Andet multimedie
bentjuul 3670
Hjælp til at lave knapper
Fra : Jimmy

Dato : 21-08-04 18:43

Hej

Jeg er ikke grafisk kompetent, men har dog købt Photoshop.
Jeg vil gerne lave knapper, som dem man kan se i venstremenuen på denne
side: http://www.dapbt.org/apbt.htm

Mine knapper skal lave med udgangspunkt i farven #66CC33.

Jeg har hentet billederne ned og kan se, at de er lavet med gennemsigtighed
i højre og venstre kant og de skiftevis skifter nuancer til både lysere og
mørkere i skyggerne.

Er der nogle generelle retniningsliner man kan følge for design af den slags
knapper?

Jeg synes de er meget vellykkede, men kan desværre ikke selv få ideerne til
den slags design.

Mvh
JImmy

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-04 22:57

"Jimmy" skrev i en meddelelse

> [...]
denne
> side: http://www.dapbt.org/apbt.htm
>
> Mine knapper skal lave med udgangspunkt i farven #66CC33.

Det var godt nok et dyrt program at investere i, for at lave nogle
simple knapper.

Men fremgangsmåden kunne være som følger: (i Photoshop 5.5)

Gå i filmenuen og lav et nyt dokument, vælg rgb, størrelse 151 x 25
pixel, baggrund hvid.
Gå i lagmenuen og lav et nyt lag, herefter dobbeltklikker du på
baggrundsfarven i værktøjspaletten, allernederst indtaster du din farve
66cc33 og klikker ok.
Nu går du i editmenuen og vælger fill, vælg backgroundcolor og tryk ok.
Så skal du igen i lagmenuen, vælg effect, vælg bevel and enbross, der
skal være hak i apply og evt. preview, style skal stå på inner bevel,
når du er tilfreds med instillingen trykker du ok.
Så skal du igen i lagmenuen, vælg flatten image.
Så er din knap færdig, gem som gif eller png.
Men du skal jo bruge to knapper, både en lys og en mørk, til den mørke
kan du evt. vælge 339900.

Hvis du skal bruge knapperne til en menu, vil det være smart, at lave
menuen i css og lad være at skrive teksten ovenpå din knap det gør du i
htm-fil til menuen. Hvis du skriver tekst på din knap skal du jo bruge
to billedfiler for hver menupunkt, det er spild af tid.
Hvis du skal bruge hjælp til menuen etc., hører spørgsmål vedrørende
dette hjemme i webdesigngruppen.

--
mvh kajo

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-08-04 23:52

Kajo wrote:

> Det var godt nok et dyrt program at investere i, for at lave nogle
> simple knapper.
>
> Men fremgangsmåden kunne være som følger: (i Photoshop 5.5)

Æh, Photoshop er da heller ikke billig. Så simple knapper som Jimmy spurgte
efter, kan da laves i ethvert gratis grafikprogram, der formår at gemme i
..gif.

Jeg husker ikke navnene på så mange, men der er vist en, der hedder
irfanview og en, der hedder gimp.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-04 10:08

"Erik Ginnerskov" skrev i en meddelelse

> [...]
spurgte
> efter, kan da laves i ethvert gratis grafikprogram, der formår at

Prøv at læse mit indlæg en gang til.

Jeg skriver jo netop, at det er et dyrt program at købe, hvis det kun
skal bruges til at lave knapper.

I øvrigt er der ikke noget det er simpelt, hvis man ikke ved hvordan.

--
mvh kajo

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-08-04 14:57

Kajo wrote:
> "Erik Ginnerskov" skrev i en meddelelse

> Prøv at læse mit indlæg en gang til.

Sorry

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jimmy

Dato : 21-08-04 23:55

"Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> wrote in message

> "Jimmy" skrev i en meddelelse

> denne

> Det var godt nok et dyrt program at investere i, for at lave nogle
> simple knapper.

Det er nu ikke kun købt til de her knapper
Ja det koster mange penge, men det kan jo alt, så jeg har været meget glad
for det.
Det er også fedt at få en stor tyk manual i farver. Som jeg så har glemt at
læse

> Men fremgangsmåden kunne være som følger: (i Photoshop 5.5)

Wow - Det gik sq stærkt. Det var jo præcis det jeg søgte.
Mange tak!

Mvh
Jimmy