Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Når man kigger på hus...
Fra : Anita

Dato : 29-08-04 16:35

.... hvad skal man så være opmærksom på?

Vi har fundet et hus vi rigtig godt kan lide. Det er på mange kvadratmeter
til en billig pris, hvis vi sammenligner med andre huse i samme område og
by. Huset er fra 1974 og kan let shines op med maling og nye låger i køkken,
bryggers mv. Ulæmpen er dog at det ligger i udkanten af byen og har relativt
langt til indkøb mv. Det ser vi selv som en ulæmpe og det vil fremtidige
købere sikkert også gøre.

I forvejen er vi opmærksom på fx:
- tilstandsrapport
- energiforbrug
- muligheden for at kunne sælge igen (placering)
- månedlig udgift incl. alt
- lånetyper - tør man satse på de variable renter?
- mulighed for prisafslag (Hvad kan man gøre?)

Har I erfarne huskøbere gode råd, hører vi gerne om det.

Pft.
Frederik og Anita

--
x-postet til dk.penge og dk.bolig.

Fra : Diesell

Dato : 29-08-04 17:43

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> ... hvad skal man så være opmærksom på?

Det er meget, men du remser selv det mest nødvendige op.

> I forvejen er vi opmærksom på fx:
> - tilstandsrapport

Vigtig - gennemlæs den og undersøg i den forbindelse, hvad rapporten giver
af forsikringsmuligheder.

> - energiforbrug

Meget vigtig - vær dog opmærksom på, at den type hus i måske køber ikke
altid lader sig forbedre væsentligt. Gulv kan ikke umiddelbart
efterisoleres, væggene ikke altid. Hvad bruger sælger og hvordan har klimaet
været når i har kigget på huset.

> - muligheden for at kunne sælge igen (placering)

Lad være med at spekulere på det nu. Folk holdning hertil kan ændres mange
gange hen ad årene.

> - månedlig udgift incl. alt

Vigtig.

> - lånetyper - tør man satse på de variable renter?

Aner ikke om i tør - jeg tør personligt godt selv.

> - mulighed for prisafslag (Hvad kan man gøre?)

Byd, men lad for guds skyld være med at bruge en eftermiddag på at skrive
alt ned der er galt med huset og dermed begrunder jeres bud. Sælgerne er
fløjtende ligeglade og det medfører en dårlig start på en forhandling.
Fremhæv derimod hvad der er positivt - så har i "åbnet ballet" i en god
tone. Man behøver altså ikke specificere hvad det er galt med huset - det
ved både sælger og ejendomsmægler.

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Lars

Dato : 29-08-04 18:05

Hey Jesper,

"Diesell" <jensn@jubiimail.dk> wrote in message

> [...]
> Fremhæv derimod hvad der er positivt - så har i "åbnet ballet" i en god
> tone. Man behøver altså ikke specificere hvad det er galt med huset - det

Det kan nu godt bruges i en eller anden form for forhandling. Da vi købte
vores hus for nogen år siden var der problemer med fugt i den ene væg på
grund af problematisk tagkonstruktion sammen med underdimensioneret nedløb
fra taget der (så vandet løb "over" og ned af væggen).

Dette var selvsagt nævnt i tilstandsrapporten. Hvor man ikke kan forstå at
sælger havde levet med det i flere år (der var faktisk misfarvning af
paneler mm indvendigt pga fugt) - fik vi indføjet at sælger afholdt
omkostningerne i forbindelse med udbedring af dette problem. Selv om det så
var en indirekte prisreduktion, må det vel alligevel være at betragte som en
slags nedslag, da arbejdet skulle udføres hvis ikke væggen skulle blive
totalt ødelagt.

Men det var selvfølgelig ikke sådan at vi straks gik til det og kun nævnte
det. Mere som du nævner den anden vej rundt hvorfor vi rigtig gerne ville
have huset, osv, osv - men at vi så gerne så at sælger stod for at ordne
problemerne ved taget. Vi aftalte at jeg stod for at få det ordnet og så
blot fik penge hjem over refusionsopgørelsen.

