Taxi Driver. Hvilken version?
Fra : David J. V. Jensen

Dato : 10-05-01 00:43

Udover prisen, hvad er så forskellen på Taxi Driver R2 og Taxi Driver
Collectors Edition R1?

Det ser ud til at ekstramaterialet er stort set det samme. Dog har
Collectors Edition Dolby Digital Surround mens den almindelige version "kun"
har stereolyd.

I 1996 blev filmen restaureret (20 års jubilæum), bl.a. blev monolydsporet
remixet til stereo. Denne restaurerede udgave er brugt som grundlag for
Collectors Edition. MEN selv den almindelige version har jo stereolyd, så er
den alm. udgave den samme som Collectors Edition?

Mvh.
David

Se foriøvrigt denne "sjove" anmeldelse (især hvis du synes Taxi Driver er en
god film): http://www.philm.dk/visfilm.asp?id=726

Fra : Ole Alm

Dato : 10-05-01 08:49

"David J. V. Jensen" <david.jensen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Collectors Edition. MEN selv den almindelige version har jo stereolyd, så er
> den alm. udgave den samme som Collectors Edition?

Jeg tror ikke, at der er forskel på de to, den er dog kommet i en "ren" version på R2 - er den
ikke?! Men Dolby Surround hedder Dolby Stereo i biffen, derfor fremgår det ofte at der er stereo
spor på film - men det er "altid" surround, da stereo ikke er brugbart i biffen.

mvh Ole

Fra : Christian Andersen

Dato : 10-05-01 14:14

In the nether regions of Hell David J. V. Jensen said:

>Udover prisen, hvad er så forskellen på Taxi Driver R2 og Taxi Driver
>Collectors Edition R1?

<http://www.rewind.org.uk/digitalera/comparisons/taxidriver.htm>

Der er ingen forskel.

<http://www.rewind.org.uk/digitalera/>

--
Mvh, Christian

Bliv fri for spam! - http://www.sneakemail.com

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 10-05-01 19:39

Christian Andersen <19w9bq2h31001@sneakemail.com> wrote in
<c05lftsvdbv7bmqdd73f2e4esfmv31asij@tnews.inet.tele.dk>:

><http://www.rewind.org.uk/digitalera/comparisons/taxidriver.htm>
>
>Der er ingen forskel.

Lækkert at vide. Jeg har netop fået den fra dvdoo til 100 kroner hvilket
må siges at være /fuld/ valuta for pengene :) Jeg forstår i øvrigt ikke
helt denne kommentar fra linket:

THIS FILM HAS NOT BEEN CUT FOR UK RELEASE. THERE WAS A 1 SECOND AUDIO
SUBSTITUTION WHEN JODIE FOSTER UNZIPS ROBERT DE NIRO'S FLY. THIS WAS DUE
TO HER BEING UNDERAGE.

Specielt med tanke på at der i Making Of... nævnes at det var en stand-
in i den scene (Jodie Fosters søster) da hun ikke selv måtte lave den.

Carsten Sørensen

Fra : David J. V. Jensen

Dato : 11-05-01 18:20

Christian Andersen skrev:

> <http://www.rewind.org.uk/digitalera/comparisons/taxidriver.htm>
>
> Der er ingen forskel.
>
> <http://www.rewind.org.uk/digitalera/>
>
> --
> Mvh, Christian

Mange tak for hjælpen. www.rewind.org.uk er jo lige den side jeg står og
mangler! Genialt. Tak, tak.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 17-05-01 17:57

Christian Andersen <19w9bq2h31001@sneakemail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c05lftsvdbv7bmqdd73f2e4esfmv31asij@tnews.inet.tele.dk...

> <http://www.rewind.org.uk/digitalera/comparisons/taxidriver.htm>
>
> Der er ingen forskel.

Du kan ikke altid bruge Rewind som udgangspunkt for din bedømmelse af den
nordiske version: UK R2 af The Limey er f.eks. væsentligt forskellig fra den
nordiske udgave.

Bortset fra det, så er jeg da også interesseret i den billige Taxi Driver
(TP sælger den til 99kr), men jeg kan ikke gennemskue, hvorvidt den er
anamorfisk? Coveret angiver det i hvert fald ikke (der står kun "widescreen
1.85:1" modsat samme selskabs billigudgivelse af f.eks. Easy Rider, der
indikerer 16:9).

MVH
Jens

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-05-01 20:39

Jens Thomsen wrote:

>Du kan ikke altid bruge Rewind som udgangspunkt for din bedømmelse af den
>nordiske version: UK R2 af The Limey er f.eks. væsentligt forskellig fra den
>nordiske udgave.

<http://www.rewind.org.uk/digitalera/comparisons/limey.htm>

siger ellers at filmen ikke er blevet ændret?

Men jeg har ikke set de to versioner...

Fra : Jens Thomsen

Dato : 18-05-01 09:57

Christian Andersen <19w9bq2h31001@sneakemail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m2a8gtg0heqq3p09k9kur4t7gd03mqk5mg@test.news.tele.dk...

> <http://www.rewind.org.uk/digitalera/comparisons/limey.htm>
>
> siger ellers at filmen ikke er blevet ændret?

Det er en sammenligning mellem R1 og UK R2. Du kan ikke regne 100% med
oplysningerne (selvom de er en god hjælp), fordi Rewind som udgangspunkt
anmelder UK R2, og R2 består som bekendt af flere udgivelsesområder (pga.
censurforskelle og de mange sprog indenfor regionen). Den fællesnordiske
udgave af The Limey (Englænderen) mangler f.eks. et musikspor i forhold til
UK, og - mere vigtigt - så er det den eneste film, jeg er stødt på, der ikke
kan afspilles i andet end 16:9! Jeg troede, konverteringen lå i afspilleren,
men det ligger åbenbart også i kodningen af skiven, for Englænderen nægter
simpelthen af spytte et 4:3 letterbox-billede ud (nu står der heller ikke
"suitable for all tv-screens" bagpå, men alligevel...).

Hvad angår Taxi Driver, så er alle andre udgaver (UK R2 og R1) åbenbart i
16:9. Det skulle undre mig, om den nordiske ikke også var - men den angiver
det altså ikke. Jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogen, der rent faktisk
besidder skiven.

MVH
Jens

Fra : Brian Nielsen

Dato : 18-05-01 22:23

Har lige checket mit eksemplar: Den er anamorphic. Det er nøjagtig samme
disk som er udgivet i UK (den har påtrykt et fælt BBFC 18 mærke), så det er
muligt at den er klippet.

Med Venlig Hilsen
Brian Nielsen

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 20-05-01 02:03

"Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> wrote in

> Har lige checket mit eksemplar: Den er anamorphic. Det er nøjagtig
> samme disk som er udgivet i UK (den har påtrykt et fælt BBFC 18
> mærke), så det er muligt at den er klippet.

Vi har åbenbart samme udgave - den er også anamorphic her (og har BBFC-
mærket.)

Carsten Sørensen

Fra : Jens Thomsen

Dato : 21-05-01 11:52

Brian Nielsen <bn73@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:0lgN6.19391$zv2.2302987@news010.worldonline.dk...
> Har lige checket mit eksemplar: Den er anamorphic. Det er nøjagtig samme
> disk som er udgivet i UK (den har påtrykt et fælt BBFC 18 mærke), så det
er
> muligt at den er klippet.

Forrygende. Vil fluks futte i TP og formøble spareknasterne på et eksemplar.
Mig bekendt er den ikke klippet - så slem er den altså heller ikke.

MVH
Jens

Fra : David J. V. Jensen

Dato : 23-05-01 08:02

"Jens Thomsen" skrev :

> [...]
eksemplar.
> Mig bekendt er den ikke klippet - så slem er den altså heller ikke.

God ide!

Det var mig der oprindeligt spurgte til en eventuel versionsforskel. Efter
nogle hjælpsomme svar købte jeg Taxi Driver region 2 til 94 kr i den tro at
den var identisk med region 1 versionen (special edition). Og det er den!

Filmen er IKKE klippet. Billedkvaliteten er god og lydkvaliteten er middel.
Filmen er fantastisk god og specielt den 71 minutter lange dokumentar om
tilblivelsen af filmen er virkelig god. Især interviewet med Paul Schrader
hjalp mig meget til at forstå filmen endnu bedre.

Personer der kan lide Fight Club bør se Taxi Driver, da der kan drages mange
paralleler mellem de to film. Groft sagt er Fight Club sen-90'ernes svar på
Taxi Driver. Begge film omhandler ensomhed, rastløshed og
identitetsproblemer fra et mandligt perspektiv i forhold til det omgivende
samfund.
Det er selvfølgelig hvis man ser analytisk på filmene, selv uden de briller
på er begge film fremragende. Og det er vel noget der kendetegner de rigtig
gode film.

Fra : JSMadsen

Dato : 10-05-01 15:21

David J. V. Jensen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>Collectors Edition. MEN selv den almindelige version har jo stereolyd, så er
>den alm. udgave den samme som Collectors Edition?

Hvis du fremover gerne vil tjekke forskellen på R1 og R2 film,
kan jeg klart anbefale at du kigger forbi:
http://www.rewind.org.uk/digitalera/comparisons/comparisons.htm

--
En ny DVD film til samlingen?
http://www.netauktion.dk/kunder/default.asp?typen=vis&id=35