Navn på græsk mad
Fra : Jan Tønder

Dato : 29-08-04 18:06

Hej gruppe.

Er der nogen der kan fortælle hvad det nu er det "grønne" sauce-lignende
tilbehør hedder, som man ofte får til diverse spanske/græske retter?

På forhånd tak for evt. svar.

Mvh Jan

Fra : Marianne Kjær Munk

Dato : 30-08-04 09:07

Pesto er en grøn sause som de bruger meget.
Hilsen Marianne

Fra : JSM

Dato : 30-08-04 14:54

"Marianne Kjær Munk" <marianne@NOSPAMmmmunk.dk> skrev i en meddelelse
> Pesto er en grøn sause som de bruger meget.

Er pesto ikke en italiensk ting ?

mvh
Jesper

P.S vil du ikke være sød at svare UNDER det du svarer på fremover ? pfh. tak

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-08-04 19:09

"Marianne Kjær Munk" <marianne@NOSPAMmmmunk.dk> wrote in message

> Pesto er en grøn sause som de bruger meget.

Pesto er lige så italiensk som Det Skæve Tårn i Pisa, så det kan næppe være
et særligt græsk/spansk tilbehør.

--
-Jens B.

Fra : Harry Lund

Dato : 30-08-04 15:40

Det må være PESTO, der findes i et utal af varianter alt efter hvilke
kryderier du bruger. Søg på Webben.

Fra : CLM

Dato : 30-08-04 16:23

> Er der nogen der kan fortælle hvad det nu er det "grønne" sauce-lignende
> tilbehør hedder, som man ofte får til diverse spanske/græske retter?

Hejsa
Det er oliven pesto (vi spurgte nemlig for en uge siden da vi sad på Kreta i
40 grader og nød vores mad)

Mvh
Carsten

Fra : crema

Dato : 30-08-04 16:45

Her er vist dømt forvirring, men Grækenland er ikke repræsenteret med grøn
sauce.
I Ligurien i Italien anvendes 1 håndfuld frisk basilikum, 1 håndfuld
piniekerner, 1 håndfuld friskrevet parmesanost eller en hård pecorino og
hvidløg efter behag. Det hele stødes til en homogen masse. Tilsæt en god
olivenolie til massen er dækket. På den måde kan det holde sig i lang tid på
køl.
Kog en god pasta og tilsæt kun pesto. MUMS.
Den anden version er oliventapenade og den er spansk. Har desværre ingen
opskrifter.
Henrik

Fra : \(Mr.Nice\)

Dato : 04-09-04 12:54

> [...]
>
> Er der nogen der kan fortælle hvad det nu er det "grønne" sauce-lignende
> tilbehør hedder, som man ofte får til diverse spanske/græske retter?

det må være olivenpesto jeg har lige været på kreta.

Rick