Nu skal der være ro!!!
Fra : Ukendt

Dato : 31-08-04 14:39

Hej,

Jeg bor ude på landet sammen med 7 katte......2 huskatte, 1 perser, 2
exotic, og 2 mco.
Alle neutraliserede og øremærkede. Jeg har haft kattene 2-7 år.....den
ældste er 7, den yngste er 2 år.
De 5 af kattene er ude/inde-katte, imens de 2 exotic udelukkende er
indekatte. Der har hersket ro over flokken, som har haft et hieraki.
Nu synes alt dog at være kaos....hierakiets love virker ikke længere. Dog er
der endnu ingen, der har turdet at ligge sig ud med førerkatten...min gamle
perserdreng på 7 år.

Eksempler:

Mco-hunkatten ( anden øverst i hierakiet ) bliver nu overfaldet af den ene
exoticdreng, når hun er inde. Hun slår ikke tilbage.
Min anden exotic-dreng overfalder mco-drengen med sådan en voldsomhed og
hidsighed, så jeg aldrig har kendt mage. Mco-drengen flygter altid.
Min ene huskat....som er en ganske spinkel lille hunkat, bliver jagtet af
stort set dem alle....men værst er mco-hunkatten.
Jeg kunne blive ved, for der går ikke en dag uden optøjer. Jeg havde faktisk
aldrig troet, at jeg skulle skrive dette, men min glæde ved at have kattene
er simplethen forsvundet.
Jeg bliver så ked af det, når jeg ser hvordan de behandler hinanden, så min
lyst til at snakke med dem efter en cat-fight....den er forsvindende lille.

Jeg har prøvet at tænke over hvilke synlige ændringer, der er sket. Vi har
haft hund i et år. Forholdet mellem hund/kat er vel mest præget af, at
kattene ignorer hunden,
men hunden ved godt, at der er nogle af kattene, som er nemmere at bestemme
over end andre. Hvis jeg ser, at hunden prøver på at dominere katten, bliver
det selvfølgelig stoppet.
Vi fik nye naboer i foråret, og de har en hund, der absolut ikke kan lide
kattene, så der bliver de jagtet.
Derudover er området sikkert domineret af fertile landkatte, for jeg har
set, at mine egne katte kan finde på at strinte ude i haven.
Men jeg har boet her i 3 år, og mine tidligere naboer havde 2 fertile
hankatte, som altid var forbi vores have en gang om dagen.

Så hvorfor denne pludselige hidsighed og voldsomme udfald imod hinanden?

Hilsen

Anne

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 31-08-04 15:34

Anne wrote:
> Hej,

hej Anne.....

> [...]
> Dog er der endnu ingen, der har turdet at ligge sig ud med
> førerkatten...min gamle perserdreng på 7 år.

jeg vil lige lægge ud med at sige at det enormt svært at sætte sig ind i
situationen ud fra din beskrivelse..... feks mangler jeg aldersfordelingen
på de forskellige katte..... den eneste du reelt placerer i hirakiet er din
gamle perserdreng ;)
ligledes mangler jeg en tidsramme på problemerne.... hvor længe har der
hersket ro i flokken, og hvor længe har problemerne været opstået....

> [...]
> Min ene huskat....som er en ganske spinkel lille hunkat, bliver
> jagtet af stort set dem alle....men værst er mco-hunkatten.

prøv evt at opsætte en oversigt over kattene, med køn´og placering i
hirakiet før og nu samt alder....
og prøv så at opsætte en tidslinie overfor de ændringer der er sket i
flokken samt de ting der er sket i hjemmet (selv ting som en flytte sofa) og
i omegnen i den forbindelse..... det er altid nemmere at overskue hvis man
ser det på skrift....
og sidst men ikke mindst en oversigt over hvem der angriber hvem, og hvilke
småting der kan udløse det....

> [...]
> Jeg bliver så ked af det, når jeg ser hvordan de behandler hinanden,
> så min lyst til at snakke med dem efter en cat-fight....den er

det er rigtig ubehageligt når man får det sådan, for det har man jo reelt
ikke lyst til....

> [...]
> Men jeg har boet her i 3 år, og mine tidligere naboer havde 2 fertile
> hankatte, som altid var forbi vores have en gang om dagen.

har du overvejet at kattesikre din egen have, og dermed undgå besøg af
naboens hun samt andre fertile katte? og i samme process give alle kattene
de samme vilkår??

> Så hvorfor denne pludselige hidsighed og voldsomme udfald imod
> hinanden?

udgangspunktet må jo være at der er sket et hirakiskift.... men prøv engang
at opsætte de forskellige ting jeg nævnte, om ikke andet så bare for dig
selv på et stykke papir, og se om der er et eller andet der bare klikker, og
se så om du ikke kan gøre noget for at ændre det....
bare husk at ALT skal med.... selv foderskift, neutraliseringer, vacciner,
og lignende.....

--
Knus, Sabina
Jeg har en skøn somalihunkat der savner et nyt hjem.... send mig en

Fra : Freedom

Dato : 31-08-04 15:46

Dette er en tanke jeg lige umiddelbart får:
Kan det have noget at gøre med at nogle kommer ud og andre ikke, dem som er
inde lugter noget ved dem som har været ude som er fremmede???

Iben