Killing eller ej!
Fra : Iben Holst

Dato : 03-09-04 17:59

Hej...

For et gøre en laaang historie kort; hvilket svar får man hvis man spørger
et dyreinternat om de vil sterilisere en killing gratis ( når den bliver
gammel nok)?

Vi står p.t. med en killing som en veninde af familien kom med fordi den er
blevet efterladt og hun ikke selv kan have den. Internatet vil aflive den,
fordi de ikke har plads til at tage den ind og ikke forventer det i den
nærmeste fremtid.
Jeg vil gerne tage killingen til mig, men hvis det koster mig en
sterilisation (som er betingelsen for at jeg vil have den og som jeg synes
er DYR), så kan jeg sagtens nøjes med de heste, hund, katte og marsvin vi i
forvejen har....
Dvs. det er enten en Sterilisation eller en aflivning, da vi ikke kan finde
andre der vil tage den. Men vælger internatet da ikke bare at aflive den?

Jeg føler mig låst fast i situationen, for killingen jo er meget elskelig og
en skøn lille en, men... jeg ved godt det lyder koldt og kynisk selvom det
er tørre facts; den mærker jo ikke den bliver aflivet og jeg har ikke de
1.100 kr. til at "smide" ud af vinduet....

Jeg modtager meget gerne gode råd!

Iben

Fra : Denise

Dato : 03-09-04 18:22

Iben Holst wrote:
> [...]
> kynisk selvom det er tørre facts; den mærker jo ikke den bliver
> aflivet og jeg har ikke de
> 1.100 kr. til at "smide" ud af vinduet....

Hej
Jeg vil da tro, at de siger nej til en gratis sterilisation, for hvordan kan
internatet iøvrigt vide, at det ikke bare er en af dine killinger, du gerne
vil have en gratis sterilisation på ?
Det eneste råd jeg kan komme med er en afbetalingsordning for
sterilisationen. Hvis jeg var interesseret i en killing hvis den er
"elskelig og skøn" og jeg ikke havde råd til 1100 kr, ville jeg da prøve det
først. Undrer mig lidt, et engangsbeløb på 1100 kr ud af et budget med så
mange andre dyr, ville jeg da tro var overkommeligt, men det er jo
selvfølgelig et gæt, men er det ikke lidt af et prioriteringsspørgsmål,
altså hvor ivrig du er efter at få killingen.

--
Hilsen Denise

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-04 18:56

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kan
> internatet iøvrigt vide, at det ikke bare er en af dine killinger, du

Neutralisere internater ikke for ca. 600 kr. ? Synes jeg har læst det
herinde før.

> Undrer mig lidt, et engangsbeløb på 1100 kr ud af et budget med så
> mange andre dyr, ville jeg da tro var overkommeligt,

Samme her. Bliver lidt sur, når jeg læser den holdning...
Især fordi jeg selv er r*vfattig, men vores dyr kommer altid dyrlæge, når
der er behov for det.
Vi har lige måtte aflive vores dejlige hund pga. epilepsi. Det kostede 1400
kr. Penge vi skylder banken nu, men vores dyr har ligeså meget ret til
lægehjælp, når der er behov for det, som vi andre har.
Havde også en diskussion med naboen i går, der har en kat, der muligvis
havde fået en rift i øjet. Det så forfærdeligt ud, men de vil ikke bruge
penge på, at behandle katten hos dyrlægen. Det samme gælder for deres gamle
hund, som har et kæmpesår på halen, som jeg har måtte bade i sæbevand....

Derudover vil jeg mene, at 1100 kr. er en meget lille udskrivning, når man
tænker på, hvad det koster, at holde heste....

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Pia Nave

Dato : 03-09-04 21:04

Iben Holst wrote:
> [...]
> fordi de ikke har plads til at tage den ind og ikke forventer det i den

Hej Iben

En aflivning fra internatets side (jeg kan forstå at de gerne betaler
dette...eller hvad?) koster vel også penge, så en mulighed var jo og
høre dem ad, om du evt. kan nøjes med at betale forskellen fra dét en
aflivning koster og til en kastration?
Ikke en løsning jeg selv er specielt vild med, da jeg ikke synes det er
internatets ansvar overhovedet, og det er jo heller ikke ligefrem fordi
de ikke har andet at bruge deres (ret få) penge til.....men en mulighed
er det da.
Ellers kan jeg kun være enig med de andre indtil videre - her i huset
kommer kattene (uanset pris) _absolut_ i første række, og uanset hvor
dyrt det har været (for dét har det!), så lever jeg da endnu, og jeg
klager skam ikke

I øvrigt synes jeg Denises forslag om en slags afdragsløsning var ganske
glimrende, og værd at forsøge fremfor at aflive den lille mitte-killing

Krydser fingre for den lille mis!

