Fabrikater - hjælp til overblik
Fra : TomCK

Dato : 27-08-04 12:57

Hej,
I år debuterede vi som campister i en Safari 280 fra starten af firserne.
Det har været en dejlig oplevelse, og vi har fået lyst til mere - ikke
mindst mere plads. Om det bliver lige nu, eller vi tager et par år mere i
Safari'en vil vise sig, men en ting er sikkert: Når det kommer til
vogn-fabrikater, så er vi helt på bar bund.
Ligesom med biler, så er der vel Skoda-klassen og Mercedes-klassen, eller
hvad? Stillet overfor f.eks. en LMC, så aner vi ikke, om vi kigger på cremen
eller bundskraberen. Sammenlignet med vores egen, så er de jo dødlækre
allesammen
Kan nogen herinde stille de gængse mærker/producenter op i rækkefølge,
sorteret efter pris/kvalitet, eller kan det bare ikke lade sig gøre? Det
virker i hvert fald lidt uoverskueligt at undersøge markedet, når man
starter helt på bar bund. Vi er nok typen, der hellere vil have en stor
"toyota"-campingvogn end en lille "mercedes"-ditto, men hvilke mærker skal
vi så gå efter? Som udgangspunkt bliver det nok noget nyere brugt, til
omkring 75.000 kr. Og vi skal hverken til nordpolen eller sahara...

Mvh
Tom

Fra : Tonni H. Nørgaard

Dato : 27-08-04 17:58

Nåe du har læst de næste 50 svar, så gå ud og køb en 4-5 år gl. Adria, det
er en masse vogn til små penge og glem alt om tysk kvalitet.
Hilsen THN

Fra : Steen ?bel?e

Dato : 27-08-04 21:35

> [...]
> vi så gå efter? Som udgangspunkt bliver det nok noget nyere brugt, til
> omkring 75.000 kr. Og vi skal hverken til nordpolen eller sahara...

Hej Tom
Du er i gang med at starte et hundeslagsmål )
Man mener jo altid at lige det vognmærke man selv har, er det bedste.
Med hensyn til LMC ligger den nok oppe i den gode/dyre ende af
skalaen, sammen med de øvrige tyske fabrikater
De mest solgte er nok Adria og Hobby, da de har attraktive priser, og
også er kommet godt med, kvalitetsmæssigt.
Kan du leve med en lidt "skrabet" ( ingen fyldingslåger og andet
tingel tangel ) så prøv at kigge på de franske vogne Sterckeman,
Eiffeldland, Caravelair m. fl.

Hvis I vil have nyt, er de næste måneder gode at handle i, da mange
forhandlere godt vil have solgt sommerens demomodeller før jul, så de
kan få næste års modeller ind
For det meste giver de teltet oven i handelen

mvh
Steen Æbeløe
www.kloster-trailerudlejning.dk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 27-08-04 23:25

"Steen ?bel?e" <steen-h@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan få næste års modeller ind
> For det meste giver de teltet oven i handelen

Hundeslagsmål ? Ja, Steen - du er nu selv med til at starte det
At sætte Eiffelland blandt de franske vogne skal nok få nogle op af stolen.
Mange mener at Knaus ejer Eiffelland - og at den derfor er tysk.
Forresten syntes jeg det er lidt synd at sætte Eiffelland i bås med
Caravelair + Sterckemann.
Der er altså væsentlig forskel på materialer, finish og udstyr fra de to
franske til denne tyske vogn. Også følelsen af kvalitet er bedre i
Eiffelland.
Efter at vi de sidste 3 år har lejet cv'ere(3 Adria'er), brugt et ukendt
(men stort) antal timer hos mange forskellige forhandlere er vi endt med at
bestille en ny Adria Altea 430 PH. Indretningen passer os godt (2 voksne + 1
datter på 6½), da en 2 år gammel vogn kun ville spare os ca 10 k og ikke
have fuld garanti, have et brugt fortelt vi ikke vil ha (får et deltelt +
gavekort med i stedet) og forresten være med grønt og ikke blåt betræk
Vi var _meget_ tæt på at købe en brugt Caravelair, men blev brændt af af
forhandleren (se lidt tilbage i gruppen). Egentligt er vi glade for den
slutning på historien, for ingen af os var rigtigt overbeviste om at
Caravelair lever op til Adria's kvalitet. Alene sammenligning af 3-5 år
gamle vogne af de to mærker har overbevist mig; de franske vogne er altså
ikke så godt byggede som Adria's. Se blot på små ting som hvordan der kan
være slidt hul på den pæne møbeloverflade omkring håndtag på låger og
skuffer. Bevares - dette gælder også for andre mærker end de franske. Og for
Adria's modeller til og med ´94, hvor Unica serien kom (den serie,, der
stort set stadig kører med fornyelser). Unica vogne fra '95 (og måske '96)
havde øjensynligt stadig de samme møbelplader som de tidligere serier
(Optima, Prima + Rally) og er derfor øjensynligt ikke helt så slidstærke i
overfladen - og vi syntes altså "træ"-overfladen er blevet pænere i de
seneste år
Om design kan der siges meget - især om den indvendige ! De tyske vogne har
tidligere været meget "tyske" at se på; dunkle og med udskæringer + falske
blyruder overalt - gys ! Og selvom en enkelt af Hobby's modeller i den stil
stadig eksistere (Landhaus - dog i mere modereret design i dag) syntes vi at
de nu er helt på højde med moderne tider. Men at (var det nu Hobby eller
Knaus ?) i flere år havde en modelserie med et badeværelsesgulv støbt i
plast i den herlige farve lyserød metallic må vi så tilgive dem nu.....

