Avlskåring / Mentaltltestet
Fra : Jane Mailund

Dato : 31-08-04 10:19

Hejsa

Vil lige fortælle at vores skønne Rottweiler han Orbie i weekenden blev
avlskåret / mentaltestet, han han ses på vores hjemmeside
Venlig hilsen
Jane Mailund
www.kennelmailunds.dk

Fra : Rikke Andersen

Dato : 31-08-04 10:30

"Jane Mailund" <xxxkennel@mailunds.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vil lige fortælle at vores skønne Rottweiler han Orbie i weekenden blev
> avlskåret / mentaltestet, han han ses på vores hjemmeside

Hejsa Jane

Tillykke med det - jeg håber han får mange interessante parringer.

Mange knus

Rikke
www.bobbe.dk

Fra : Claus

Dato : 31-08-04 13:35

"Rikke Andersen" <ra@danms.dk> wrote in message

> Tillykke med det - jeg håber han får mange interessante parringer.

Hej.

Inden den går i avlen, tager den vel lige nogle brugsprøver og helst med et
overbevisende resultat. Det er vel en brugs race.

Claus

Fra : Rikke Andersen

Dato : 31-08-04 14:03

> Inden den går i avlen, tager den vel lige nogle brugsprøver og helst med
et
> overbevisende resultat. Det er vel en brugs race.
>
> Claus

Sikkert - hvad ved jeg *S*

Jeg har jo mest forstand på Border Collier *S*

Knus fra Rikke
www.bobbe.dk

Fra : Jane Mailund

Dato : 31-08-04 19:19

Hejsa Claus.
Uanset om hannen har en brugsprøve eller ej kommer de samme hvalpe ud
Og det er jo heller ikke alle Rottweilere der egner sig til at brugstræne og
derfor skal man vel ikke nødvendigvis holde dem fra avlen, jeg mener at der
er folk med forskellige behov om dem skal der vel også være plads til.
Men han har da fået sin B prøve med 96 point ud af 100 og er snart klar til
sin IPO 1 prøve. Men uanset hvor mange point de får så ved man jo selv hvad
de kan og måske ikke er så gode til, og de kan lige som os mennesker både ha
en god og dårlig dag så det med at gøre det overbevisende afhænger af meget

Hvilken race har du selv ?
Venlig hilsen
Jane Mailund
www.kennelmailunds.dk

Fra : Claus

Dato : 31-08-04 20:17

"Jane Mailund" <xxxkennel@mailunds.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa Claus.
> Uanset om hannen har en brugsprøve eller ej kommer de samme hvalpe ud

Det har du da helt ret i men spørgsmålet er, om der i det hele taget
burde komme nogle hvalpe.!

> [...]
at der
> er folk med forskellige behov om dem skal der vel også være plads til.

Rotter uden brugs egenskaber burde ikke avle, det er en brugsrace det
her, ikke skødehunde.
prøv at se på brugsresultaterne på WWW.Rottweiler.dk det er sørgelig
læsning.
Prøv at se på hvalpe listen hvor få forældre dyr der har prøver, det er
lige så sørgeligt, man kan jo godt forstå hvorfor rotterne ikke kan
klare sig i konkurence med de andre brugsracer.

> [...]
både ha
> en god og dårlig dag så det med at gøre det overbevisende afhænger af

ja tillykke med jeres B-prøve
men en B-prøve på en 3 år gammel hund er altså ikke noget der vælter
mig af stolen.

> Hvilken race har du selv ?

Jeg har haft rotter i over 20 år men har skiftet race i erkendelse af,
at det næsten er umuligt at købe en rotte til brugsarbejde.
Så nu her jeg " en gul bøjning " eller en Ikea-schæfer om du
vil....altså en Malenois.

Claus

Fra : Martin Vollert

Dato : 01-09-04 05:16

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> wrote in message news:4134d02a$0$214$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> at det næsten er umuligt at købe en rotte til brugsarbejde.
> Så nu her jeg " en gul bøjning " eller en Ikea-schæfer om du

WOOUW
Det var ellers et skift der vil noget.
Så har du fået noget at se til hva
--
Hilsen Martin.