** Lars

Fra : Diesell

Dato : 29-08-04 18:39

"Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> problemerne ved taget. Vi aftalte at jeg stod for at få det ordnet og så
> blot fik penge hjem over refusionsopgørelsen.

Jamen, jeg er da også enig med dig. Mit indlæg er måske lidt overdrevet, men
det bunder nok i for mange tilfælde, hvor en eller anden klog onkel er med
ude og lige skal vise, at det her, det er han prof. i. Så starter han ellers
fra ende til anden (og gerne overfor sælger) med at høvle huset ned. Og jeg
gider ik' høre på det
Det er gerne her jeg sprørger hvorfor i alverden de overhovedet vil se på et
hus i den stand..... Nogle gange hjælper det andre gange ik'.

Men jo, i nogle tilfælde kan man da tage en saglig debat om tingene, hvis
ellers køber og sælger "snakker samme sprog" (og det gør de ikke altid.).

Nå, det var bare et surt opstød.... held og lykke med købet til Frederik og
Anita.

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Christian Bech

Dato : 29-08-04 20:55

In article <413214ba$0$250$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
> [...]

> fra ende til anden (og gerne overfor sælger) med at høvle huset ned. Og jeg

Høh. Min kloge onkel er bygningskonstruktør og laver ikke andet end
tilstandsrapporter og kontrol af samme. Han siger ikke noget, men
kravler til gengæld rundt på taget. Det plejer at have en gavnlig effekt
på forhandlingsklimaet.

Er det et omfattende problem, at folk bruger uegnede rådgivere?

Fra : Diesell

Dato : 29-08-04 21:12

"Christian Bech" <christian.bech@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilstandsrapporter og kontrol af samme. Han siger ikke noget, men
> kravler til gengæld rundt på taget. Det plejer at have en gavnlig effekt

Jamen, det er også en helt OK måde at gøre tingene på, huse har jo fejl. Der
hvor jeg vil hen, er at der ikke et nogen som helst grund til at "pinde" det
ud for sælger eller mægler i en tit noget bramfri tone.

> Er det et omfattende problem, at folk bruger uegnede rådgivere?

Det er et KÆMPE problem (nu overdriver jeg lidt)

Købere skal alliere sig med alle de rådgivere, de vil og se huset lige så
mange gange de vil. Men de skal sgu' alliere sig med nogen, der ved noget om
tingene og ikke nogen der blæser ingenting op til en helt masse og som måske
overser noget ret væsentligt. En god håndværker eller bygningskonstruktør
ved da meget mere om, hvad der er godt i en bygning end ejendomsmægleren
(forudsat han ikke har nogen håndværksmæssigt baggrund). Disse "skræk"
onkler skræmmer ofte yngre købere fra at købe et hus, som de er helt vilde
med eller "kræver" helt enorme prisafslag på småting, hvilket ofte medfører
at huset sælges til anden side inden onklen er kommet til fornuft (hvilket
han aldrig gør - det er jo også en ære der skal forsvares. Det er i bund
og grund synd for køberne.

Just my 50 cents....

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : FnkyFrank

Dato : 30-08-04 17:10

> [...]
(hvilket
> han aldrig gør - det er jo også en ære der skal forsvares. Det er i

Hørt, Sådan fungerer det også på Bornholm !

Mvh Frank - også ejendomsmægler.

Fra : Diesell

Dato : 30-08-04 18:34

"FnkyFrank" <f.dick@-remove-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hørt, Sådan fungerer det også på Bornholm !
>
> Mvh Frank - også ejendomsmægler.

.....så taler vi samme sprog

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Anita

Dato : 29-08-04 20:04

Diesell wrote:
> Vigtig - gennemlæs den og undersøg i den forbindelse, hvad rapporten
> giver af forsikringsmuligheder.

