Andet multimedie
bentjuul 3670
Klip samme område ud af 48 billeder
Fra : Morten Trab

Dato : 31-08-04 13:06

Er det muligt, helst med Adobe Photoshop da det er den jeg bruger til
dagligt, at klippe samme område ud af 48 billeder??

Helt konkret drejer det sig om en firkant på 171x128 px der skal klippes ud
af et større billede startende ved en højde på 250px og en bredde på
350px...

--
Mvh./Best Regards,
Morten Trab

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 31-08-04 15:28

Morten Trab wrote:
> [...]
skal
> klippes ud af et større billede startende ved en højde på 250px

Du kan bruge gratisprogrammet Irfanview (nyeste version 3.92 er
iøvrigt lige udkommet) til det. Den kan klare alle 48 billeder på
een gang.

1. Placér alle billederne i et tomt bibliotek.
2. Få vist et af billederne med Irfanview.
3. Tryk "B"
4. Tryk på knappen "Add all" (filer)
5. Vælg ønsket Output bibliotek
6. Vælg rette Output format (JPG)
7. Tryk på knappen "Set advanced options" (marker evt. flueben
oven denne først)
8. Sæt flueben udfor rammen "Crop"
9. Sæt dine marginer og højde/bredde
10. Tryk "OK"
11. Tryk "Start"

Set back and enjoy...

Lars

Fra : Morten Trab

Dato : 01-09-04 14:21

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan bruge gratisprogrammet Irfanview (nyeste version 3.92 er
> iøvrigt lige udkommet) til det. Den kan klare alle 48 billeder på
> een gang.

Det virker bare, desværre fandt jeg så ud af at 171px bred var ikke præcist
nok...Det skal være 170.667px for at komme til at passe og IRfanview kan
ikke bruge decimaler i de felter :S

--
Mvh./Best Regards,
Morten Trab

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 01-09-04 17:00

Morten Trab wrote:

> Det virker bare, desværre fandt jeg så ud af at 171px bred var
> ikke præcist nok...Det skal være 170.667px for at komme til at
> passe og IRfanview kan ikke bruge decimaler i de felter :S

Det giver ingen mening. En pixel er den mindste enhed et bitmap billede
har, så du kan ikke skære 170.667 x 128 pixels ud.

Nogen programmer opererer med kommatal ved pixelmanipulation, men det
har kun betydning når man kører filtre, antialiasing o.l. Beskæring
uden skalering må nødvendigvis være i hele pixels.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Morten Trab

Dato : 01-09-04 17:22

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Det giver ingen mening. En pixel er den mindste enhed et bitmap billede
> har, så du kan ikke skære 170.667 x 128 pixels ud.

1024/6 = 170.66666666666666666666666666 osv osv osv pixel ;)

--
Mvh./Best Regards,
Morten Trab

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 01-09-04 20:55

Morten Trab wrote:

> "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> 1024/6 = 170.66666666666666666666666666 osv osv osv pixel ;)

Korrekt. Men du kan ikke lave et billede på 170 2/3 x 128 pixels med
nogen filformater jeg har kendskab til. Du bliver nødt til at lave
nogen af billederne i 171 pixels brede og andre 170 pixels.

Alternativt kan du skalere billedet op i 9-dobbelt størrelse (3 *
bredde og 3 * højde). Derefter kan du skære ud i 512x384 pixels. Det
vil give dig de billedinformationer du efterlyser med de 2/3 pixel
ovenfor.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-08-04 16:01

Morten Trab skrev:

> Helt konkret drejer det sig om en firkant på 171x128 px der
> skal klippes ud af et større billede startende ved en højde på
> 250px og en bredde på 350px...

Det kan sikkert klares med en action / handling.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jeroen

Dato : 31-08-04 16:02

Hej Morten

Her får du en action til photoshop der klipper billeder ud på angivet
størelser.

www.nydesign.dk/dk.edb.zip
(action)

www.nydesign.dk/klipBatch.jpg
(instructions)

Mvh

Jeroen

Fra : Morten Trab

Dato : 31-08-04 19:24

"Jeroen" <myspam@emp3mail.com> skrev i en meddelelse

> Her får du en action til photoshop der klipper billeder ud på angivet
> størelser.

Er det ikke meningen at den skal ligge sig ind under Batch??