Fra : Claus

Dato : 01-09-04 05:26

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev i en
meddelelse news:41354d01$0$264$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> WOOUW
> Det var ellers et skift der vil noget.
> Så har du fået noget at se til hva

Hej.

Ja ...man bliver lidt overrasket i starten.
Men men men ... der er mange ting der er blevet meget lettere. Min hund
kommer fra den førende brugskennel her hjemme og det kommer straks til
udtryk i hans drifter og kamplyst.

Claus

Fra : Martin Vollert

Dato : 01-09-04 06:08

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> wrote in message news:41354f77$0$281$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> Men men men ... der er mange ting der er blevet meget lettere. Min hund
> kommer fra den førende brugskennel her hjemme og det kommer straks til

Ja der er knald på de der Malenois, træner i PH sammen med en der har et
par stykker og de kravler jo nærmest på loftet i forhold til min Schæfer.
--
Hilsen Martin.

Fra : Jane Mailund

Dato : 01-09-04 09:32

Dav igen Claus.
Vi er vist ikke helt enige kan jeg se, feks. har mine svigerforældre
Rottweiler og har altid haft det, de har aldrig brugstrænet hund men
aktiveret den på andre måder, så de folk findes.
Men jeg er enig i at de burde træne i en eller anden grad men er ikke enig i
at de patu bør gå op til en brugsprøve.

Ja Orbie har kun en B prøve, det er fordi vi ikke har haft ham fra lille af,
han var en hund vi skulle starte helt forfra med og det er ikke så længe
siden vi er begyndt at ligge belastning på ham, så det kan ikke være
anderledes.

Malenois ok så forstår jeg bedre dine holdninger, jeg har hørt det til
hudløshed især fra Malenois folk, men lad os se hvor længe de så holder.
Venlig hilsen
Jane Mailund
www.kennelmailunds.dk

Fra : Claus

Dato : 01-09-04 10:58

"Jane Mailund" <xxxkennel@mailunds.dk> wrote in message
> [...]
> aktiveret den på andre måder, så de folk findes.
> Men jeg er enig i at de burde træne i en eller anden grad men er ikke enig

Du mener altså ikke at man skal avle en brugsrace til brugsprøver, hvad
skal man så bruge den til. ?

> [...]
> han var en hund vi skulle starte helt forfra med og det er ikke så længe
> siden vi er begyndt at ligge belastning på ham, så det kan ikke være

jamen så glæder jeg mig da til at se ham stille til IPO prøver.

> Malenois ok så forstår jeg bedre dine holdninger, jeg har hørt det til
> hudløshed især fra Malenois folk, men lad os se hvor længe de så holder.

Læg lige mærke til min baggrund ang. Rotter , jeg har været instruktør i
klubben i menge år.
Hvem er det du mener der ikke holder.?

Det jeg mener er alle rotter skal have sine brugsegenskaber indtakte, derfor
kan du jo godt have den som familie hund...eller ?
Der er alt for mange opdrættere der springer over hvor gærdet er lavest dvs.
ingen prøver på hundene eller dårlig HD. status osv.
Hvad er det lige man vil med den slags opdræt i en brugsrace.?
Hvorfor jubler du sådan over hans avlskåring når du dybest set er ligeglad
med den. I har jo annonceret med ham som avls han hele tiden på jeres
hjemmeside, hvis han nu var dumpet, ville i så lade være med at bruge ham i
avlen.?

Claus

Fra : Jane Mailund

Dato : 01-09-04 11:28

Læg lige mærke til min baggrund ang rotter ? Uanset hvilken baggrund du har
betyder det vel ikke at du har været god eller at du har ret i alt hvad du
siger ??
Jeg har desværre set/ hørt en del uheldige til ang. de såkaldte " gamle
Rottefolk " deres træningsmetoder og holdninger til hundetræning og det har
ikke ubetinget været godt... Jo deres hunde har måske nok fået IPO prøver
men hvad er det så for hunde de kommer hjem med ???
Jeg siger ikke at du har trænet sådan for det ved jeg ikke en skid om, jeg
tror du måske kender os men jeg ved ikke hvem du er ?
Jeg bliver bare irriteret over at du hagler ned på racen og på vores hunde
og i samme moment roser dig selv til skyerne.
I bund og grund mener jeg at det at have en brugshund ikke nødvendigvis
behøver at komme til udtryk i en brugsprøve, man kan arbejde med og kigge på
sin hund og derved danne sig et billede af hvordan hunden er brugsmæssigt.
For det handler både om hund og føre, enhver dårlig hundføre kan smadre en
god brugshund.
Vi har heletiden vist at Orbie var en brugshund og vores opgave har været at
løfte ham helt fra bund af, han er sød og omgængelig og derfor har han stået
til rådighed for egnede tæver på vores hjemmeside ja.

Venlig hilsen
Jane Mailund
www.kennelmailunds.dk

Fra : Claus

Dato : 01-09-04 11:55

> [...]
> ikke ubetinget været godt... Jo deres hunde har måske nok fået IPO prøver
> men hvad er det så for hunde de kommer hjem med ???

Ja.man trænede anderledes i gamle dage men problemet i dag er at rotterne i
dag mangler drift og mod.
Der er mange hunde der ikke tør gå til fig. men gå rundt på stive ben og
knurre det kan de.

> Jeg siger ikke at du har trænet sådan for det ved jeg ikke en skid om, jeg
> tror du måske kender os men jeg ved ikke hvem du er ?

Jep.,. jeg ved hvem i er og har set Orbie i gr.C.

> Jeg bliver bare irriteret over at du hagler ned på racen og på vores hunde
> og i samme moment roser dig selv til skyerne

Hvor er det lige at jeg roser mig selv. ?
Ja det er rigtigt jeg revser racen og jeg har oxo et længere indlæg i vores
klubblad næste gang.
Men du skal tænke på at det er i kærlig til racen, ellers ville jeg vel
heller ikke gå og hjælpe i en rotte kreds 2 gange om ugen ..vel?
jeg ønsker rotten bliver en bedre brugshund, så den kan tage kampen op mod
de andre brugsracer og ikke bare være noget man rynker på næsen af..
Og det sted sådan en proses starter er hos opdrætterne, hvis ikke de stiller
større krav til deres avlsdyr så bliver racen aldrig bedre.

> [...]

> sin hund og derved danne sig et billede af hvordan hunden er brugsmæssigt.

Der mener jeg du tager fejl, for det er meget svært at være objegtivt på sin
egen hund.
Hvis ikke du træner og stiller til prøver hvordan vil du så vide om din hund
duer til brugsarbejde, du aner jo ike om den kan klare de belastninger der
kommer der.

> [...]
stået
> til rådighed for egnede tæver på vores hjemmeside ja.

Det vil sige ..jeg kan bare stille min hund hos jer og så kan i hurtigt
afgøre om den er egnet til avl.?

Claus

Fra : Jane Mailund

Dato : 01-09-04 12:10

Føj du ligger ord i mun mund jeg ikke har sagt ( Skrevet !! ) Det vil sige
...jeg kan bare stille min hund hos jer og så kan i hurtigt
> afgøre om den er egnet til avl.? Hvor kommer den sætning fra, du er sgu
lidt for langt ude nu !!
Jeg tror at vi i bund og grund er enige om de fleste ting men du ord kløver
meget lige nu og det gider jeg ikke være med til.
Hvis du har set og kender Orbie og os så vil du da vide hvad jeg snakker om.
?! Eller du mener måske ikke han kan klare gr. C ? Jeg ved helt ærligt ikke
hvor du vil hen med den sætning ?

Venlig hilsen
Jane og Jan Mailund
www.kennelmailunds.dk

Fra : Claus

Dato : 01-09-04 16:13

> Føj du ligger ord i mun mund jeg ikke har sagt ( Skrevet !! ) Det vil
sige
> ..jeg kan bare stille min hund hos jer og så kan i hurtigt
> lidt for langt ude nu !!

Nej.. jeg mener bare ikke ejeren af en hund er den bedste til at afgøre
om den egner sig til avl, liogeledes skrev du at i stillede ham til
rådighed til avl før han var avlskåret fordi i ikke var i tvivl om at
han kunne blive avlskåret. Når du er så sikker i din sag så spørger jeg
bare om du ikke kan se på min hund om den egner sig til avl.

Jeg var bare så naiv at jeg troede at når klubben har et avlskårings
system så fulgte man det.

> Jeg tror at vi i bund og grund er enige om de fleste ting men du ord
kløver
> meget lige nu og det gider jeg ikke være med til.

Jeg ordkløver ikke.

> [...]
snakker om.
> ?! Eller du mener måske ikke han kan klare gr. C ? Jeg ved helt ærligt

Ikke andet end jeg ved hvem i er og at jeg har set jeeres hund træne gr.

Du spurgte jo om jeg kendte jer.

Claus

Fra : Jane Mailund

Dato : 01-09-04 19:39

Når du er så sikker i din sag så spørger jeg
> bare om du ikke kan se på min hund om den egner sig til avl.

- Næh det kan jeg ikke men jeg stiller mig tilgengæld heller ikke til dommer
over om du burde eller ej, jeg mener at det må være folks egen sag, jeg har
nok i mit eget så jeg behøver ikke blande mig i andres gøren og laden, så
det med at blande sig er der rigeligt af folk til.
Det er faktisk nok også derfor det går så dårligt i klubben for tiden for
alle har så travlt med at hakke på hinanden alle har så skide travlt med at
fortælle alle andre hvad de bør gøre isteden for at kigge lidt på sig selv
og arbejde derud fra.

Se på dig selv, jeg skriver glad at min hund er blevet avlskåret så starter
du med hive det hele ned på et plan hvor det ikke hører hjemme, du sviner
opdrætterne til for at opdrætte de på forkerte hunde og på hunde med for
dårlige hofter.
Helt ærligt så tror jeg ikke at der er nogle der har lyst til at lave et
kuld hvalp med dårlige hofter med vilje.
Og dig som har trænet i 20, det giver ikke respekt pr. automatik her hos
mig, du må da også ha set hvordan " gamle Rottefolk" har / træner deres
hunde, som sagt så har jeg set lidt og hørt meget, jeg siger ikke at du er
en af dem, men et eller andet må du ha oplevet i løbet af de 20 år ?
Hunde der får strøm, bliver revet på røven med pig på, hunde der får tæsk
når de kommer ind til fig. for at se hvor meget de kan holde til, når de så
klasker sammen så er det opdrætterens skyld... ja så er Rottweileren bare en
skod hund ?? Vor herre bevares !

20 år som hundefører så tror jeg sgu ikke at du er naiv du spiller højst
lidt dum så

Men som manden og jeg har snakket om ... når vi bliver så gamle at vi ikke
magter Rottweileren mere så går vi måske også over til Maller
Indtil da vil vi gerne arbejde med Rottweileren

Fra : Claus

Dato : 01-09-04 20:49

> [...]
> nok i mit eget så jeg behøver ikke blande mig i andres gøren og laden,

> det med at blande sig er der rigeligt af folk til.

Vil du ikke give mig ret i, at når opdrætterne ikke kan finde ud af at
holde en hvis standard, så er der nogen der må gøre dem opmærksom på
det.
I vores klub er der inden for de senere år blevet en tendens til at man
avler på hvad som helst, der bliver avlet på hunde med HD-C hofter eller
AA2, hunde der er dumpet til avlskåringen eller hunde der ikke har i
drifter der skal til i brugsarbejde, der er endda en opdrætter der er
blevet sur over han ikke kan avle på en hund med tandmangler...... hvad
mener du der vil komme ud af de ting her. .. bedre hunde ?

> [...]
med at
> fortælle alle andre hvad de bør gøre isteden for at kigge lidt på sig

Der er mange opdeættere der burde se lidt på ,om alle deres hunde
skulle i avlen, og det er ikke dig jeg mener her , for jeg kender ikke
dine hunde, men når man kommer lidt rundt i klubben og ser hvor dårlige
mange hunde er, så er der helt sikkert nogle avlsdyr der ikke burde
avle.

> [...]
et
> kuld hvalp med dårlige hofter med vilje.