Ja. Tilstandsrapporten indeholder ingen K3'ere, men nogle K2'ere og K1'ere.
De værste K2'ere drejer sig dog om garagen, så dér er jeg personligt ikke
vildt bekymret. Men der er lidt på huset, men ikke noget der lyder helt
forfærdeligt.

> [...]
> efterisoleres, væggene ikke altid. Hvad bruger sælger og hvordan har
> klimaet været når i har kigget på huset.

Der er brændeovn i huset. Noget der tiltaler os meget. Derudover har sælger
haft et årligt fjernvarmeforbrug på ca. 8.000 kr. Så det afskrækker os
heller ikke.

> Lad være med at spekulere på det nu. Folk holdning hertil kan ændres
> mange gange hen ad årene.

Det er sandt. Men placeringen er alligevel det minus vi selv er mest
bekymret for. Man kan ikke lige løbe til købmanden efter mælk. Og man skal
køre bus eller bil for fx. at komme på posthuset i banken eller lign.
(Behøver jeg nævne at vi begge er by-mennesker, der er vant til at have kort
afstand til det hele? )

> Vigtig.

Jeps. Det har vi endnu ikke fået regnet på. Men det skal vi helt klart have
gjort. Også sammen med banken, så vi kan få set lidt på hvad forskellige
lånetyper betyder for udgiften.

> Aner ikke om i tør - jeg tør personligt godt selv.

Okay. Ved du om der findes noget statistik på den slags? Hvad vælger folk
typisk?

> [...]
> ballet" i en god tone. Man behøver altså ikke specificere hvad det er
> galt med huset - det ved både sælger og ejendomsmægler.

Ja, da der stort set kun er småting galt med dette hus (ud over kosmetik) så
kan vi ikke bruge fejl som argument for afslag. Men et bud kan man jo altid
give. Hvor langt under udbudsprisen (1.335.000) kan man tillade sig at byde?

Også mange tak for dit svar.

Venligst Anita

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-08-04 20:32

Anita wrote:

> [...]
> (Behøver jeg nævne at vi begge er by-mennesker, der er vant til at have kort

Så er der nok endnu en ting, du skal være opmærksom på. Mange
bymennesker bliver stærkt overrasket over, at det lugter anderledes på
landet. Hvis der er marker i nærheden, vil de sandsynligvis blive gødet,
og det lugter. Tjek også, om der er svinefarme i nærheden.

> - lånetyper - tør man satse på de variable renter?

Personlig ville jeg ikke turde. Jeg har advaret mod at satse for
kraftigt på den slags lån, siden de kom på markedet, men indtil nu, har
de været en god forretning for låntagerne. Men når - ikke hvis, men når
- renterne stiger, frygter jeg, at en forfærdelig masse familier får
store problemer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Diesell

Dato : 29-08-04 20:55

> [...]
> De værste K2'ere drejer sig dog om garagen, så dér er jeg personligt ikke
> vildt bekymret. Men der er lidt på huset, men ikke noget der lyder helt

Helt generelt - er det en pæn tilstandsrapport så tegn en
ejerskifteforsikring.

> Der er brændeovn i huset. Noget der tiltaler os meget. Derudover har
sælger
> haft et årligt fjernvarmeforbrug på ca. 8.000 kr. Så det afskrækker os
> heller ikke.

Lyder rimeligt fornuftigt.

> [...]
> køre bus eller bil for fx. at komme på posthuset i banken eller lign.
> (Behøver jeg nævne at vi begge er by-mennesker, der er vant til at have

I 70'erne built-up tag smart, i 80'erne var elvarme og understrygning med
PUR-skum smart - nogle vil ha' afstand til det hele andre ikke. Der er
købere til alt og det er umuligt at sige hvad trenden bliver om 10 år. Måske
er i helt galt på veje, måske gør i et virkeligt godt køb. Man ved det ikke.
I er nødt til at forholde jer til, hvordan i har det med huset og
beliggenheden idag - det er det eneste i kan forholde jer til.

