Gulvtæppet letter!
Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-09-04 15:45

Jeg ved ikke om det er fordi vi ikke har set lyset endnu, men efter i år at
have haft fornøjelse af en del blæst på vores campingture, er jeg møjtræt af
et gulvtæppe i forteltet, der med jævne mellemrum letter pga. af vind, der
blæser ind under det.

I 'gamle dage' havde fortelte et 'fodstykke' af plast, der vendte udaf. Jeg
kan se at alle de moderne telte, incl. vores Isabella, har fået dette stykke
vendt indad - med det resultat, at det ikke afviser vinden på samme
effektive måde som de gammeldags gjorde.
Jeg kan godt se, at et fortelt er /pænere/ på den måde, men det er da et tab
i funktion.

Har I andre aldrig haft det problem?

Og hvad gør I i så fald ved det?

Jeg har overvejet at opsøge en sejlmager og få ham til at flytte
pløkstropperne fra ydersiden til indersiden og så lade teltfoden vende udad
i stedet.

vh

Jan

Fra : Sten Bo

Dato : 04-09-04 09:31

Jan Bøgh wrote:
> [...]
>
> Jeg har overvejet at opsøge en sejlmager og få ham til at flytte
> pløkstropperne fra ydersiden til indersiden og så lade teltfoden

Hej Jan

Jeg tror at man syntes det ser pænere ud. Vi pløkker kun sjælden
græskanten, og så er den væk af vejen inde i teltet.

Ud over at vinden lettere letter den indadvendte kant, mener jeg også,
at teltet med udadvendte græskant står bedre i kuling. Græskanten
hjælper med til at holde fast i underlaget da vinklenen på græskanten,
efter elastikkernes arbejdslængde er brugt, gir nytten af et sæt pløkker
mere i jorden.

Efter en tidligere debat på min clubs hjemmeside, med et synspunkt om at
en ordentlig byggepresenning er det bedste i forteltet, er der her
skiftet til en armeret byggepresenning. Den fylder og vejer lidt mere,
men giver et meget bedre underlag for tæppet - idet den ikke knirker,
men også er mindre glat, sådan at campingtæppet ligger mere stabilt.
Desuden håber jeg at undgå småhullerne i presenningen, der efter regn
kunne gi en våd sok i lavninger i underlaget.

Presenningen har en størrelse så græskanterne lægges i nederst og ovenpå
presenningen - der hvis det blæser (meget) pløkkes sammen med
græskanten. og så kommer tæppet. Vind og vand går så ind under
presenningen i stedet for over.

Jeg betalte ca. 300 for en 3x4 presenning i Silvan. Vedkomende der
anbefalede en bedre presenning brugte en grøn "lastbilpresenning" -
havde altså vikelig fast bund under fødderne, og frarådede campingtæppet
der bare samler skidt. Presenningen opfattedes som mere gedigen og
skulle bare fejes og vaskes, fuldstændig som gulvet hjemme, hvor man for
længst har skrottet tæpperne.

Camp-let folk har diskuteret kanter på presenningen i forteltet, nogle
brugte pløkker til at hæve kanterne på en rigelig presenning - og jeg
har talt med et værksted der gerne laver solide forteltspresenninger med
på vulkaniserede kanter. Bubbers badekar Pris ukendt.

Teltvognen Jamet har 2 græskanter standard og mon ikke det er ganske
nemt at få syet en græskant mere på sit fortelt hvis det ønskes. Jeg
stønner dog ved regøringen efter en mudret plads - og afstår.

mvh Sten Bo

Fra : Allan Jørgen Hansen

Dato : 05-09-04 19:14

Jan Bøgh <spamhater@nowhere> skrev:
> [...]
>effektive måde som de gammeldags gjorde.
>Jeg kan godt se, at et fortelt er
>/pænere/ på den måde, men det er da et tab

De telte laves endnu og er ikke spor gammeldaws vi har et telt fra
DWT-telte, det bruges fra 1 marts til ultimo oktober og vores
tæppe bliver liggende.

>Har I andre aldrig haft det problem?

Jo vi førhen.>

>Og hvad gør I i så fald ved det?

sætter pløkker i tæppet, du kan idag købe nogle pløkker til
gulvtæpper.>

>Jeg har overvejet at opsøge en
>sejlmager og få ham til at flytte
>pløkstropperne fra ydersiden til
>indersiden og så lade teltfoden vende udad
>i stedet.

Jeg tror det er billigere at købe et nyt telt.>

mvh. Allan

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 06-09-04 15:45

Hej Jan
Her er også en løsning hvis du ikke skifter dit telt til DWT
www.wurmi.de
Kim

Fra : Sten Bo

Dato : 06-09-04 19:03

Kim Bonnesen wrote:
> Hej Jan
> Her er også en løsning hvis du ikke skifter dit telt til DWT
> www.wurmi.de

sten bo