Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Beskatning?
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 03-09-04 18:59

Jeg har om få år,betalt mit lån på min ejerlejlighed ud.
Til den tid vil jeg komme til, at betale mere i skat.
Kan det betale sig, at tage et nyt lån til den tid?
Min månedlige udgift til termin er ca. 5000 kr. om måneden.
Vil min skat, mon blive tæt på det, når jeg er gældfri?

Mvh Henrik.

Fra : Ivar

Dato : 04-09-04 08:32

Henrik Nielsen skrev:

> Kan det betale sig, at tage et nyt lån til den tid?

Det kan aldrig betale sig at optage et lån blot for at få afdrag.
Hver gang man sparer 1 kr i skat pga. af afdrag, skal man betale
2-3 kr i renter.

> Min månedlige udgift til termin er ca. 5000 kr. om måneden.
> Vil min skat, mon blive tæt på det, når jeg er gældfri?

Det er afhængigt af hvor meget af de 5000 kr der har været
renter. Hvis det er et gammelt lån er det meste afdrag og det
mindste renter. Jeg gætter på at du skal betale 1000-2000 kr
mere i skat og derfor vil have 3000-4000 kr mere til dig selv
om måneden - altså hvis du ikke optager et nyt lån.

Ivar Magnusson

Fra : Brian

Dato : 08-09-04 19:16

Der bliver skrevet det ikke kan betale sig at låne penge - aldrig.

Lad os antage man betaler topskat og låner et beløb der svarer til
topskatten.
Man får så arbejdsgiveren til at indskyde et engangsbeløb på en ratepension.

Selvfølgelig skal fradraget for indskuddet gå op med lånets størrelse, som
man betaler tilbage til arbejdsgiveren kontant.

Lad os antage man optager lånet som et 5% lån og har negativ
kapitalindkomst. Så vil den nettorenten være ca. 3,35%.
Hvis man så _blot_ investerer beløbet på ratepensionen i samme papir, så har
man sikret sig af for eventuelle kursudsving og samtidigt tjener man penge
idet man får netto 4,25% på ratepensionen.

Derudover kan man til enhver tid ophæve ratepensionen og indfri restgælden
på lånet, som pga. renteforskellen er mindre end summen fra ratepensionen
ved udbetaling i utide.

Dermed vil jeg sige det godt kan betale sig at låne penge (hvis man betaler
topskat)

Mvh
Brian

Fra : Poul Christensen

Dato : 08-09-04 22:13

"Brian" <jegbrugerdenikke@jubiipost.dk> wrote in

> [...]
>
> Derudover kan man til enhver tid ophæve ratepensionen og indfri
> restgælden på lånet, som pga. renteforskellen er mindre end summen fra

Arbejdsmarkedsbidraget gør at du initialt kun har 92 pct. af dit lån
stående på ratepensionskontoen, så derfor holder regnestykket ikke.

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Ivar

Dato : 10-09-04 16:05

Brian skrev:
> Der bliver skrevet det ikke kan betale sig at låne penge - aldrig.

Hvem har skrevet det?

Der er masser af tilfælde hvor det kan betale sig at låne penge.
Hvis man har hul i sit tag, kan det betale sig at reparere det,
også selvom man er nødt til at optage et lån.

Ivar Magnusson

Fra : Devilicious

Dato : 04-09-04 16:32

"Henrik Nielsen" <no@email.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har om få år,betalt mit lån på min ejerlejlighed ud.
> Til den tid vil jeg komme til, at betale mere i skat.
> Kan det betale sig, at tage et nyt lån til den tid?

Som Ivar skrev, det kan aldrig betale sig at tage en lån, blot for at opnår
fradraget. Men sandheden er en smule mere nuanceret end det.
For en alm. person uden ejerbolig, er fradragsværdien af en renteudgift ca.
33% såfremt man har en negativ kapitalindkomst. Negativ kapitalindkomst vil
sige, at du i et skatteår betaler mere i renter, end du modtager i renter.
Har du positiv kapitalindkomst, er skatteværdien afhængig af din
marginalskat - som oftest omkring 44% for mellemskat, og 59% for topskat.

Det betyder med andre ord, at den omkostning du har til betaling af renter,
kun delvist kommer ind igen i form af skattefradrag.

Hvis du har ejerbolig ser tingene muligvis en anelse anderledes ud. Det
afhænger meget af hvad man tror der sker hvis renten begynder at stige.
Traditionelt har man sagt, at når renten stiger, så falder huspriserne. Med
andre ord, hvis man har en gældfri ejerbolig, og renten stiger, så taber din
formue værdi, da de pris du kan sælge dit hus for ligeledes falder.
Dette kan man ændre på, ved at optage et realkreditlån, og investere
provenuet i værdipapirer. Hvis renten stiger, så falder kurserne på de
obligationer der ligger bag dit realkreditlån. Du kan derved indfri de
obligationer du "selv har udstedt" til en meget lavere kurs, end du solgte
dem for. Dette kan enten gøres med at sælge de værdipapirer som du købte for
provenuet, eller ved at optage et nyt realkreditlån til at indfri det gamle
(konvertere).
Specielt hvis du har mindre end 15 år til du skal på pension, kan der være
store fordele ved dette, kombineret med indskud på pensionsordninger. Tag
din bankrådgiver med på råd, og hør om mulighederne for at tage en snak med
en af bankens formuerådgivere, og evt. en pensionsrådgiver. Men det har de
vel allerede tilbudt?

MK

Fra : Michael

Dato : 05-09-04 12:51

"Devilicious" <Magickemi@hotmail.com> wrote in message
> [...]
med
> en af bankens formuerådgivere, og evt. en pensionsrådgiver. Men det har de

Principielt er det korrekt det du skriver, MEN det er det rene gambling. For
det første: Hvem siger renten stiger (betydeligt) i den kommende tid? For
det andet: Hvordan kan Henrik være sikker på, at få et positivt afkast på
sine investeringer? Jeg må absolut advare mod at optage lån, blot for at
investere pengene. Investeringer er en god ting, men det skal ske for penge
man kan "undvære", altså penge der idag står på kontoen.