> Jeps. Det har vi endnu ikke fået regnet på. Men det skal vi helt klart
have
> gjort. Også sammen med banken, så vi kan få set lidt på hvad forskellige
> lånetyper betyder for udgiften.

Få mindst et alternativt tilbud - evt. fra mægleren.

> Okay. Ved du om der findes noget statistik på den slags? Hvad vælger folk
> typisk?

I mine sager er det ca. 50% fast / 50% var. (Vejle Amt). Fordelingen
anerledes i hovedstadsområdet (måske ca. 20% fast / 80% var.

> [...]

altid
> give. Hvor langt under udbudsprisen (1.335.000) kan man tillade sig at

Hvor lang tid har den været til salg? Igen generelt (uden at vide hvor længe
den har været til salg) 1.295.000 er et dårligt bud - 1.300.000 er et godt
bud. 1.245.000 er et dårligt bud. 1.250.000 er et godt bud - kan du følge
hvor jeg vil hen. Lad være med et byde i "Netto"-priser - rund op.

Hvor ligger huset?

> Også mange tak for dit svar.

Velbekomme.

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Anita

Dato : 29-08-04 21:50

Diesell wrote:
> Hvor lang tid har den været til salg?

Det ved vi ikke. Men sælger er flyttet ud.

> [...]
> 1.300.000 er et godt bud. 1.245.000 er et dårligt bud. 1.250.000 er
> et godt bud - kan du følge hvor jeg vil hen. Lad være med et byde i

Jep. Jeg tænkte selv på at 1.250.000 måske var et ok bud. Men vi ved slet
ikke om de er til at presse på prisen. Men det er vel et godt tegn at de er
flyttet ud af huset.

> Hvor ligger huset?

Aalborg. Men i den absolut yderste udkant af byen.

Venligst Anita

Fra : Diesell

Dato : 29-08-04 22:21

> Det ved vi ikke. Men sælger er flyttet ud.

Spørg mægleren, det er oftest ikke noget problem at få at vide - ellers kig
efter datoer i salgsopstillingen, der kan gi et finderpeg om hvornår.

> [...]
> ikke om de er til at presse på prisen. Men det er vel et godt tegn at de

Jeg ved ikke om det er et godt tegn - det kan være begge dele, men dog
typisk et "godt" tegn for køberen.

Umiddelbart tror jeg at 1.250.000 er i underkanten, men igen, jeg aner ikke
hvor længe den har været til salg eller om prisen iøvrigt er OK.

Sammenlign med nogen der ligner - svarer priserne til hinanden.

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Peter Hansson

Dato : 29-08-04 18:07

> [...]

> bryggers mv.
>
> Har I erfarne huskøbere gode råd, hører vi gerne om det.

I, eller jeres advokat skal selvfølgelig sætte jer ind i evt. lokalplaner og
servitutter m.v.

Desuden er det vigtigt, at få et overblik over VVS- og elinstalationerne.
Især om disse er lovlige/iorden.

PH

Fra : Anita

Dato : 29-08-04 19:55

Peter Hansson wrote:
> I, eller jeres advokat skal selvfølgelig sætte jer ind i evt.
> lokalplaner og servitutter m.v.

Ja, godt du nævner det. Der står nemlig at det ikke er tilladt at drive
erhverv. Ved I noget om hvorvidt det betyder alle former for erhverv? Eller
må man godt have sin lille hobby-biks på internettet (bare for at tage et
eksempel, som dog ikke er helt uaktuelt).

> Desuden er det vigtigt, at få et overblik over VVS- og
> elinstalationerne. Især om disse er lovlige/iorden.

Hvordan finder man ud af om de er lovlige?

Tak for dit svar.
Venligst Anita

Fra : Peter Hansson

Dato : 29-08-04 20:10

> [...]
> må man godt have sin lille hobby-biks på internettet (bare for at tage et
> eksempel, som dog ikke er helt uaktuelt).

