/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
panorama billede.
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 30-08-04 16:27

Hej NG.

Jeg er ved at lave et panorama billede i PS, men der hvor billederne
overlapper hinanden kan man se det, hvordan for jeg bedst lavet det, så man
ikke kan se det? Har rodet lidt med dodge tool, men det bliver ikke godt.
Billederne ligger i dk.binaer
news:4133456f$0$206$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk
Fjern nomorespam ved E-mail




 
 
Thomas G. Madsen (30-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 30-08-04 17:39

Jørgen Nielsen skrev:

> Jeg er ved at lave et panorama billede i PS, men der hvor
> billederne overlapper hinanden kan man se det, hvordan for jeg
> bedst lavet det, så man ikke kan se det?

I hvilken version af Photoshop?

--
Hilsen
Madsen

Jørgen Nielsen (30-08-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 30-08-04 17:55


"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:cgvs83.2go.1@tgm.dyndns.dk...
>
> I hvilken version af Photoshop?
>
> --
> Hilsen
> Madsen
++++++++++++++++++++

Hej Thomas.

Det er version CS.
--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk
Fjern nomorespam ved E-mail



Thomas G. Madsen (30-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 30-08-04 18:09

Jørgen Nielsen skrev:

> Det er version CS.

Har du i så fald prøvet Photomerge-funktionen inde i File > Automate?
(eller inde fra Automate-menuen i file browseren)

--
Hilsen
Madsen

Jørgen Nielsen (31-08-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 31-08-04 16:00


"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:cgvtvo.3es.1@tgm.dyndns.dk...
>
> Har du i så fald prøvet Photomerge-funktionen inde i File > Automate?
> (eller inde fra Automate-menuen i file browseren)
>
> --
> Hilsen
> Madsen
++++++++++++++++++++

Hej Thomas.

Det har jeg lige prøvet, og det giver det samme resultat, man kan se de
mørke overoplappninger.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk
Fjern nomorespam ved E-mail



Thomas G. Madsen (31-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 31-08-04 16:02

Jørgen Nielsen skrev:

> Det har jeg lige prøvet, og det giver det samme resultat, man
> kan se de mørke overoplappninger.

Er der mulighed for at man kan se de to billeder, som du forøger at
sætte sammen? Det er ret svært at komme med den bedste fremgangsmåde,
når man ikke ved, hvordan billederne ser ud.

--
Hilsen
Madsen

Lars Ladingkaer (31-08-2004)
Kommentar
Fra : Lars Ladingkaer


Dato : 31-08-04 16:20

"Thomas G. Madsen" skrev:
> [..] Det er ret svært at komme med den bedste
> fremgangsmåde, når man ikke ved, hvordan
> billederne ser ud.

Det er Storebæltsbroen, det ligger i news:dk.binaer


--
/Lars

Vind en KiSS DP-558 HD-optager: www.recordere.dk



Jørgen Nielsen (01-09-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 01-09-04 18:09


"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:ch2aui.1js.1@tgm.dyndns.dk...
>
> Er der mulighed for at man kan se de to billeder, som du forøger at
> sætte sammen? Det er ret svært at komme med den bedste fremgangsmåde,
> når man ikke ved, hvordan billederne ser ud.
>
> --
> Hilsen
> Madsen
+++++++++++++++++++++

Hej Thomas.

Det er faktisk galt med alle billederne (10 stk.), men jeg har lagt to af
dem her news:4136009d$0$293$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
Kan problemmet være, at der er for meget overlap?
--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk
Fjern nomorespam ved E-mail



Thomas G. Madsen (31-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 31-08-04 16:25

Lars Ladingkaer skrev:

> Det er Storebæltsbroen, det ligger i news:dk.binaer

Ja, men i dk.binaer er den samlet. Jeg mener billederne hver for
sig inden de bliver samlet.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (01-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 01-09-04 21:39

Jørgen Nielsen skrev:

> Kan problemmet være, at der er for meget overlap?

Jeg synes nærmere, at der er for lidt. Havde der været mere, havde
Photoshops 'Advanced Blending' inde i PhotoMerge nok haft nemmere
ved at fade overgangene ordentligt sammen.

I sådan et tilfælde, er det næsten nemmere at gøre det "manuelt",
hvis man vil bruge Photoshop til det og med manuelt mener jeg at
udvide lærredet, indsætte billederne og så fade dem sammen vha.
lagmasker. Et hurtigt eksempel kan hentes her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/panorama.zip> (994 KB).

Det er svært at få overgangen 100 % usynlig alene vha. fade på en
lagmaske, men man kan komme tættere på end hvad PhotoMerge kan
klare og hvis man til sidst laver en kopi(*) og sammenkopierer
lagene på kopien, har man mulighed for at fjerne de sidste rester
af overgange vha. en blød pensel og Healing Brush Tool f.eks.

(*) En kopi fordi det er en rigtig god idé at beholde originalen
med lagene i behold, hvis der senere skal redigeres lidt i det.

--
Hilsen
Madsen

Jørgen Nielsen (02-09-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 02-09-04 10:50


"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:ch5j1m.3u8.1@tgm.dyndns.dk...
> Jeg synes nærmere, at der er for lidt. Havde der været mere, havde
> Photoshops 'Advanced Blending' inde i PhotoMerge nok haft nemmere
> ved at fade overgangene ordentligt sammen.

Jeg troede bare at jo mindre overlæg jo bedre, men der har jeg nok taget
fejl, kan også se at Lars Ladingkaer er inde på det. Jeg må ned og tage
nogle nye billeder, med mere overlæg.

