Photoshop CS.

Kan en fortælle hvordan jeg "smelter" to eller flere billeder sammen så de
glider ind i hinanden???

Fra : Morten Nielsen

Dato : 01-09-04 23:19

Fra : jens

Dato : 01-09-04 23:30

Jeg har to billeder stillet op ved siden af hinanden. Disse ønsker jeg
glider/fader over i hinanden.

Jeg har først åbnet et billede, kopieret det og indsat det ved siden af et
andet billede af samme størrelse. Canvas har jeg lavet større, så det nu
passer til de to sidestående billeder, der står kant til kant mod hinanden.

Hvad gør jeg nu. Jeg har forsøgt lidt med Add Vector mask, men har ikke
fundet den rigtige løsning...?

Fra : Morten Nielsen

Dato : 02-09-04 00:39

> [...]
> fundet den rigtige løsning...?
>
> Tag en stor blød eraser og ret i det ene lag, læg derefter det lag oven på
det andet

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-09-04 01:38

jens skrev:

> Jeg har forsøgt lidt med Add Vector mask, men har ikke fundet
> den rigtige løsning...?

Prøv at tilføje en Layer Mask (lagmaske) i stedet for en vektormaske
og sørg så for, at lagmasken er aktiv, hvilket gerne skulle ske helt
automagisk når du opretter den (den ligger sig til højre for laget i
lagpaletten). Vælg så Gradient Tool og træk et sort/hvidt forløb på
selve lagmasken.

I de områder, hvor lagmasken males sort, vil laget, som er tilknyttet
lagmasken blive gennemsigtigt, og hvor den er hvid, vil laget være
fuldt dækkende. Gråtoner imellem sort og hvid vil sørge for udtonings-
effekten.

Du kan blive ved med at bruge Gradient Tool på lagmasken indtil du
er tilfreds med resultatet og du kan justere udtoningseffekten ved
at justere med Levels eller Curves på selve lagmasken, ved at give
lagmasken noget gaussisk sløring, male på den med pensler med
forskellige hårdheder, størrelser, former osv. osv. og det alt
sammen uden at pille ved en eneste pixel på det lag, som lagmasken
er tilknyttet. Det er det geniale ved lagmasker. Som navnet antyder
så afmasker de kun og du har derfor altid mulighed for at komme
tilbage til udgangspunktet, (hvis du da ellers gemmer dine filer
med lag og lagmasker i behold selvfølgelig).

Prøv evt. at hente ZIP-filen i <news:ch5j1m.3u8.1@tgm.dyndns.dk>
og åben den TIFF-fil den indeholder i Photoshop. Dér har du et lag
med en tilhørende lagmaske, som er udtonet med Gradient Tool for at
sløre overgangen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : hcma

Dato : 02-09-04 05:47

"jens" <alfa@stofa.dk> skrev i en meddelelse
> Adobe Photoshop CS.
>
> Kan en fortælle hvordan jeg "smelter" to eller flere billeder sammen så de
> glider ind i hinanden???

www.prodic.dk under Photoshop Tutorials er der en der hedder 2
Billeder i 1
vh