Åbent brev til: Rejsegruppen Hobitten
Fra : Jan Achmann

Dato : 01-09-04 19:30

Gunnar Berg,
Jeg havde den udsøgte fornøjelse at se dig på TV igår, 31/8-04.

Jeg må sige, jeg er imponereret over det pokerfjæs, du er i stand til at
præsentere, når du påstår at der INGEN klager er over Hobitten. Større
platugle skal man lede længe efter i eventyrerne! Var du virkelig ædru?

Jeg var selv i Ungarn i år - med min familie. Jeg ved, at det er en faktuel
løgn, at der ingen klager er i år.

Gudfader, mand. Kan du da ikke se, at det ikke holder?

Efter min mening, har du kun eet sigte og een strategi, Gunnar Berg: ...at
narre penge ud af godtroede alenemødre - og iøvrigt klare alle henvendelser
og klager, så slesk, at det driver ned af væggene.
Herunder at ty til neoputisme, for at styrke din medarbejderes loyalitet.
Og via din annoncering at udnytte den etablerede lærer- og pædagog-stands
pseudo-akademiske pænhed og mangel på erhvervsmæssig forhold til ordentlig
forretningsskik, og deraf manglende driftkraft til at gå klagerettens vej.
Hvor sølle, kan det blive?

Kører din Porsche ellers godt?

Du ved jo udmærket, at også lejrenE i Ungarn er totalt slidt ned, teltene er
tyve år gamle og fasciliterne er enten i stykker eller ubrugelige. Og
guiderne er inkompetente og underbetalte.
Du ved også, at dine priser er kunstigt lave, ikke? At de mange tillæg er
rent blår. Der ER jo ikke mulighed for at få en rejse til den pris du
annoncerer....vel?

Gunnar...du har måske mulighed for at undvige den danske lovgivning lidt
endnu...og de mange alenemødre har jo ikke overskud til at forfølge din
sølle eksistens......men en eller anden dag kommer der en handlekraftig
mand, hvis handlemåde ikke er af juridisk vej.

Herunder kan du se mit indlæg på use-net (fra August d.å) ...som er
tilgængeligt for alle rejse-interesserede på internettet.
Du kan opfatte dette, samt nedenstående, som en officiel klage!

Denne email er udsendt i kopi til: 5 andre familier fra Juli-rejse til
Ungarn. Desuden er emailen offentliggjort som åbent brev på DR på:
http://www.dr.dk/nyheder/tv/Kontant/debat/?&gbCmd=showForm&subject=Opret%20nyt%20emne&gbBaseURL=http%3A//www.dr.dk/nyheder/tv/Kontant/debat/&x=y#GB2
Herude over på nyhedsgruppe : dk.fritid.rejse

Jan Achmann

INDLÆG PÅ USE-NET (Genindsat 1/9-04)

Hej,

Familien har lige været på en uges campingferie i Ungarn med Rejsegruppen
Hobitten. Det var på alle måder en særpræget oplevelse, og vi må tilråde
ALLE at gå en laaaaang cirkel udenom Rejsegruppen Hobbitten, næste gang der
vælges ferie for familien.

Det hele starter med bookingen..

Annoncen lyder: 1 uge ved Balatonsøen i luksustelt kr. 2300 - børn halv
pris.

DET lød billigt. For os, 2 voksne og 1 barn, blev det 5750,- !!

Herfra bliver det spændende.

Da vi bor på Sjælland, skulle vi betale for broafgift (!!) over
Storebælt...150 pr. person. I alt 450,-

Vi er nu på 6200,-

Vil vi køre i sovebus, er der et tillæg på 150 pr. person. Ialt 450,-.

Vi er nu på 6650,-

HOV! Hvad skete der lige her?? Var der mulighed for at køre i alm. Bus? Næh,
de var fuldt bookede, fik vi oplyst! Senere åbenbarede sandheden sig dog:
Der findes intet alternativ til sovebus!! Smart hobit!! Og kassen ringer
igen.

