kommen/spidskommen
Fra : Erling Hansen

Dato : 01-09-04 16:07

Hej.
Kan nogen oplyse en ignorant om forskellen på 'kommen' og 'spidskommen'
??
mvh
Erling

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 01-09-04 16:33

"> Hej.
> Kan nogen oplyse en ignorant om forskellen på 'kommen' og 'spidskommen'

Smagen

MVH
Kasper

Fra : Niels Boegh

Dato : 02-09-04 20:09

On 2004-09-01 17:32:42 +0200, "Kasper Malmberg"
<krytonjadadetskalvæk@tiscali.dk> said:

> "> Hej.
>
> Smagen
>
> MVH
> Kasper

Humor af næsten international klasse!

Niels

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 02-09-04 21:10

> Humor af næsten international klasse!

Takker og bukker dybt

Kasper

Fra : Gert Krabsen

Dato : 01-09-04 17:11

Det er simpelthen to forskellige krydderurter, der kun har formen på
'frugten' tilfælles.

Kommen: Carum Carvi
Spidskommen: Cuminum cyminum

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 01-09-04 17:28

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Kan nogen oplyse en ignorant om forskellen på 'kommen' og 'spidskommen'
> ??

Der er enorm forskel. Spidskommen er et aromatisk, pikant krydderi der
bruges meget i både mellemøstlig og indisk madavning. Man kan da godt smage,
at det er i familie med den almindelige kommen, men der er også anstrøg af
timian, citrusskal, dild, peber og karry. Absolut uundværligt i mit køkken,
hvor almindelig kommen er noget jeg måske bruger en gang hvert andet år.

/P

Fra : Erling Hansen

Dato : 01-09-04 17:42

Peter Westh <pwesth@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> hvor almindelig kommen er noget jeg måske bruger en gang hvert andet år.

Tak for et fint svar. I modsætning til dig, bruger jeg meget kommen, da
jeg bager mit surbrød selv. Har aldrig smagt spidskommen, men nu vil jeg
da prøve mig frem, f.eks. i humus.
mvh
Erling

Fra : Sif

Dato : 02-09-04 12:36

Hvis du spiser taco/tortilla og kender den karakteristiske smag - det er
spidskommen :) Ummm..-. man bliver jo helt sulten!!

Fra : Bo Warming

Dato : 02-09-04 15:56

"Sif" <sif@iloveu.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du spiser taco/tortilla og kender den karakteristiske smag - det er
> spidskommen :) Ummm..-. man bliver jo helt sulten!!

> [...]

Ja stor ros til Peter Wests indholdsrige og subjektive svar.

Kommen var Gudsgave til mig&ost
Jeg ku ikke lide ost indtil jeg ku li surbrød med kommen og så lokkede min
mor mig til i tiårsalderen at spise kommenost og så var barrieren brudt, og
nu købte jeg dobbeltkommen-snaps i Berlin - umm

Men spidskommen har fin effekt som tredievigtigste (og nødvendige)
bestanddel af carry (efter chili og koriander) og i Bombay Sapphire Gin (der
også har lime i sig, foruden lidt enebær, og eksotiske småting der måske
slet ikke kan smages).

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-09-04 16:07

Bo Warming wrote:

> [...]
> også har lime i sig, foruden lidt enebær, og eksotiske småting der måske

Nu er det ikke ment nedladende, tværtimod: Dejligt brugbart og
fornuftigt indlæg du har skrevet, Bo.

Men er gurkemeje ikke også en ret vigtig bestanddel i mange karryer,
eller det kun for farven?

/David

Fra : Thomas Krogh

Dato : 02-09-04 18:39

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

(...)

> Nu er det ikke ment nedladende, tværtimod: Dejligt brugbart og
> fornuftigt indlæg du har skrevet, Bo.
>
> Men er gurkemeje ikke også en ret vigtig bestanddel i mange karryer,
> eller det kun for farven?

Hvis man med "karry" mener oversættelsen af "curry powder" - det gule
blandingskrydder, der findes i så mange variantioner (skam også uden chili
og spidskommen) - så er der oftest gurkemeje i, men "curry" i sig selv
betyder langt, langt flere forskellige ting. Se f.eks.

http://en.wikipedia.org/wiki/Curry

mvh

Thomas Krogh

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-09-04 21:47

Thomas Krogh wrote:

> [...]
> og spidskommen) - så er der oftest gurkemeje i, men "curry" i sig selv
> betyder langt, langt flere forskellige ting. Se f.eks.

