ost
Fra : Lærerinde MK

Dato : 02-09-04 10:15

Hej,

Jeg skal servere noget lufttørret skinke, oliventapenade, chorico, groft
brød mv., og jeg vil også gerne servere noget ost til. Jeg har dog ikke
rigtig forstand på, hvad for ost, der passer til - om det skal være skæreost
el. blød ost etc.
Er der nogen, der kan give mig nogle forslag til/navne på nogle
brugervenlige oste.

Mvh
Mads

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-09-04 10:25

Lærerinde MK wrote:
> [...]
> el. blød ost etc.
> Er der nogen, der kan give mig nogle forslag til/navne på nogle

Jeg har ofte fået forskellige hårde typer oste til den slags, men jeg
kan ikke huske navnene.

/David

Fra : Margrete Johansen

Dato : 02-09-04 21:30

> Jeg har ofte fået forskellige hårde typer oste til den slags, men jeg
> kan ikke huske navnene.
>
> /David

Den spanske: Manchego - en hård, dejlig fåremælksost
Den italienske: Tallegio - en blød og cremet, nærmest elegant ost
Den hollandske: Prima Donna - den røde og den mørkeblå (et spørgsmål om
modningsgrad)

Margrete

Fra : Gert Krabsen

Dato : 02-09-04 11:01

Klassikeren er Emmentaler - men der er _stor_ forskel, så smag dig for!

Andre forslag kunne være

...lagret Gouda

...Prima Donna - gerne den røde, lagrede..

...evt. Comté - 12 mdr.

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-09-04 11:30

Gert Krabsen wrote:
> [...]
>
> Andre forslag kunne være
>
> ..lagret Gouda
>
> ..Prima Donna - gerne den røde, lagrede..

Jeg skulle selv til at foreslå gouda, emmenthaler og rød primadonna.
Kender ikke comté?

/David

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 02-09-04 19:45

> ..Prima Donna - gerne den røde, lagrede..

mmm lækker ost. Den skulle jeg også lige til at nævne

Kssper

Fra : Gert Krabsen

Dato : 02-09-04 20:49

Ja, det er rent slik...

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : kim rasmussen

Dato : 02-09-04 12:11

"Lærerinde MK" <l@ererinde.mk> skrev i en meddelelse
> [...]
skæreost
> el. blød ost etc.
> Er der nogen, der kan give mig nogle forslag til/navne på nogle

Den spanske manchego er utrolig lækker ,den franske Saint Albray som er en
skære /brie type er min ynglingsost ,du må ikke glemme Parmasanen, og så
det allerbedste en rigtig god fårefeta,dryp lidt god olivenolie og drys med
oregano MUMS.
Gorgonzola er lækker på et hvert bord,en god gedeost er heller ikke at
foragte.
Små sherytomater ,Cornichonger,oliven,

Kim Rasmussen
WWW.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 02-09-04 12:37

> [...]
skæreost
> el. blød ost etc.
> Er der nogen, der kan give mig nogle forslag til/navne på nogle

Hej Mads,

Til chorico og serrano/parma-skinke, synes jeg klart bedst om parmesan. Den
må bare ikke mangle. En ost der altid findes på vores oste eller
frokostbord, er cantenar (hollandsk). Den ost er simpelthen gode venner med
alle i modsætning til diverse gedeoste, der kan smage pu-fy. Som du ser,
er smag og behag foraskellig - og hurra for det.
Til chorico bør du overveje en lækker frisk melon (gerne den grønne
honningmelon), i små mundrette stykker. Det gør som oftes stor lykke.
--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : alfaekko

Dato : 02-09-04 13:06

> [...]
skæreost
> el. blød ost etc.
> Er der nogen, der kan give mig nogle forslag til/navne på nogle

Prøv f.eks Tallegio, Manchego, Pecorino, Mimoulette Vieux.......

Anders

Fra : Susanne

Dato : 02-09-04 22:30

Apropos ost og ostebord, så kunne jeg godt tænke mig nogle anbefalinger på
nogle relativt milde (of forholdsvis billige) oste til ostebordet.
Blåskimmeloste og deslige er ikke noget hit hos os - vi plejer derimod at
bruge:
port salut, cheddar, diverse smøreoste (philadelphia eller buko - evt. med
krydderier), flødehavarti, tartar (hvidløgssmøreost), samt norsk brunost og
dansk bondebrie.

I et af indlæggene nævnes parmesan - vi har ikke så mange erfaringer med
denne men vil prøve en lille bid af den næste gang.
Desuden nævnes cantenar - som skulle være gode venner med alle(?) Måske den
skulle prøves næste gang - er den forholdsvis mild?
Emmentaler har vi prøvet men den finder vi lidt for tør for vores smag....

Nåh, men yderligere forslag modtages også her med tak!

Mvh.
Susanne.

Fra : Christina & Jesper

Dato : 05-09-04 11:25

> [...]
skæreost
> el. blød ost etc.
> Er der nogen, der kan give mig nogle forslag til/navne på nogle

En ost jeg ikke synes er nævnt er en gedeost med brændenælder. Den er mild
men med en stærk karakter - DET er en himmelsk mundfuld !!!

Christina

Fra : Lærerinde MK

Dato : 12-09-04 00:39

Hej igen,

Tænkte lige, jeg ville fortælle, hvad det endte med:
der blev som sagt serveret en gang labert pølsebord, lækkert groft brød,
oliventapenade, cornichonger, og til sidst kapersbær... ummm...
dertil manglede jeg jo som sagt osten:
og på baggrund af jeres forslag, serverede jeg dette:

Prima Donna... umm... ja, den var/er sgu fantastisk!!
Manchego... endnu mere umm.. hvor er den MILD!! det perfekte valg til dem,
der ikke spiser ost til daglig!
Parmesan (valget faldt på en Grana Padano, som jo "næsten" er den rigtige
parmesan).. en anelse tør, men stadig lækker.. (kunne undværes, kan jeg se i
bagklogskabens "ulideligt klare" lys )
Gouda.. en stor publikumsvinder.. og dette var sgu bare gouda'en fra netto!!
den blev næsten spist helt op!
Saint d'Albray.. en endnu større vinder.. min kæreste blev helt forfalden
til denne.. haha

Alt i alt kan jeg se, at i smagseffekt/popularitet pr krone var Prima
Donnaen den store vinder.. Jeg købte den til 12,50/100g. Og det bliver
bestemt ikke sidste gang, jeg køber den!! (Er der forresten nogen, der
kender nogle steder i Århus, hvor man kan få den billigere??)

1000 tak for hjælpen..

//Mads

Fra : Margrete Johansen

Dato : 12-09-04 08:50

>(Er der forresten nogen, der
> kender nogle steder i Århus, hvor man kan få den billigere??)

125 pr. kilo - lyder som en fin pris.

Margrete