Videre:

Om vi ville på campingpladsen (Europa) med betydeligt højere sanitær
standard end den annoncerede? Joeh..det er da klart. 300 kr oveni. Vi er nu
på 6950,-

HOV! ER der overhovedet mulighed for at bo på den annoncerede plads? Næh.den
er fuldt optaget, desværre. Sandheden er at Hobitten INGEN lejr har på den
pågældende plads. Smart hobit! Kassen ringer igen.

Vil vi ha' en rejseforsikring? Joeh..

400 kr..inkl. en police vi ALDRIG fik. Og som vi nu tvivler på eksisterer!

NÅ.i alt 7350,- blev det så.

"Ved du hvad, jeg sender lige en bog med til jer", siger den venlige
Rejsearrangør (ejeren personligt).

Tusind tak, siger vi glade.

Og således blev vi også faktureret 129 kr for "Rejsen Går Til Ungarn".

Endelig pris: 7.479 kr.

Det skal siges, at i rejsens oprindelig pris var indeholdt et tillæg for "
Stort telt med separat voksenkabine", hvilket den venlige mand (Gunnar Berg)
klart anbefalede. Kunne han jo også let, idet det var den eneste
teltstørrelse, der faktisk var på pladsen (Kasseringning).

Jeg ved ikke hvorledes andre.OG den danske jura ville karakterisere denne
form for prisfastsættelse, men det er tydeligt for enhver, at der er tale om
at føre folk bag lyset. Kan det karakteriseres som Fusk? Svig? Bagvaskelse?
Svindel? Jeg ved det ikke...

NÅ!

Turen oprandt..

Der var ÉN stewardesse til at servicere de to busser. Selvsagt en umulig
opgave, da busserne ikke fulgtes ad...

Hun viste sig at gøre det ulønnet! Af sit gode hjerte. Utrolig sød dame,
men...

Det er jo ikke lovligt!

Der var INGEN passagerlister! Det er efter min mening en uhyrlighed - især i
forbindelse med ulykke.

Og de spredte noter, der var om passagererne og deres opsamlingssted, var
ikke opdaterede. Hvilket fra start gav en del forsinkelse, da chaufføren
ikke anede hvem der skulle med hvor..og således ventede forgæves flere
steder.

Nå, i det mindste virkede toilettet da...i vores bus. Det kan man ikke sige
om den anden, som duftede præcist som en ajle-tank.

Vi ankom rettidigt...(I modsætning til ajletanken, som kørte forkert!)

På pladsen anviste de (ULØNNEDE!) guider os til vore "splinternye
luksustelte", som viste sig at være fra 70'erne. Og med et luksusindretning
bestående af en arbejdslampe, 2 tallerkener, 3 skeer og en gaffel.og et
nydeligt gulv af langt græs. Smukt!

Fællesteltet med køleskabe og mulighed for madlavning var et studie i
nøjsomhed. Der var 3 køleskabe til ca. 50 personer. Heraf kunne de to ikke
lukkes - og var MINDST 15 år gamle. De 2 kogekedler var de BILLIGST og
MINDST mulige i denne verden (Samlet kapacitet: 2L til 50 personer) Der var
også en (én!) luksustoaster, der ikke virkede. Og så en række borde i en
blanding af rå krydsfiner og Euro-paller..

Kloakeringen bestod af en 10 L spand uden hank...

De såkaldte guider vidste absolut INTET om stedet. Hvorfor skulle de også
det....

De fik 100 kr pr. døgn i diætpenge. That's it.

Gad vide hvor de resterede 270 kr af deskattefri ca. 370 kr, som er den
danske diætsats, blev af?

Kan det tænkes at de røg i ejerens brystlomme? Nej, det kan det nok ikke.

Nå, vi fandt ingen brug for vores "guide", og hun forsvandt da også efter et
par dage (!).