> I sådan et tilfælde, er det næsten nemmere at gøre det "manuelt",
> hvis man vil bruge Photoshop til det og med manuelt mener jeg at
> udvide lærredet, indsætte billederne og så fade dem sammen vha.
> lagmasker. Et hurtigt eksempel kan hentes her:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/panorama.zip> (994 KB).

Jeg har også prøvet den manuele mulighed, det blev lidt bedre.

> Det er svært at få overgangen 100 % usynlig alene vha. fade på en
> lagmaske, men man kan komme tættere på end hvad PhotoMerge kan
> klare og hvis man til sidst laver en kopi(*) og sammenkopierer
> lagene på kopien, har man mulighed for at fjerne de sidste rester
> af overgange vha. en blød pensel og Healing Brush Tool f.eks.

Jeg vil lige prøve Healing Brush Tool.

> (*) En kopi fordi det er en rigtig god idé at beholde originalen
> med lagene i behold, hvis der senere skal redigeres lidt i det.

Helt sikkert.
Og mange tak for hjælpen


> --
> Hilsen
> Madsen


--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk
Fjern nomorespam ved E-mail



Lars Ladingkaer (30-08-2004)
Kommentar
Fra : Lars Ladingkaer


Dato : 30-08-04 18:03

"Jørgen Nielsen" skrev:
> Jeg er ved at lave et panorama billede i PS [..]

Alternativt brug den nemme løsning, med et af de programmer som kan alt
dette automatisk.

Jeg bruger selv Panorama Factory (http://www.panoramafactory.com) og har
f.eks. lavet dette billede:

http://www.ladingkaer.com/venedig/panorama.htm


--
/Lars

Vind en KiSS DP-558 HD-optager: www.recordere.dk



Jørgen Nielsen (31-08-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 31-08-04 16:02


"Lars Ladingkaer" <ng.mail2@ladingkaer.comX> skrev i en meddelelse
news:41335dd4$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Alternativt brug den nemme løsning, med et af de programmer som kan alt
> dette automatisk.
>
> Jeg bruger selv Panorama Factory (http://www.panoramafactory.com) og har
> f.eks. lavet dette billede:
>
> http://www.ladingkaer.com/venedig/panorama.htm
>
>
> --
> /Lars
>
> Vind en KiSS DP-558 HD-optager: www.recordere.dk
+++++++++++++++++++++

Hej Lars.

Jeg har lige hentet en prøveversion af programmet, det ser ellers lovende
ud, men jeg er bare ikke så meget for at skulle købe det, når jeg har PS. PS
det må da kunne bruges, eller hvad?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk
Fjern nomorespam ved E-mail



Lars Ladingkaer (31-08-2004)
Kommentar
Fra : Lars Ladingkaer


Dato : 31-08-04 16:17

"Jørgen Nielsen" skrev:

> PS det må da kunne bruges, eller hvad?

Ja, hvis du har tid nok

Det panorama programmet gør er at tilpasse billederne, så de passer bedst
muligt sammen. Korrigerer for optikkens fejl for anvendte kamere, justerer
lys/kontrast/farve så de matcher bedst muligt i overgangene, benytter nogle
specielle filtre til at smelte overgangene sammen så det bliver nærmest
usynligt.

Men hvis det bare er dette ene panorama du skal have lavet, så kan jeg prøve
at køre det igennem programmet for dig.

Har du taget billederne med god overlap ?

--
/Lars

Vind en KiSS DP-558 HD-optager: www.recordere.dk



Jørgen Nielsen (01-09-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 01-09-04 18:06


"Lars Ladingkaer" <ng.mail2@ladingkaer.comX> skrev i en meddelelse
news:41349689$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Men hvis det bare er dette ene panorama du skal have lavet, så kan jeg
prøve
> at køre det igennem programmet for dig.
>
> Har du taget billederne med god overlap ?
>
> --
> /Lars
>
> Vind en KiSS DP-558 HD-optager: www.recordere.dk
+++++++++++++++++

Hej Lars.

Lige i øjeblikket er det kun det ene, men der kommer flere på et andet
tidspunkt. Uden at lyde utaknemmelig, så vil jeg godt selv prøve at sætte
dem sammen
Ellers tak for tilbudet.
--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk
Fjern nomorespam ved E-mail



Lars Ladingkaer (01-09-2004)
Kommentar
Fra : Lars Ladingkaer


Dato : 01-09-04 18:54

"Jørgen Nielsen" skrev:
> Uden at lyde utaknemmelig, så vil jeg godt selv
> prøve at sætte dem sammen

Fint

Programmet brokker sig iøvrigt over, at billederne har for lidt overlap at
arbejde med. Det skal helst have 40-80% overlap, for at kunne arbejde mest
optimalt (korrektion for optiske fejl, og mindre synlige overgange iøvrigt).
Men jeg har smidt resultatet i dk.binaer aligevel, så du har lidt at kigge
på.


--
/Lars

Vind en KiSS DP-558 HD-optager: www.recordere.dk



Jørgen Nielsen (02-09-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 02-09-04 10:51


"Lars Ladingkaer" <ng.mail2@ladingkaer.comX> skrev i en meddelelse
news:41360cae$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
KLIP
> Programmet brokker sig iøvrigt over, at billederne har for lidt overlap at
> arbejde med. Det skal helst have 40-80% overlap, for at kunne arbejde mest
> optimalt (korrektion for optiske fejl, og mindre synlige overgange
iøvrigt).
> Men jeg har smidt resultatet i dk.binaer aligevel, så du har lidt at kigge
> på.
>
>
> --
> /Lars
>
> Vind en KiSS DP-558 HD-optager: www.recordere.dk
+++++++++++++++++

Ja, jeg har også læst at Thomas G. Madsen er inde på det. Så ved jeg det til
næste gang.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk
Fjern nomorespam ved E-mail



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste