læsehjælp
Fra : børge askholm

Dato : 29-08-04 21:27

Jeg har lagt 3 filer i dk.binær - men forklaring om det jeg ikke forstod
at læse. Svar udbedes, venligst, enten privatisme eller i denne gruppe.

Børge

Fra : Ellen Rasmussen

Dato : 30-08-04 11:18

"børge askholm" <baskholm@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lagt 3 filer i dk.binær - men forklaring om det jeg ikke forstod
> at læse. Svar udbedes, venligst, enten privatisme eller i denne gruppe.
>

> Børge

Tillad mig at komme med følgende bud på din forespørgsel:

>I 1 november 1788 er det sidste linje - efter "Fru Assessorinde A.S.
>Bang paa Østergade ..." hvor jeg ikke kan læse resten.

Mit forslag:
B(ar).b(arnet): Jomfr: Erasmine Cathar: Holders hos Kameraad (stregen over
det, jeg mener er et m, betyder selvfølgelig, at der egentlig bør stå mm)
Holders i Fiol Stræde G: 4: H:

>Dec 1780 3.linje Secretair E. hvadfornoget paa Store Kjøbmagergade ??

Forslag: E. Bercher

>Lauritz Bendsen ... og så mener jeg der skal stå Mad.me Margrethe
>Sølvpop Hevinghoffs ved Gl. Strand B(ar) B(arnet) Jomfr. Henr. J. K. v.
>Børsen og 3 ulæselige bogstaver jeg ikke har tolket.

Forslag: paa Østre Gade. Madme Margrethe Sølv Pop Hevinghofs ved Gl: Strand
B:b: Jomfr. Henr: Jacobine Kreutzfeldt ved Børsen H:O:H. eller måske J:O:H:
(ander ikke, hvad det kan betyde)

>juni 1787 er det bare sidste linje forkortelserne der kan stå for "b. B"
>og efter Jomfr. Dÿtschou - - - (3 bogstaver)

Forslag: H:O:H: el. H:U:H: - svarende til forrige eksempel, vil jeg mene, og
det lader til, at det knyttes til den, der bærer barnet, så det kunne måske
være en kirkelig forkortelse af en slags.

Med venlig hilsen
Ellen Rasmussen

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 30-08-04 13:16

> [...]
måske
> være en kirkelig forkortelse af en slags.

Jeg mener betegnelsen må dække begrebet huemor. Man ser ofte i kirkebøgerne
to typer gudmødre. NN1 bar barnet (b.B.) og NN2 holdt huen (h.H.).

Børge F.

Fra : Ellen Rasmussen

Dato : 30-08-04 16:47

"Børge Fogsgaard" <Fogsgaard@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kirkebøgerne
> to typer gudmødre. NN1 bar barnet (b.B.) og NN2 holdt huen (h.H.).

Jeg har også tænkt på huemoderen; men har ikke kunnet få det til at passe.
For mig at se, er det de to nævnte kvinder, der bærer børnene; men så kunne
forkortelsen måske stå for H(oldt) O(gså) H(uen)
Rent gætteværk.
m.v.h.
Ellen Rasmussen

Fra : børge askholm