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 03-09-04 22:01

<klip> Dvs. det er enten en Sterilisation eller en aflivning, da vi ikke kan
> [...]
> er tørre facts; den mærker jo ikke den bliver aflivet og jeg har ikke de
> 1.100 kr. til at "smide" ud af vinduet....

</klip>

Hej Iben :)

Jeg synes bestemt du skulle få den killing afsat til anden side eller
aflivet, da du klart ikke har overskud, hverken økonomisk eller mentalt til
at blive katte-mor. Det er ikke ment negativt, men nogle gange må man sige
fra og det lyder i din beskrivelse som om du og katten ikke er "bedst tjent"
med hinanden. Hvis man ikke ønsker en kat, skal man sørme ikke anskaffe sig
én.

For hvis du kvier dig ved at betale neutraliseringen, hvad så med andre
dyrlægebesøg? Det kan være katten er uheldig og kommer galt afsted, vil den
så ikke komme til dyrlæge? for jeg synes det koster ret mange penge alene
for en konsultation må jeg spytte over 300kr, herudover medicin og evt.
andre undersøgelser udover det almindelige ...

Jeg ser naturligvis, som andre katte-elskere, at du får mulighed for at
finde katten et nyt hjem, men det vrimler desværre igen iår med killinger
lige nu, så chancen er nok ret lille - men jeg håber du gør forsøget
alligevel :)
(jeg kan give dig mange gode råd og tips til hvor du kan annoncere den til
salg, sig bare til!)

Så vidt jeg ved er der da ingen der betaler for andre dyrs neutralisering,
du får det tit til ½ pris hvis du køber en kat på et internat, og
fritlevende katte kan komme ind under ordningen med genudsætning, men det er
der jo ikke tale om dér.
Så valget er vist klart, efter din beskrivelse igen....eller...som jeg læser
den, måske tager jeg fejl (det ville glæder mig)

Uanset hvad, så synes jeg det er fint at spørge til råds, og nu fik du så
min mening :o

Hilsen Miver og Mulles mor, Heidi
http://chocolade.dk
http://hei.homepage.dk
http://høns.dk
Husk at det kræver et plugin at se domæner med æ, ø og å :)
Kan hentes hér: http://www.idnnow.com/

Fra : Iben Holst

Dato : 04-09-04 06:59

Hej Heidi

Tak for dit indlæg - også mange tak til I andre, jeg er glad for at I har
taget jer tiden til det. Jeg giver et fælles svar hér...

> [...]
tjent"
> med hinanden. Hvis man ikke ønsker en kat, skal man sørme ikke anskaffe

Du rammer mine følelser i denne situation mig dybt her! Ligesom en anden
også taler om prioritering i et af indlæggene. For det var jo netop ikke et
ønske for mig at få en ny kat - jeg kunne bare ikke sige til vores veninde
at hun skulle køre den til aflivning selv, fordi hun var så ked af det og et
eller andet sted, bliver man jo facineret af et lille væsen og synes tildels
alligevel at det er synd at den skal aflives fordi den er uønsket i denne
verden. Måske også fordi jeg ved at hvis vi beholdte den, ville der ikke gå
særlig lang tid før den bestemt ikke var uønsket længere.

> For hvis du kvier dig ved at betale neutraliseringen, hvad så med andre
> dyrlægebesøg? Det kan være katten er uheldig og kommer galt afsted, vil
den
> så ikke komme til dyrlæge?

Jeg har været ret velsignet med dyr, som ikke har kostet mig de helt store
penge hos dyrlægen, selvom det ikke har været helt dyrlægefrit, men ved jo
også at det kan ske at det pludselig giver store udgifter. Det er også en af
grundene til at jeg synes vi har nok - for det nytter jo ikke noget at få
flere og flere dyr til huse hvor glade vi end er for alle slags, hvis de
alligevel må aflives senere i livet fordi jeg ikke har råd til at betale
dyrlægeregning for behandling.
Men der er ingen tvivl om, at hvis mine dyr er syge, kommer de til dyrlæge!!
Iøvrigt kommer de til dyrlægetjek mindst een gang om året. Er jeg i tvivl om
hvorvidt det er nødvendigt pronto at møde op i klinikken ved sygdom eller
lign, tager jeg en lang snak med dyrlægen om det og hvis han mener de skal
tjekkes, så bliver de tjekket/behandlet og ellers ser vi tiden an.