Hobbitten havde flere arrangementer og ture i ærmet i løbet af ugen. Mange
meldte sig til.og igen fra, da de fandt ud af, at der blev krævet overpris
for alt. Eks. fælles morgenmad. Det var ca. 25 kr pr dag pr person. Nu er
Ungarn et billigt land hvad angår fødevarer. Vores familie på 3 spiste
morgenmad for under en 10'er pr dag - tilsammen!

Men vi havde en SKØN ferie. Mødte dejlige mennesker, fik masser af dejlig
mad og drikke for billige penge, og kan VARMT anbefale både Balatonsøen og
Kemping Europa.

Så må vi, også, se igennem fingerene med, at den tjekkiske chauffør ikke
kunne betjene bussen hjem, hvorfor flere fik ildebefindende i den 40 grader
varme bus - indtil en passager satte sig ind i aircondition og udluftning..

Vi ser OGSÅ igennem fingrene med, at vi fik den 3 retters menu vi nærmest
ikke KUNNE sige nej til - til aftensmad - klokken 01.15. (Med tilhørende
Cola - der stank af rom! ) Vi taler om 2 busser med mindst 20 mindre børn.

Havde ejeren været der.et sted i Tjekkiet..den nat. Så var han blevet flået
levende.

Det var så SANDELIG en rejse, der var en hobbit værdig!

Jan Achmann

Fra : Mette

Dato : 01-09-04 22:05

Godt brev - men desværre tror jeg, at han er immun. Hans moral er uhyggelig
lav og det er mig ubegribeligt, hvordan man kan få sig selv til at behandle
andre mennesker sådan - LYVE bevidst om en vare som han ikke leverer. Og han
bliver jo ved og ved og ved...

Føj!

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 01-09-04 22:59

Men hvis han beviseligt har løjet om sine rejseprodukter og ikke leverer den
lovede vare eller bondefanger kunder, hvis er han så ikke blevet bremset af
en eller anden myndighed?

Mvh

Emil

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 02-09-04 01:08

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den
> lovede vare eller bondefanger kunder, hvis er han så ikke blevet bremset

Der skulle stå "HVORFOR er han så ikke blevet bremset af en eller anden
myndighed?"

Emil

Fra : Ulvir

Dato : 02-09-04 06:42

Mette wrote:
> [...]
> til at behandle andre mennesker sådan - LYVE bevidst om en vare som
> han ikke leverer. Og han bliver jo ved og ved og ved...

Enig. Alle som er blevet snydt af karlen her skulle gi' hundrede kroner
til et tæskehold. Et praksis som har været brugt i England. Det er ikke
lovligt, men enormt tilfredsstillende. Bare en idé..

Fra : jytte

Dato : 02-09-04 14:14

Kan kun sige at det er godt at have adgang til NG ´erne. Så man kan advare
hinanden mod sådan en kal´.
Det eneste der styrer ham er PENGE. Og det er jo ikke helt ualmindeligt.

Jytte

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 02-09-04 15:20

> Kan kun sige at det er godt at have adgang til NG ´erne. Så man kan advare
> hinanden mod sådan en kal´.

Hvor mange procent af den danske befolkning kommer ind på NG'erne. Og især
på dk.rejse.fritid?
Dem som er blevet ramt, bør gøre meget mere hvis de vil udbrede kendskabet
til den miserable service som Hobitten udfører.

Mvh

Emil

Fra : Jan Achmann

Dato : 02-09-04 15:29

"> Dem som er blevet ramt, bør gøre meget mere hvis de vil udbrede
kendskabet
> til den miserable service som Hobitten udfører.

Hej Emil,
Mit brev til Gunnar Berg er også postet på DR's sider.
Der er andre ting i livet - og jeg kan ikke vie min hverdag til at gå med
at tonse rundt og agitere for Hobittens endeligt.
Jan