Hvis det ikke fremgår af servitutten, kan man jo rette henvendelse til
kommunen. Du har jo ret i at der forskellige grader af erhverv. Desuden vil
man kikke på formålet med forbuddet. Mange steder er det således tilladt med
visse former for liberal erhverv. Andre steder er der forbud af hensyn til
en evt. forøget trafik mv.
Hvis der er en advokat på købersiden, er det hans pligt at opklare
rækkevidden af servitutterne, i det omfang det menes at have betydning for
køber.

> Hvordan finder man ud af om de er lovlige?

Det bedste er vel, at alliere sig med hhv. en el-installatør/vvs-mand og få
dem til at syne tingene. Det koster selvfølgelig, men kan være det værd.

Du vil kunne se f.eks, i dk.videnskab.jura, at det er et område der tit
volder problemer.

Selvom man kan sige, at sælgers oplysningpligt, tilstandsrapporten og måske
ejerskifteforsikringen vil kunne opfange en del af sådanne problemer, er
det, synes jeg, stadivæk bedre at være foran, end at skulle ud i uendelige
juridiske slagsmål om disse ting.

PH

Fra : Anita

Dato : 29-08-04 21:53

Peter Hansson wrote:
> Hvis det ikke fremgår af servitutten, kan man jo rette henvendelse til
> kommunen.

I see. Det må vi prøve.

> [...]
> således tilladt med visse former for liberal erhverv. Andre steder er
> der forbud af hensyn til en evt. forøget trafik mv.

Ja. Netop min tanke. Og det er jo i et villakvarter. Så selvfølgelig ønsker
man ikke megen eller tung trafik her.

> Hvis der er en advokat på købersiden, er det hans pligt at opklare
> rækkevidden af servitutterne, i det omfang det menes at have
> betydning for køber.

Det vil vi uden tvivl overveje. Vi 'sparede' advokaten da vi købte
sommerhus, men nu drejer det sig om lidt flere penge, så nu er det nok bedst
at sikre sig så godt som muligt.

> [...]
> det værd.
>
> Du vil kunne se f.eks, i dk.videnskab.jura, at det er et område der

Ja okay. Men jeg vil næsten tro installationerne er fra da huset blev
bygget. Men det er da helt klart værd at undersøge nærmere. Tak for tippet.

Enig.

Venligst Anita

Fra : BB

Dato : 29-08-04 18:51

En af de allervigtigste ting at se på er, hvor salgbart huset er. Jeg ved
godt det lyder skørt, når I vil købe, men det er ret væsentligt at det ikke
har en stil eller en beliggenhed, som gør det noget nær umuligt at afhænde
det igen.

BB

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-04 07:23

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> wrote in message
> ... hvad skal man så være opmærksom på?

Prøv evt. at se på

http://www.berlingske.dk/boligen/artikel:aid=468530:fid=100052058/
http://www.berlingske.dk/boligen/artikel:aid=307224:fid=100100018/

/Mikael

Fra : JSM

Dato : 30-08-04 09:37

> [...]
> - mulighed for prisafslag (Hvad kan man gøre?)
>
> Har I erfarne huskøbere gode råd, hører vi gerne om det.

Husk at en tilstandsrapport langt fra fortæller alt om huset. Den er og
bliver kun en overfladisk gennemgang.
Kig i alle krinkelkrogene. Hovedet ind i alle faste skabe, skunkrum loftsrum
og hvad har vi. Når du først har købt er det for sent. Få evt. en håndværker
med ud at kigge på sagerne. Du bør ikke gøre som nogle bekendte jeg har, der
efter købet brokkede sig over nogle rør som var "skjult" i et skab i
badeværelset. Jeg spurgte om de ikke havde kigget i skabet inden de købte -
næh, sælger boede jo stadig i huset og man kan da ikke gå og kigge i folks
skabe. Den slags "fine fornemmelser" bør man droppe.

Se på Jeres fremtidige behov. Har I børn ? Hvis ikke, så husk at der også
skal være plads til dem når/hvis de en dag kommer. Og at det gør hverdagen
nemmere hvis I er tæt på børnehave, skole, fritidsfaciliteter etc. den dag I
bliver en børnefamilie.

