Smalkost !
Fra : Torben

Dato : 29-08-04 16:54

Hej gruppe,

vores tre ugers ferie er netop slut, og nu skal vi virkelig sparre de næste
par måneder.

Udover at bage franskbrød / rugbrød selv, har jeg tænkt på følgende kost:

- pasta med kødsovs
- hjemmelavet pizza
- brændende kærlighed (kan man lave kartoffelmos på denne årstid ?)
- bagte kartofler med fyld

Kan i ikke være så hjælpsomme, at komme med flere forslag til god billig
mad - husstanden består af to voksne og et barn på to år.

mvh & på forhånd tak
Torben

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 29-08-04 17:08

"Torben" <usenet_mail@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe,
>
> vores tre ugers ferie er netop slut, og nu skal vi virkelig sparre de
næste
> par måneder.

Sådan en måned har vi netop haft. Vi har trods alt spist forholdsvis
varieret... blandt andet
- risotto (opskrift på min hjemmeside, se signaturen)
- variationer over temaet pastasalat
- tunfrikadeller

Og når det nu skal være, er det da godt, at frugt og grønt ikke er voldsomt
dyrt på denne årstid... man kan jo også tage en grøddag en gang imellem.

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk

Fra : Ole Stigaard

Dato : 29-08-04 17:41

On Sun, 29 Aug 2004 17:54:10 +0200, Torben <usenet_mail@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>
> Kan i ikke være så hjælpsomme, at komme med flere forslag til god billig
> mad - husstanden består af to voksne og et barn på to år.

Drop kødet og lån en vegetarkogebog. Seriøst, jeg mener det. Vi sparer
ingen steder på kvaliteten af de ting vi køber, prioriterer økologiske
produkter og så videre. Alligevel er vores madbudget væsentlig lavere end
hvad de fleste i familien kan præstere. De 10-15 kroner du bruger på kød
pr mand pr måltid kan man købe rigtig meget lækkert grønt for. Og hvis du
ikke vil droppe kød af frygt for at mangle et eller andet vigtigt i
kosten, så hav en ugentlig køddag...

Mvh Ole S

--
My mailaccount is not read. Please use news'ad'stigaard'dot'net
Jeg læser ikke post til denne adresse. Brug istedet

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 29-08-04 18:13

On Sun, 29 Aug 2004 18:40:50 +0200, "Ole Stigaard"
<spam1@stigaard.net.invalid> wrote:

> [...]
>pr mand pr måltid kan man købe rigtig meget lækkert grønt for. Og hvis du
>ikke vil droppe kød af frygt for at mangle et eller andet vigtigt i

Hvis man ikke kun køber rodfrugter, så er grøntsager (især økologiske)
jo i mange tilfælde lige så "dyrt" som billige udskæringer på ko eller
gris.

Jeg ville spendere lidt tid på noget tilbudsjagt i supermarkederne i
stedet - og lave nogle storindkøb til fryseren. Præcist planlagte
indkøb uden svinkeærinder og impulskøb kan spare mange penge.

Skal der en bog til, så er Kogebog for Fattigrøve ikke at foragte, men
ellers er Tøm Køleskabet-funktionen på http://mp.sol.dk/madogvin/ også
anvendelig i en snæver vending.

KS

Fra : Lasse N. Larsen

Dato : 29-08-04 20:29

pasta med stegte grøntsager på panden er lækkert

stegte ris med grøntsager på panden

rodfrugter holder længe og mætter godt.

tostbrød med den billigste leverpostej kan man leve længe for og det koster
ikke ret meget. (fra en tidligere studerende).

Lasse.

Fra : Emil

Dato : 29-08-04 22:50

Torben skrev:

>Kan i ikke være så hjælpsomme, at komme med flere forslag til god billig
>mad - husstanden består af to voksne og et barn på to år.

Hvis i køber afskåret pålæg, er det meget billigere at lave det
selv (roast-beef, hamburgryg, rullepølse, flæskesteg, oksekød
o.s.v.).

Spiser i kød, fjerkræ og fisk, så køb de hele stykker. Resterne
kan bruges som pålæg, som fyld i biksemad eller æggekage, eller i
en sammenkogt ret. Affaldet (ben og skrog++) bruges til en fond.
Det må jo gerne være en nydelse at spare.

Osso Buco er tit på tilbud til meget lave priser. Det er
forrygende godt til gryderetter og supper - put også en kylling i
suppen.
Kyllingen kan spises med ris og en mild karrysovs med små, sure
æbletern i rigelig mængde (børnevenligt og velsmagende). Brug
suppen eller kokosmælk til opbagningen.
De helt små rester af kyllingekødet kan bruges i en hønsesalat
med asparges og champignon - væden fra dåserne kommes i suppen.

Grove pandekager med div.fyld er altid godt. Fyldet kan være en
rest millionbøf, en dåse tun i tomat + Hakkede, rå løg til de
voksne.
Grøn salat er altid godt tilbehør. Kom rigeligt med grønne ærter
i barnets portion.

Her kommer et citat fra kendt skribent:

"Fonder til hjemlig mad kan naturligvis koges efter alle kunstens
regler, men det man gør i virkelighedesa verden er at begynde at
betragte sin skraldespand med nye øjne. Det lyder på en eller
anden måde ikke så godt, så for at være mere præcis, så begynder
man at betragte det man ellers ville komme i skraldespanden som
potentielt fondmateriale, inden det kommer i skraldespanden.

Egentlig handler det om at vride al den smag der er i
krydderurtestilke, fiskeben, kyllingeskrog, skinkeben osv. ud af
varerne inden de ryger ud, istedet for at smide disse guldgruber
til forøget velsmag ud uden at give dem en chance for at yde hvad
de kan."

Ovenstående citat fortæller egentligt, at det handler om at få
mest mulig velsmag ud af de råvarer man har til rådighed. Og det
er jo dét der efterspørges. Børst rodfrugterne helt rene, og brug
så skrællerne til en god fond.

Kan i gætte hvem skribenden er? Nej, det er ike BW.

Hint:<http://www.fuglebjerggaard.dk/C.artikler/Fonder.htm>
Læs nu hele siden, der er gode tips.

m.v.h. Emil

Fra : Davidsen

Dato : 30-08-04 21:31

> [...]
>
> Kan i ikke være så hjælpsomme, at komme med flere forslag til god billig
> mad - husstanden består af to voksne og et barn på to år.

To af mine favoritter:
Kartoffel- og porresuppe, evt. m. pølsestumper, hvis der skal være fest

Koster næsten ingen penge og mætter (næsten for meget)

Eller Mulligatawnysuppe (stavning?), findes i et utal af varianter, også
særdeles velsmagende og billigt.

Mvh
Davidsen