Jeg kan nemlig ikke få den derind...

--
Mvh./Best Regards,
Morten Trab

Fra : Littleboy

Dato : 31-08-04 21:04

Du skal lig filen ind i "Photoshop Actions" mappe.

Fra : Morten Trab

Dato : 01-09-04 06:46

"Littleboy" <myspam@emp3mail.com> skrev i en meddelelse

> Du skal lig filen ind i "Photoshop Actions" mappe.

Den ligger i c:\programmer\adobe\photoshop
7.0\forudindstillinger\photoshop-handlinger

Håber det er OK...

Men alligevel kommer den ikke til syne nogle steder i programmet...

--
Mvh./Best Regards,
Morten Trab

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-09-04 13:11

Morten Trab skrev:

> Men alligevel kommer den ikke til syne nogle steder i
> programmet...

Prøv at gå ind i sidemenuen til Actions-paletten og vælg punktet
'Load Actions'. Peg dig så frem til den mappe, hvor din action
ligger, marker den og klik på OK.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Trab

Dato : 01-09-04 14:25

"Jeroen" <myspam@emp3mail.com> skrev i en meddelelse

> Her får du en action til photoshop der klipper billeder ud på angivet
> størelser.

Så fik jeg det til at virke - NÆSTEN...

Det laver da godtnok et billede i den størrelse som jeg har sat fast
størrelsen til for markeringen, men det er bare hvidt :S

--
Mvh./Best Regards,
Morten Trab

Fra : Niels Boegh

Dato : 01-09-04 10:19

On 2004-08-31 14:06:16 +0200, "Morten Trab" <morten@trab.dk> said:

> [...]
>
> Helt konkret drejer det sig om en firkant på 171x128 px der skal klippes ud
> af et større billede startende ved en højde på 250px og en bredde på

Hvis jeg forstår opgaven rigtigt, ville jeg vælge beskæringsværktøjet,
og derefter sætte "Fixed Target Size" til 171 x 128 px. Så kan du køre
løs på dine 48 billeder.

Hilsen fra Niels

Fra : Morten Trab

Dato : 01-09-04 12:43

"Niels Boegh" <1nboegh2@3hotmail4.com> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg forstår opgaven rigtigt, ville jeg vælge beskæringsværktøjet,
> og derefter sætte "Fixed Target Size" til 171 x 128 px. Så kan du køre
> løs på dine 48 billeder.

Det er en del af det, men det tager for lang tid at sidde og sørge for,
manuelt, at den skærer 171px startende 350px inde i billedet og 128px
startende 250px nede i billedet...Og det SKAL være så præcist, da det er
nogle billeder der skal bruges i en animation...

Grunden til at jeg godt kunne tænke mig en nem måde at gøre det på er at det
ikke er sidste gang jeg skal lave noget sådan...

Men jeg bliver nok nødt til at kigge på Irfanview, da jeg ikke kan få den
handling til Photoshop til at fungere...

--
Mvh./Best Regards,
Morten Trab

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 16:02

"Morten Trab" skrev i en meddelelse news:ch1pjv$u27$1@svr-1.homedir.dk
> [...]
ud
> af et større billede startende ved en højde på 250px og en bredde på

Hej Morten, jeg har sendt dig en action, på din hotmail.

Hvis den ikke virker, kan du selv lave en. Jeg har gjort som følger.:
1. Åbnet et billed.
2. Vælgt, indspil "new action" og givet den et navn.
3. Herefter har jeg sat en hjælpestreg, henholdvis 350 px fra venstre og 250
px fra toppen.
4. Vælg selectionværktøjet og vælg "fixed size" 171x128 px.
5. Placer din markør i krydset, hvor de to hjælpestreger mødes og klik, så
skulle der gerne være valgt et område i den rigtige størrelse og placering.
6. Gå i menuen image og vælg crop.
7. Til slut inden du slutter indspilningen kan du vælge gem som og hvor
filen skal gemmes.

--
mvh kajo

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 16:14

"Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Morten, jeg har sendt dig en action, på din hotmail.

Den ligger også i binaer.dk, det tog bare så lang tid at jeg ikke troede den
kom frem.
News:4135ddea$0$291$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

--
mvh kajo

Fra : Morten Trab

Dato : 01-09-04 17:22

"Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Morten, jeg har sendt dig en action, på din hotmail.

Min Hotmail?? Øh...Jo...Den tjekker jeg jo aldrig, hvorfor lige den?? :D

--
Mvh./Best Regards,
Morten Trab

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 17:48

"Morten Trab" skrev i en meddelelse news:ch4t03$3m8$1@svr-1.homedir.dk

> Min Hotmail?? Øh...Jo...Den tjekker jeg jo aldrig, hvorfor lige den?? :D

Fordi den står på din hjemmeside
- men den ligger også i binaer.dk, se mit andet indlæg.

--
Mvh kajo

Fra : Morten Trab

Dato : 01-09-04 18:35

> Fordi den står på din hjemmeside

Ja, som MSN adresse ;)

Du kunne jo også bare have svaret direkte på indlægget ;)

Nå...Never mind :D

--
Mvh./Best Regards,
Morten Trab

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 19:14

"Morten Trab" <morten@trab.dk> skrev i en meddelelse
> "Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, som MSN adresse ;)
>
> Du kunne jo også bare have svaret direkte på indlægget ;)
>
> Nå...Never mind :D

Det eneste der i denne sammenhæng, for mig er interessant er, kunne min
action/hjælp bruges?

--
mvh kajo

Fra : Morten Trab

Dato : 01-09-04 20:12

"Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Det eneste der i denne sammenhæng, for mig er interessant er, kunne min
> action/hjælp bruges?

Desværre nej...

Iht. tidligere post i tråden går hverken 171px eller 170px op i 1024, så det
er vist ikke lige sådan at gøre...

Det skal nemlig ende med 1024x1024 når de 48 billeder sættes sammen :S

--
Mvh./Best Regards,
Morten Trab

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 21:48

> [...]
det
> er vist ikke lige sådan at gøre...
>
> Det skal nemlig ende med 1024x1024 når de 48 billeder sættes sammen :S

Hvad så med at lave det 1020x1016 (170x127)?

--
mvh kajo

Fra : Morten Trab

Dato : 02-09-04 06:21

"Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad så med at lave det 1020x1016 (170x127)?

Dette er desværre ikke en mulighed...
Programmet det skal bruges i under støtter kun formaterne 64x64, 128x128,
256x256, 512x512 og 1024x1024 og alle billederne SKAL være nøjagtigt lige
store, da animationen i programmet ellers ikke vil se ordentligt ud
(billedet vil flytte sig sideværts eller lodret afhængigt af hvilken retning
billederne afviger fra hinanden i...

--
Mvh./Best Regards,
Morten Trab

Fra : Allan Hansen

Dato : 30-10-04 14:26

> [...]
>
> "Morten Trab" <morten@trab.dk> skrev i en meddelelse

> det

> Hvad så med at lave det 1020x1016 (170x127)?

Åben et af dine billeder, Start action, lav din handling, sluk action, luk
billedet du behøves ikke og gemme det.
Gå ind i File, automate, batch, kig efter at det er din action den har valgt
foroven, hent din billeder på choose og forneden i choose vælger du at lægge
dine færdige billeder et sted. Tryk på ok , så skulle den være der!

Mvh Allan

Fra : Jesper Mørch

Dato : 06-09-04 13:49

Morten Trab wrote:

> [...]
>
> Helt konkret drejer det sig om en firkant på 171x128 px der skal klippes
> ud af et større billede startende ved en højde på 250px og en bredde på

Selvom det er et konsolbaseret program, kunne du evt. have en fordel i at
tage et kig på http://www.imagemagick.org/ som kan lave alt hvad du
efterspørger direkte i en konsol (DOS-prompt).
Resizing af alt, formatkonversion etc. samt som du selv efterlyser, netop
crop, cut, copy, paste etc. direkte på et enkelt eller 1000 billeder
(sidstnævnte tager nok lidt længere tid).
Fordelen ved at udføre det i konsollen er bl.a. at din computer ikke skal
optegne hvert billede på skærmen, men kan nøjes med det computere er bedst
til, dvs. talknusning og beregninger. Uden at have prøvet, vil jeg formode
at en P3, 1 GHz / 512MB RAM / 7200 rpm HDD vil kunne klare behandlingen af
de 48 billeder på langt under 10 sekunder, men jeg kan meget vel tage fejl.

God fornøjelse og jeg håber ovenstående link kan bruges.

Mvh.