Jeg ved godt hvad en curry er :)

/David

Fra : Thomas Krogh

Dato : 03-09-04 18:49

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

(...)
> Jeg ved godt hvad en curry er :)

Det var flinkt.

mvh

Thomas Krogh

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-09-04 01:01

Thomas Krogh wrote:
> "David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Det var flinkt.

Æh... Okay.

/David

Fra : Bo Warming

Dato : 03-09-04 07:52

> Nu er det ikke ment nedladende, tværtimod: Dejligt brugbart og
> fornuftigt indlæg du har skrevet, Bo.
>
> Men er gurkemeje ikke også en ret vigtig bestanddel i mange karryer,
> eller det kun for farven?

Det har mild bitter smag der totalt overdøves af de afgørende 2
chili - koriander - spidskommen

Planten for spids og normal kommen er næsten ens skærmplanter

Fra : Bo Warming

Dato : 15-09-04 14:52

> Nu er det ikke ment nedladende, tværtimod: Dejligt brugbart og
> fornuftigt indlæg du har skrevet, Bo.
>
> Men er gurkemeje ikke også en ret vigtig bestanddel i mange karryer,
> eller det kun for farven?
Prøv selv at smag på gurkemeje.
Jeg kan ikke fornemme en smag der kan trænge igennem hovedbestanddelene dvs
chili, koriander og spidskommen

Fra : Jørgen Hess

Dato : 06-09-04 22:00

> [...]
> Hej.
> Kan nogen oplyse en ignorant om forskellen på 'kommen' og 'spidskommen'
Der har været masser af svar på forskellen af krydderierne.
Men der er også en sprogforbistring fra engelsk som jeg også har set i
madprogrammer nemlig at "cumin" bliver oversat til "kommen".
Spidskommen = Cumin
Kommen = Caraway.

I øvrigt kan man i Holland købe en goudalignende ost der er krydret med
spidskommen, har ledt efter den i Danmark.
mvh
Jørgen

Fra : Ole Stigaard

Dato : 07-09-04 00:57

On Mon, 6 Sep 2004 22:59:46 +0200, Jørgen Hess <joergen.h@ahvapost.dk>
wrote:

> [...]
>
> I øvrigt kan man i Holland købe en goudalignende ost der er krydret med
> spidskommen, har ledt efter den i Danmark.

Bor du i nærheden af en Iso? Jeg mener at have set en der i denne uge...

Ole

Fra : Jørgen Hess

Dato : 07-09-04 15:31

"Ole Stigaard" <spam2@stigaard.net.invalid> skrev i en meddelelse
newssdxjhrjeioaxt3@arbejde...
> On Mon, 6 Sep 2004 22:59:46 +0200, Jørgen Hess <joergen.h@ahvapost.dk>
> wrote:
>
> Bor du i nærheden af en Iso? Jeg mener at have set en der i denne uge...
>
> Ole

Nej - desværre.
Men tror noget familie gør, vil prøve at pudse dem på opgaven.
mvh
Jørgen

Fra : Bo Warming

Dato : 21-09-04 16:59

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvapost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I øvrigt kan man i Holland købe en goudalignende ost der er krydret med
> spidskommen, har ledt efter den i Danmark.

Og I Norge har de Nellikeost med hele nelliker og den smager også fantastisk
godt
Og kan efterlignes, men fabriksfærdig er lettest at skære i skiver

Fra : Erling Hansen

Dato : 07-09-04 11:07

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> Hej.
> Kan nogen oplyse en ignorant om forskellen på 'kommen' og 'spidskommen'
> ??
> mvh
> Erling

Tusind tak for mange gode, oplysende svar. Jeg bliver altså nødt til at
gå på jagt efter spidskommen...og udforske lidt.
mvh
Erling

Fra : Erling Hansen

Dato : 08-09-04 12:07

> [...]

> Tusind tak for mange gode, oplysende svar. Jeg bliver altså nødt til at
> gå på jagt efter spidskommen...og udforske lidt.

Hej. Fandt stødt spidskommen i Føtex - ikke blandt krydderier men på en
specialhylde for Thai-produkter.
mvh
Erling

Fra : Peter Westh

Dato : 08-09-04 15:31

> Hej. Fandt stødt spidskommen i Føtex - ikke blandt krydderier men på en
> specialhylde for Thai-produkter.

God fornøjelse! Hvis du falder for spidskommen, vil jeg klart anbefale at
lade dit næste køb være hele frø. De er (modsat almindelig kommen) ret lette
at støde selv, og smagen har nogle flere facetter. Endelig mulggør det også,
at man rister frøene før man støder dem, hvilket også forbedrer smagen
meget.

MVH

Peter