Rødbeder !
Fra : Christina & Jesper

Dato : 05-09-04 11:20

Hej Gruppe...

Jeg har lige været i min have og har høstet lige under et kilo rødbeder som
jeg godt kunne tænke mig at bruge - men ikke til syltning....

Jeg har fundet ud af at man kan lave rødbedetzatziki, men af knap et kilo er
det måske lige i overkanten til to voskne og et barn.

Er der nogen der har en god opskrift på "et eller andet" med rødbeder ???

På forhånd tak

Christina

Fra : -V-

Dato : 05-09-04 11:37

Christina & Jesper wrote:
> Er der nogen der har en god opskrift på "et eller andet" med rødbeder
> ???

Prøv at kigge tilbage til d. 24/8 til en tråd med exakt samme indhold.

-V-

Fra : Ole Stigaard

Dato : 05-09-04 11:53

On Sun, 5 Sep 2004 12:19:52 +0200, Christina & Jesper <gjedsig@mail.dk>
wrote:
> Er der nogen der har en god opskrift på "et eller andet" med rødbeder ???

sakset fra tidligere indlæg skrevet af min kone:

Tidligere har Peter postet denne opskrift. Det er vildt lækkert og vi fik
det faktisk til aftensmad i dag. Fritterne fik dog ikke 50 min, 25 min. var
nok (de første 10 min. på varmluft):

Tag til 4 personer 2 store pastinakker, 2 store gulerødder og 2 store
rødbeder. Skær dem i "pommes frites" og bland 1 spsk flydende honning, 1
spsk god balsamico eddike (til omkring 50-60 kroner flasken og ikke den der
liter til en 20!), salt, peber og olivenolie. Dyp alle rødderne heri og
smid
dem i en bradepande med bagepapir. Bag ved 200 grader ca. 50 minutter og
vupti....lækre bagte rodfrugter der passer perfekt til citronpasta, men
uden
tvivl godt til andet.

Mvh,
Christina

Hvad med en god russisk Borretsch? Egentlig skal der oksekød i, men da vi
ikke spiser den slags, har jeg en vegetarudgave, som jeg gerne laver.

Borretsch

500g røde beder

1 hvidkålshoved

1 kg grøntsager (gulerødder, løg, kartofler, roe, selleri, kålroe, porre)

4 tomater

2 l bouillon

laurbærblade

salt, peber

persille

1-2 spsk sukker

saft af en ½ citron

½ l sur fløde

Skral rødbederne og de andre grøntsager. Riv lidt af rødbeden og sat til
siden. Hak derefter resten og alle grøntsager undtagen tomaterne og kom dem
i suppen. Lad simre en halv time. Tilføj hele tomater, krydderurter og
krydderier, sukker og citronsaft og lad simre i 5-10 minutter. Nogle
minutter før servering hældes de revne rødbeder i for at give den
karakteristiske røde farve. Serveres rygende varm med en stor skefuld sur
fløde i hver tallerken. Et godt, hjemmebagt bondebrød hører til.

Ellers kan en søgning i en af opskriftsamlingerne på nettet give mange
gode ideer. Kig eks. i Mortens opskrifter...

Mvh Ole S