Andet multimedie
Eraser tool i PS - hjælp.
Fra : Lindkold

Dato : 27-08-04 11:03

Hey alle...

I denne http://www.escrappers.com/glamour2.html tutorial markerer man alle
detaljer rundt om et ansigt.
Men i pkt. 2 finjusterer man sin selection med (opacity)eraser tool.

Jeg er ikke knivskarp i PS, men er der nogen der kan forklare hvordan det
fungerer, for bruger jeg bare min magig wand bliver selectionen (sorry, kan
ikke lige huske et dansk ord) for ujævn og upræcis. Tror måske det hænger
sammen med min mangel på lag el. lign. men det nævnes slet ikke...

Lindkold

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-08-04 13:07

Lindkold skrev:

> Jeg er ikke knivskarp i PS, men er der nogen der kan forklare
> hvordan det fungerer, for bruger jeg bare min magig wand
> bliver selectionen (sorry, kan ikke lige huske et dansk ord)

Markeringen. :)

> for ujævn og upræcis. Tror måske det hænger sammen med min
> mangel på lag el. lign. men det nævnes slet ikke...

Ja, den vejledning mangler at nævne en del vigtige detaljer.
For det første kan du ikke lave et baggrundslag gennemsigtigt,
så du skal starte med at kopiere baggrundslaget. Den hurtigste
måde at gøre det på, er at trykke Ctrl + J. Når det er gjort,
kan du så slukke for baggrundslaget, vælge det magiske viske-
læder, stille det til 30-50 % i opacitet, som nævnt i punkt
2, og så ellers fjene alt andet end huden (det ville jeg helt
klart vælge at gøre vha. en lagmaske).

Når det er gjort, kan du tænde baggrundslaget igen og gøre hud-
laget "blødere" med median-filteret og ved at stille hudlaget
til forskellige opaciteter og blandingstilstande, kan du få
meget forskellige effekter frem.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lindkold

Dato : 27-08-04 13:11

> Markeringen. :)

selvfølgelig

> [...]
> laget "blødere" med median-filteret og ved at stille hudlaget
> til forskellige opaciteter og blandingstilstande, kan du få

Kanon. Takker.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-08-04 13:40

Lindkold skrev:

> Kanon. Takker.

Velbekomme.

Her kan du i øvrigt se, hvorfor jeg foretrækker at fjerne alt
andet end huden på hudlaget vha. en lagmaske:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/hud.zip> (1.62 MB).

Prøv f.eks. at klikke på selve lagmasken (den sort/hvide maske
til højre for det øverste lag i lagpaletten) og når den er aktiv,
vælger du penselværktøjet og en blød rund pensel på en 30-40
pixels. Stil forgrundsfarven til hvid og mal så hen over begge
øjne. Nu bliver øjnene også slørede. Shift til sort som forgrunds-
farve og mal hen over øjnene igen. På den måde kan du tilpasse
hudlaget helt efter eget ønske. Hvis du i stedet fjerner dele
af hudlaget med det magiske viskelæder, har du ikke den mulighed.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lindkold

Dato : 27-08-04 14:34

> [...]
> hudlaget helt efter eget ønske. Hvis du i stedet fjerner dele
> af hudlaget med det magiske viskelæder, har du ikke den mulighed.

Tak igen.. Jeg skal have kigget lidt masker, og det her er en god hjælp.