Jeg siger bare at din hund burde ha' nogle prøver og vise sit værd
inden den går i avlen

> [...]
de så
> klasker sammen så er det opdrætterens skyld... ja så er Rottweileren

Se du kender ikke mig du aner ikke hvordan jeg træner men det er slet
ikke den slags træning som vi snakker om her.
det vi snakker om her er, mange rotter slet har har det der skal til,
selv om der bliver kørt en lødig træning. De mangler drift og mod, du
ser det særligt i gr-C der er ikke mange der har fulde og faste greb ,
nix de bider tyndt eller tygger i grebet når de bliver presset glider
de i grebet, Det er ikke særligt tit du ser en rigtig god hund..

> 20 år som hundefører så tror jeg sgu ikke at du er naiv du spiller
højst
> lidt dum så

Min kone påstår det ikke er noget jeg spiller.

> Men som manden og jeg har snakket om ... når vi bliver så gamle at vi
ikke
> magter Rottweileren mere så går vi måske også over til Maller

Det er ingen sag at magte en rotte , der er absolut intet i dem mere
Men det er ikke tilfældet her, det har intet med alder at gøre men at
købe en rotte til konkurence, vil være det samme som at stille op til
110 m. kækkeløb iført gummistøvler man vil altid være lidt bagud.

> Indtil da vil vi gerne arbejde med Rottweileren

Og det gør jeg sørme oxo jeg er fig. for flere 2 gange om ugen.

Claus

Fra : Jane Mailund

Dato : 02-09-04 09:34

Jeg har ikke opdrættet i så lang tid endnu, og jeg har ikke hørt at
opdrættere avler på C hofter, jeg tror det er længe siden ?
Jeg mener da også at der bliver hentet menge hunde i udlandet og der bliver
parret en del i udlandet, er de så lige så "ringe" ?
Hvis man skal tale ansvar skal men også gribe i egen barm for hvor er det
sørgeligt at se nogle hunde til prøver når de nærmest kryber ind til
hundeføren med apporten, så har der for mig at se været noget galt i
træningen.
Vi syntes stadigvæk at det er sin sag at træne med Rottweileren, det at lære
hunden øvelser på dens præmisser, det at bruge sin fantasi og vi har da
meget at lære endnu både om hundene og træningen, og det glæder vi os da
fortsat til.

Torben Hansen og Jan har virkelig lagt et stort stykke arbejde i at træne
Orbie op til det han er i dag, så det er dejligt at kunne hive erfaring fra
nogle af de mere garvede folk i Rottweilerklubben.

Jan og Torben har også lagt et stort arbejde i at hjælpe Bjarne med sin
Malle Bull, han er nu blevet Nord Tysk mester og er udtaget til det Tyske
mesterskab, det er da ret flot syntes jeg.

Et eller andet sted kan vi nok bare ikke blive enige og alligevel er vi nok
enige på nogle punkter, så vi nok lade det være ved det.

Fra : Claus

Dato : 02-09-04 14:53

> Jeg har ikke opdrættet i så lang tid endnu, og jeg har ikke hørt at
> opdrættere avler på C hofter, jeg tror det er længe siden ?

Der har været flere tæver med C-.hofter på hvalpelisten for nylig.

Claus

Fra : Jane Mailund

Dato : 31-08-04 19:11

Hejsa Rikke.
Tak for det og jo han har fået en god parring med vores tæve Zoya, de venter
hvalpe omkring 1 okt.
Venlig hilsen
Jane Mailund
www.kennelmailunds.dk

Fra : Louise

Dato : 02-09-04 09:11

Tillykke med ham

Så vil jeg prale videre herfra og fortælle at vi lige har været i
Frankrig i weekenden, hvor "min" hund (dvs mit opdræt; lidt
ejerfornemmelser har man jo altid) blev avlskåret og fik en flot
udtalelse. Så nu har Maligårdens Dr Dante ejet af Kent Jakobsen,
Vamdrup samme titel (sujet recommande) som sin far, som jeg ejer.

Louise

www.malinoise.dk

Fra : Jane Mailund

Dato : 02-09-04 09:36

Tillykke med det Louise, det er da dejligt når man kommer lidt ud i verden
med sit afkom
Flot hjemmeside iøvrigt
Venlig hilsen
Jane og Jan Mailund