Til jer som er meget forundrede - ja direkte sure over at jeg ikke kan afse
1.100 kr når jeg i forvejen har dyr at bruge penge på, er jeg nødt til at
sige; det er jo netop det der er en stor del af pointen. Jeg har udgifter
nok på dyr i forvejen. Men jeg skal måske aflive nogle af de andre dyr for
at få råd til killingen? Vores marsvin fik vi for et par måneder siden,
fordi det ellers skulle aflives, ligeså vores ene pony som vi fik for flere
år siden og vi elsker jo disse dyr og jeg elsker tanken om at kunne være den
kan hjælpe de stakkels uønskede dyr, men det kan jo tage overhånd.
Derfor er jeg ved at sætte grænsen og er nødt til at være realistisk uanset
hvor ond det får mig til at virke. Det er da mere ondt at beholde katten og
så netop ikke gå til dyrlæge med den når og hvis behovet opstår, hvis jeg
ikke har penge til det. Der er nogle af jer der tager lån i banken for at
have / behandle dyr - al respekt for det! Men jeg er typen der siger; har
jeg ikke råd til mine dyr uden bankens hjælp, så er det ikke meningen jeg
skal have dyr!
Jeg har andre forpligtelser end over for mine dyr - jeg har små børn, som er
og også bør være min første prioritet på alle punkter og dermed også
økonomisk. På dén front kan der jo også ske noget hvor jeg selv skal have
pengepungen op til behandling eller lignende.

Men når alt ovenstående er sagt, så kan det faktisk ud som om at løsningen
er nær uden en aflivning. Vi fik gæster i aftes og de havde for nyligt
besluttet sig for at få nogle dyr i huset bl.a. fordi deres børn har nået en
alder hvor forældrene synes de har fået overskud til dyr også.
Men de ville lige være helt sikre på at det nu også er katte de vil have
inden de giver svar og det skal de da også være før jeg sådan bare lige
udleverer den. At den måske ender med at blive aflivet snart er een ting,
men den skal ikke ud og bo hos "hvem som helst" bare for at overleve. At de
mennesker som nu overvejer om de vil have den, er dejlige mennesker og meget
hensynsfulde - og glade for dyr vel at mærke - er jo ikke nok, hvis det
alligevel ikke lige er en kat de ønsker sig. Så kunne det nemt gå hen og
blive bedre for den, at den bare bliver aflivet nu.

Jeg takker igen for jeres indlæg. Selvom man har sine principper og gør
tingene på sin egen måde, synes jeg det er rigtig rart at få lidt input
andre steder fra, om så de svar man får er positive eller negative. Alt kan
stykkes sammen til at danne meninger og træffe beslutninger ud fra. Og hvor
jeg før var lidt usikker og derfor også skrev herind, ved jeg nu at vi ikke
skal beholde killingen. Det er ikke det rigtige for hverken dén eller mig.

Iben

Fra : Kate

Dato : 04-09-04 13:33

Hej Iben

Grundlæggende er jeg imod aflivning af raske dyr, men når det er sagt
ved jeg godt at man kan komme i en situation hvor det er den eneste
løsning.
Bare det at du gør nogle overvejelser omkring katten gi'r mig en
følelse af en anstændig holdning til dyret.
Jeg har også mine dyrs ve og vel som første prioritet, dog må jeg også
overveje konsekvenserne af min prioritet.

Jeg håber du finder et godt blivende hjem til killingen for det ville
selvfølgeligt være det allerbedste i en træls situation.

Held og lykke.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Iben Holst

Dato : 10-09-04 16:59

Hej...

> Bare det at du gør nogle overvejelser omkring katten gi'r mig en
> følelse af en anstændig holdning til dyret.

Tak for dét!

> Jeg håber du finder et godt blivende hjem til killingen for det ville
> selvfølgeligt være det allerbedste i en træls situation.

Det synes jeg også - og vi har også været så heldige!
- så vi siger farvel til killingen i denne weekend, når den bliver afhentet
af en dejlig familie
som har besluttet at få katte i huset og ydermere afhenter en kammerat til
den på internatet.
Så alt er i den skønneste orden....

Iben

Fra : Kate

Dato : 11-09-04 13:05

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> wrote in

> [...]
> afhentet af en dejlig familie
> som har besluttet at få katte i huset og ydermere afhenter en

Ej, hvor dejligt at høre Held og lykke til den lille med sit nye
hjem.

Fra : Jonas

Dato : 04-09-04 08:24

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er tørre facts; den mærker jo ikke den bliver aflivet og jeg har ikke de
> 1.100 kr. til at "smide" ud af vinduet....

Hej Iben,

Nu ved jeg ikke hvilken del af landet, du kommer fra, men måske er
www.fals.dk løsningen for dig?

Venligst

Jonas