Vær selvkritiske i.f.t. modifikationer af huset. Når man har forelsket sig i
et hus er det nemt at slå evt. mangler hen med at det jo er nemt at rette.
Hvis der f.eks. ikke er det antal værelser man gerne vil have, er det nemt
at overbevise sig selv om at det kan snildt løses ved lige sætte en væg op
så man får et ekstra værelse. Eller hvis køkkenet er gammelt så er det jo
hurtigt lige at skifte elementer og bordplade. Men I bør spørge Jer selv -
får vi det nogensinde gjort ? De ting som man "bare lige" kunne gøre da man
så på huset, kan hurtigt vise sværere end forventet at finde tid til når
hverdagen sætter ind, og så kan man altså hurtigt vænne sig til tingenes
tilstand og får det ikke gjort.

Du nævner i et andet indlæg i tråden, at huset I kigger på ligger i Aalborgs
yderste udkant og at der er pænt langt til indkøb etc.
I så fald vil jeg alvorligt råde Jer til også at se på huse i nogle af
landsbyerne lige uden for Aalborg. (Bymennesker eller ej.)
I mange af dem er der både købmand, postkontor, apotek(sudsalg) skole,
børnehave, idrætspladser og -haller, etc.
I skal stadig køre efter ting, som teater, cafeer og så'n, men som du
beskriver husets beliggenhed skal I jo det alligevel.
Vi mente selv at vi var bymennesker. Men i dag bor vi i Gudumholm ca. 15 km.
syd for Aalborg. Og er glad for det. Det tager mig ikke længere tid at komme
til mit arbejde i Gug, end da vi boede i Nørresundby. Og de ovennævnte ting
(indkøb etc.) er alle indenfor gå-afstand. Den ekstra tid jeg nogle gange
bruger på at køre ind til Aalborg når der er noget jeg ikke kan få lokalt,
er rigeligt tjent
op i form af den tid jeg sparer i hverdagen. Og så er prisniveauet en hel
del lavere end i Aalborg. Tag f.eks. et hus som det her:
http://www.edc.dk/framedefault.asp?sidenavn=soeg/sag.asp&ppid=95702610&pKategori=1 .
Jeg tror ikke du finder noget lignende til den pris i Aalborg kommune.

mvh
Jesper

Fra : Anita

Dato : 30-08-04 14:57

JSM wrote:
> [...]
> hverdagen
> nemmere hvis I er tæt på børnehave, skole, fritidsfaciliteter etc.

Jeps. Det har vi netop taget højde for i dette hus. Der er 3 børneværelser
(+sovevær. + kontor)

> hverdagen sætter ind, og så kan man altså hurtigt vænne sig til
> tingenes tilstand og får det ikke gjort.

Jeg forstår præcis hvad du mener. Og vi er ikke spor handy-mænd-agtige selv.
Det er også netop derfor dette hus tiltaler os, fordi det mest drejer sig om
maling og evt. udskiftning af skabslåger.

> [...]
> I så fald vil jeg alvorligt råde Jer til også at se på huse i nogle af
> landsbyerne lige uden for Aalborg. (Bymennesker eller ej.)

Ja det har du ret i. Men i så fald vil vi bare være afhængige af 2 biler, da
vi har ret forskellige arbejdstider. Det hus vi har set ligger forholdsvist
tæt på min arbejdsplads.

> Vi mente selv at vi var bymennesker. Men i dag bor vi i Gudumholm ca.
> 15 km. syd for Aalborg.

Hvor lang transporttid giver det om morgenen?

Og er glad for det. Det tager mig ikke længere tid
> at komme
> til mit arbejde i Gug, end da vi boede i Nørresundby. Og de
> ovennævnte ting (indkøb etc.) er alle indenfor gå-afstand.

Okay, jamen det var da helt klart værd at overveje.

