Malt rugbrød ?
Fra : trolderik

Dato : 05-09-04 01:20

Jeg er blevet afhængig ... af malt rugbrød.

Mit problem er blot at jeg selv ønsker at bage det ... men de opskrifter
jeg kan finde, minder mere om malt"kage"

Er der ikke nogen der ligger inde med en opskrift der kan "lukke skuffen"
på mig

MVH
Claus

Fra : Jette

Dato : 05-09-04 10:10

trolderik <dsa@asd.com> wrote:
> [...]
> opskrifter jeg kan finde, minder mere om malt"kage"
>
> Er der ikke nogen der ligger inde med en opskrift der kan "lukke

Kan en af disse opskrifter bruges? Nu er de ganske vist med malt*øl*.

http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/i119.html

Mvh Jette

Fra : trolderik

Dato : 05-09-04 16:24

UHA ... det var en go' side ... den havde jeg ikke fundet i google uanset
om jeg skrev malt rugbrød eller maltrugbrød

Nu siger jeg tak ... for jeg skal lige nå at bage et par brød

MVH
Claus

Fra : Jette

Dato : 05-09-04 16:27

trolderik <dsa@asd.com> wrote:
> UHA ... det var en go' side ... den havde jeg ikke fundet i google
> uanset om jeg skrev malt rugbrød eller maltrugbrød
>
> Nu siger jeg tak ... for jeg skal lige nå at bage et par brød

Jamen så siger jeg god fornøjelse

Mvh Jette

Fra : trolderik

Dato : 05-09-04 16:25

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-09-04 11:32

trolderik wrote:

> [...]
> jeg kan finde, minder mere om malt"kage"
>
> Er der ikke nogen der ligger inde med en opskrift der kan "lukke

Det hjælper måske at søge på "maltrugbrød" i stedet for "malt rugbrød".
Nu er det ikke for at rette sproglige fejl, men mere fordi det har en
praktisk betydning hvis du skal søge i google.

/David

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 05-09-04 15:01

"trolderik" <dsa@asd.com> skrev i en meddelelse
newssdtu64t8h57kip@news.tele2.dk...

> Jeg er blevet afhængig ... af malt rugbrød.
>
> Mit problem er blot at jeg selv ønsker at bage det ... men de opskrifter
> jeg kan finde, minder mere om malt"kage"

Bare hæld en maltøl i den opskrift, du plejer at bruge. Virker fint her.
vh/Torben

Fra : Erik

Dato : 06-09-04 21:43

> Er der ikke nogen der ligger inde med en opskrift der kan "lukke skuffen"
> på mig
>
> MVH
> Claus

Hej Claus

Jeg har stor succes med nedenstående.
God fornøjelse
Erik

2 Stk. RUGBRØD

SURDEJ: 1 DAG: 2
DAG:
3 DL RUGMEL 1? L. VAND 1 FL MALTØL
? TSK SALT 2 SPSK SALT ? KG KNÆKKEDE
RUGKERNER
1? DL KÆRNEMÆLK 1,125 KG RUGMEL 2 DL HØRFRØ
375 G HVEDEMEL 1 DL
SOLSIKKEKERNER

1 DL BOGHVEDEKERNER

1 DL SESAMFRØ

1. SURDEJ: BLAND RUGMEL OG SALT, HÆLD KERNEMÆLK I OG ÆLT DEJEN SAMMEN. STIL
SURDEJEN TILDÆKKET VED KØKKENTEMPERTUR I 2-3 DØGN.

2. FØRSTE DAG: OPLØS SURDEJEN I LUNKENT VAND, RØR SALT I OG TILSÆT
RUG-HVEDEMEL. ÆLT DEJEN GODT IGEMMEN OG LAD DEN STÅ TILDÆKKET TIL HÆVNING
VED KØKKENTEMPERTUR I 24 TIMER.

3. ANDEN DAG: RØR MALTØL OG KNÆKKEDE RUGKERNER I DEN HÆVEDE DEJ. TAG CA. 1?
DL FRA SOM SURDEJ TIL NÆSTE BAGNING. SURDEJEN OPBEVARES TIL DÆKKET I
KØLESKAB.
RØR FRØ OG KERNER I RESTEN AF DEJEN, ÆLT DEN GODT OG LÆG DEN I 2 VELSMURTE
BRØDFORME 1?-2 LITER DRYSSET MED MEL. STIL BRØDENE TIL EFTER HÆVNING LØST
TILDÆKKET 4-6 TIMER VED KØKKENTEMPERTUR.

4. BAGNING: PENSL BRØDENE MED MÆLK OG PRIK DEM DYBT MED EN STRIKKEPIND. BAG
DEM I 1 TIME OG 15 MIN. VED 175º PÅ OVENS NEDERSTE RIBBE - LÆG BAGEPAPIR
LØST OVER HVIS BRØDENE BLIVER FOR MØRKE. VIP DEM UD AF FORMENE OG BAG DEM
YDERLIGE 15 MIN. PÅ RYGEN.

5. PAK DE VARME BRØD IND I TYKKE VISKESTYKKER OG LÆG DEM TIL AFKØLING PÅ EN
BAGERIST. SKÆR IKKE AF BRØDENE FØR EFTER ET DØGN.