Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Rådighedsbeløb ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-09-04 08:54

Hej NG.

Findes der nogle tommelfingeregler eller retningslinier for hvor stort et
rådighedsbeløb skal være i forbindelse med godkendelse til huskøb ?
Vi er 2 voksne og 1 barn på 2½ år.
Med rådighedsbeløb mener jeg de penge man har tilovers når alle faste
udgifter er betalt, dvs. når husleje, lån, bil, benzin, daginst. etc. er
betalt.
--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Bo Kaspersen

Dato : 03-09-04 09:46

> [...]
> Med rådighedsbeløb mener jeg de penge man har tilovers når alle faste
> udgifter er betalt, dvs. når husleje, lån, bil, benzin, daginst. etc. er

Det er svært at sige så firekantet da det altid (bør være / er ) en
vurdering i det enkelte tilfælde, men ca. 9 - 10 000 kr tilovers for din
familie (som i sammensætning er magen til min) vil nok være passende.

Jeg mener selv at det er for højt sat, men det var det vi fik at vide fra
Nykredit som har helt fast standdardbelæb som de regner meda t en
børnefamilie bruger på mad, bleer o.s.v.. Vi købte et hus til 1,1 million
uden brug af afdragsfrit lån, som først er blevet indført senere.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-09-04 09:54

"Bo Kaspersen" <noemail@in.valid> wrote in message

> [...]
> vurdering i det enkelte tilfælde, men ca. 9 - 10 000 kr tilovers for din
> familie (som i sammensætning er magen til min) vil nok være passende.

I vores øjne er det meget store beløb de regner med, men jeg forstår det da
godt.

> [...]
> børnefamilie bruger på mad, bleer o.s.v.. Vi købte et hus til 1,1 million
> uden brug af afdragsfrit lån, som først er blevet indført senere.

Nu skal man jo ikke bruge de afdragsfrie lån til at få større
rådighedsbeløb, men til at afbetale på de dyrere lån så som pantebrev og en
evt. udbetaling.

Fra : Mathias Delcomyn Has~

Dato : 03-09-04 19:15

> I vores øjne er det meget store beløb de regner med, men jeg forstår det
da
> godt.

Det gør jeg ikke. Nykredit Bank lader til at have en politik om kun at
optage "rige" kunder, men det er vel næppe dem en bank tjener flest penge på
i forhold til de kunder der tager forbrugslån, har kassekreditter og dyre
huslån som de aldrig får betalt af.

> Nu skal man jo ikke bruge de afdragsfrie lån til at få større
> rådighedsbeløb, men til at afbetale på de dyrere lån så som pantebrev og
en
> evt. udbetaling.

Enig men folk der er låste med børn i en lille københavnerlejlighed har ikke
nødvendigvis råd til den luksus.

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-04 15:41

> [...]
> Med rådighedsbeløb mener jeg de penge man har tilovers når alle faste
> udgifter er betalt, dvs. når husleje, lån, bil, benzin, daginst. etc. er

Har lige fået oplyst et beløb på 3.500 kr. pr. voksen og 1.500 kr. pr. barn.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Mathias Delcomyn Has~

Dato : 03-09-04 19:15

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Har lige fået oplyst et beløb på 3.500 kr. pr. voksen og 1.500 kr. pr.
barn.

Det passer så med 10 000 for Christians familie

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-04 19:52

"Mathias Delcomyn Hass" <x@x.invalid> skrev i en meddelelse

> Det passer så med 10 000 for Christians familie

8500 kr. får jeg det til for Christians familie. 2 voksne og 1 barn.

11.500 kr. for vores familie, hvilket er helt urealistisk, men da et meget
ønskeligt rådighedsbeløb...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Devilicious

Dato : 04-09-04 16:15

> [...]
> Med rådighedsbeløb mener jeg de penge man har tilovers når alle faste
> udgifter er betalt, dvs. når husleje, lån, bil, benzin, daginst. etc. er

Problemet er 2-leddet. For det første, kan det være svært at vurdere, hvad
der reelt er faste udgifter. For det andet, er det spørgsmålet, om en fast
udgift kan undværes. Ingen tvivl om, at License f.eks. er en 'fast-udgift',
men reelt kan den jo undværes. Eller kan det?

Det vil derfor altid være en vurdering af hvilke udgifter personen/familien
selv mener er 'faste', samt hvilke de ikke medtager i budgettet. Har de
mange faste udgifter i budgettet (f.eks. 'uforudsete udgifter - 500
kr./mdr), jamen så skal niveauet naturligvis være lavere.

I praksis er man ofte nød til at vende den om - hvad har familien vist at de
lever for? Har de gennem en periode vist at de er i stand til at spare op,
jamen så ved du da hvad de kan lægge til side = hvilken ydelse de kan side
for.

> Vi er 2 voksne og 1 barn på 2½ år.

Til små lån siger man ofte 3.500 - 4 pr. voksen og 1.000-1.500 pr. barn. Det
er en forenkling, men praktisk grundet hensynet til rentabiliteten af
lånebehandlingen.

MK