Voksen kat flytter ind
Fra : Malene Günther Gomez

Dato : 31-08-04 11:31

Hej kattevenner
Jeg bor i et stort hus med mine fem voksne katte, som render frit ude og
inde og har det bare rigtig godt.
Mendet som er sket er, at en ung mand længere nede af gaden bliver dræbt i
en trafikullykke og hans unge kone fra Thailand som endnu ikke er 24 år,
bliver hjemsendt da hun endnu ikke har kunnet få opholds tilladelse. Hun
rejser i morgen og havde ind til idagikke kunnet finde et nyt hjem til sin
ca. 1 år gamle kastereret norsk skovkat / main coon kat.
Så jeg gik ind og sagde at jeg gerne ville tage den hjem så hun med ro i
sindet kunne rejse til Thailand.
Han befinder sig nu i vores soveværelse på 25 kvardrat meter og er faldet
okay til. Spiser,spinder og er vildt kælen.
En af mine katte er en kastereret main coon kat på 11 måneder
Det jeg gerne vil have hjælp til er, hvordan vænner jeg den og mine andre
til at gå sammen. Med killinger er det jo ikke noget problem, men med en
voksen kat der ikke er vant til at gå med andre katte !!!!!!!!
Hvad gør jeg ???????
Mijau fra Malene
..
Men hvordan skal jeg gå frem

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 31-08-04 11:49

"Malene Günther Gomez" <chipmis@hotmail.com> writes:

> [...]

> til at gå sammen. Med killinger er det jo ikke noget problem, men med en
> voksen kat der ikke er vant til at gå med andre katte !!!!!!!!

Den "nye" kat er den også en inde-/udekat ??

Hvad man "plejer" at gøre er at introducere den til en enkelt af
flokken først, stille og roligt. Når dine andre misser er
inde-/udekatte er de vant til at møde andre katte. Du kan evt lade
døren til soveværelset stå på klem så de kan se/snuse til hinanden til
at starte med.
En anden mulighed (evt som kombination med ovenstående) er at købe
noget felifriend som du sprøjter på hænderne og stryger kattene ned
langs siden med. Det indeholder nogle feromoner som gør kattene
uskadelige i forhold til hinanden.

Du kan forvente lidt hvæsen og knurren i starten, det er helt
naturligt de skal lige finde sig til rette mht rangorden i hirakiet.
Men jeg ville nu ikke lade den nye rende frit ud og ind/heller ikke de
andre i indføringsperioden.

skriv endelig hvis du har flere ???

Synes at det er dobbelttragisk at hun først skal miste sin mand og
siden smides ud af landet på grund af det...
Men stærkt at du har taget katten til dig *thumbs up* til dig

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Malene Günther Gomez

Dato : 31-08-04 14:19

Momen, som katten hedder er selv ude/indekat og havde kattelem .... er det
ikke bedst og vente nogle dage før den møder de andre katte ???

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 31-08-04 15:20

"Malene Günther Gomez" <chipmis@hotmail.com> writes:

> Momen, som katten hedder er selv ude/indekat og havde kattelem .... er det
> ikke bedst og vente nogle dage før den møder de andre katte ???

Det gør sammenføringen mindre "besværlig" fordi den muligvis har mødt
nogen af dine i forvejen (ingen garanti). Generelt siger man at man
skal vente 14 dage med at lukke katten ud det nye sted så den er klar
over hvor den nu bor henne. Du kan meget nemt (uanset) komme ud for at
skulle hente katten, hvor den boede før...
Snak evt med naboerne til, hvor den boede før og spørg om de ikke vil
give besked hvis den holder til der.

Men egentlig ikke nej, du behøver ikke at vente nogle dage. Intet
fortænkt i at gøre det. Men jeg vil nu alligevel foreslå at du lader
den møde en enkelt af dem først. Helst lederen i flokken, som
tidligere skrevet kan det give hvæsen og knurren, men ingen panik hvis
det ikke trækker blod. (Kan godt lyde babarisk, men er bestemt ikke
ment sådan.)

Til en anden gang vil jeg bede dig om at fjerne det du ikke svarer på
og skrive under det du svarer på. Præcis som jeg gør det, det gør det
meget nemmere at hitte rede i *SS*

Fra : Malene Günther Gomez

Dato : 31-08-04 20:12

> [...]
Til en anden gang vil jeg bede dig om at fjerne det du ikke svarer på
og skrive under det du svarer på. Præcis som jeg gør det, det gør det

Det skal jeg prøve om jeg kan finde ud af ....
Momen og min andenmain coon "Manse" har allerede mødt hinanden og efter små
10 minutter, legede de sammen .... der imod kom det til et slagsmål med min
anden kastererede 7 år gamle hankat ...

Mijau fra Malene

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 31-08-04 23:21

"Malene Günther Gomez" <chipmis@hotmail.com> writes:

> Det skal jeg prøve om jeg kan finde ud af ....

Mange pænt tak *SS*

> Momen og min andenmain coon "Manse" har allerede mødt hinanden og efter små
> 10 minutter, legede de sammen .... der imod kom det til et slagsmål med min
> anden kastererede 7 år gamle hankat ...

Det første er jo godt Det andet kan godt blive et problem også på
længere sigt, fordi katte af en eller anden grund kan have antipati
mod bestemte andre katte. Men (og det skal lige med) det kan også være
et spørgsmål om rangen i flokken, det er "lidt" svært at sige lige på
en studs. Det kan kun tiden vise desværre :-/