> [...]
> . Jeg tror ikke du finder noget lignende til den pris i Aalborg

Det tror jeg du har helt ret i. Og det lyder sørme også lækkert med en
grund, der er bare lidt større end 750 kvm. Vi er vandt til det dobbelte i
sommerhuset. Men swimmingpool og 300 kvm. hus er måske liige i overkanten
til os

Venligst Anita

Fra : JSM

Dato : 30-08-04 19:06

> Hvor lang transporttid giver det om morgenen?

Ca 15-20 minutter i bil/på mc. Min arbejdsplads ligger på Sdr.Trandersvej i
Gug og jeg møder kl 8.00. Hvis jeg kører ud af indkørslen senest 7.45 når
jeg at møde til tiden. Helle (min kone) arbejder inde i Aalborg centrum
(Nybrogade nede ved havnen). Hun kører hjemmefra allerede 7.20. Men så når
hun også lige at aflevere vores datter i børnehave.

mvh
Jesper

Fra : Anita

Dato : 30-08-04 19:17

JSM wrote:

> [...]
> arbejder inde i Aalborg centrum (Nybrogade nede ved havnen). Hun
> kører hjemmefra allerede 7.20. Men så når hun også lige at aflevere

Det lyder ikke så slemt.

Så I er blevet godt tilfredse med at bo "på landet", kan jeg forstå?

Hvad kan du ellers berette af fordele/ulæmper ved byen?

Venligst Anita

Fra : JSM

Dato : 30-08-04 22:43

> Det lyder ikke så slemt.
>
> Så I er blevet godt tilfredse med at bo "på landet", kan jeg forstå?

Det må vi absolut svare ja til.

> Hvad kan du ellers berette af fordele/ulæmper ved byen?

Fordele : Som huskøber kan du glæde dig over, at ejendomspriserne er markant
lavere end i Aalborg og at skatteprocenten er lidt lavere i Sejlflod kommune
i.f.t. Aalborg.

Ulempe : Hvis I begge arbejder i Aalborg og ikke har mulighed for at køre
sammen (eller slet ikke har bil) er i ret afhængige af busforbindelserne
eller I skal (som vi har) have 2 køretøjer. Der er rimeligt gode
busforbindelser ind til Aalborg men om de er gode nok til jeres behov kan I
nok bedst selv svare på.
Vi har valgt at bruge (en del af) det vi sparede på husprisen til en ekstra
bil.

Fordele : De basale ting du har brug for er i byen. Der er skole, børnehave,
dagplejere, en Brugs med apoteksudsalg og postkontor som har åbent 7 dage om
ugen til kl 19, frisør, grillbar/bodega, solcenter, autoværksted og en god
idrætsforening. Og så naturen : I har Vildmosen lige om hjørnet. Det er et
skønt sted at udforske hvis I er til den slags.

Ulempe : De ting jeg ikke har nævnt skal du køre efter. F.eks. kan konen
næsten helt få abstinenser pga. manglen på tøjbutikker

Fordel : Hvis I gider kommer I lynhurtigt til at kende en masse folk i byen.
Folk herude er gode til at inddrage tilflyttere i landsbyens fællesskab og
man bliver meget hurtigt inviteret med til diverse arrangementer og fester
og der går ikke lang tid før I kommer på fornavn med en masse mennesker.
Generelt har vi oplevet folk herude som meget imødekommende og flinke og de
fleste er bevidste om at man skal gøre en indsats for at skabe et godt miljø
så det ikke bare bliver en død soveby.

Ulempe: Som i alle andre små byer kan du vanskeligt slå en skæv skid uden at
næsten hele byen ved det. Folk herude sladrer ikke. Men de holder sig godt
informeret. Nogen mener at det er charmen ved at bo i et lille samfund,
andre at det er pi...irriterende. Jeg hælder mest til det første.

Håber det var svar nok ellers skriver du bare igen.

mvh
Jesper

Fra : Anita

Dato : 31-08-04 14:06

JSM wrote:
> Håber det var svar nok ellers skriver du bare igen.

Det var rigtig fint. Tak for dine forklaringer.

Venligst Anita