Ak ja - et emne der kan siges og skrives meget om. Dette er blot nogle
betragtninger ud fra vores betragtninger og erfaringer

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Michael Fjordby Jens~

Dato : 28-08-04 08:24

Hej Tom

I er steppet ind i en jungle, men hvor det er muligt overskue
tingene. Jeg har camoeret i mange år, solgt campingvogne, udlejet
campingvogne og er stadig aktiv (om sommeren) campist. Jeg har
prøvet næsten alle og kender deres fortrin og svagheder. Som en
tommelfingerregel betaler man (hos forhandlere) den pris som
vognen er værd, d.v.s. om det er mercedes'en eller skoda'en. Og
tit og ofte er priserne på vognene kilopriser, d.v.s. at en let
vogn koster mindre end en tungere vogn. Fair nok. Der er mange
ting i skal overveje og den væsentligste er indretningen. Skal det
være med køjer, en stor fast seng, enkeltsenge eller vil i redde
en siddegruppe op hver gang i skal sove o.s.v. Den eneste måde at
finde ud af det på er at besøge en masse forhandlere for at se
indretningen, men også for at se interiøret. Tit vil man falde for
interiøret i en vogn, mens andre er ligeglad fordi de tit kun
opholder sig i forteltet. Jeg er ikke til de helkt dyre vogne som
Kabe, Solifer og Tabbert. Derimod er en LMC et godt bud på en
solid, der holder i mange år. Det kan være lidt svært at lave en
liste over vogne efter kvalitet, men her er mit forslag:

1. LMC, 2. Hymer, 3. Wilk, 4. Hobby, 5. Bürstner, 6. Adria, 7.
Sterckeman

I dagens danmark sælges der mange nye Hobby'er, som er en populær,
pæn og til manges behov er det en god vogn. Jeg foretrækker selv
en LMC, prisen er lidt højere men man får meget for de sidste
penge. Et yderligere rigtig godt råd til dig: Kig efter en brugt
vogn i tyskland. Jeg kigger på en LMC 540K årg. 2002 i tyskland
til 75.000. Denne vil i DK koste 120-115.000. For begge er det
forhandler priser, mens salg fra private ofte ligger 10-15.000
under prisen. Der er ingen afgift på C.vogne, så man kan importere
som man har lyst. Hvis du/i finder en vogn/type/indretning som
passer, så lad mig høre. Jeg kigger tit på www.mobile.de der er
ufattelig mange vogne til salg. Mail gerne til fjordby@privat.dk

Michael

Fra : Jens

Dato : 28-08-04 15:26

Som andre har skrevet får man det man betaler for.

Generelt er undervogn og selv "kassen" stort set lavet på samme måde uanset
mærke så der er der ingen forskel. Toilet, varme, køl og komfur er også sort
set af samme fabrikat i alle vogne. Hvor kommer så forskellen (ud over
størrelsen)?

Jo se du - de billige modeller er ofte lidt skrabede m.h.t. indretning og
kvalítet af hængsler og betræk. Der er ofte heller ikke lige så mange lamper
m.v. i de billige modeller. Størrelsen på taglugen kan også være mindre på
en billig vogn.

Jeg har personligt altid købt den billigste model-serie når jeg har købt en
ny vogn (Bürstner Fun, Hobby Deluxe, Dethlef Family) da jeg stort set kun
bruger vogenn i sommerferien i sydens sol. Jeg sætter selv hylder op i
køkkenskabene(da de altid mangler i de billige vogne), undværer varmt vand
og forstærker de dårlige lukkemekanismer der er på skabene, og de få timer
jeg sidder på betrækket kan det nok holde.

Omvendt tror jeg at en billig model hurtig bliver slidt at se på hvis man
bor i den 6 måneder om året som fastligger - her skal man nok lige ofre
nogle tusinde kroner mere på en Luxus-model.

Ud til forhandlerne og noter dig hvad man kan få for pengene. Hvis du køber
en vogn med mange år på bagen bør du få den fugttestet, da fugten er
campingvognens værste fjende. Hvis bare vognen er tæt omkring tætningerne
ved tagluger og vinduer osv, holder den i primcippet evigt - der er intet
der kan ruste!

Og til sidst: Husk at hvis der står en vogn som forhandleren af en eller
anden grund ikke kan sælge, så er den nok en ener og ikke særlig populær og
så kan du nok heller ikke komme af med den senere - køb som grundregel altid
noget de andre også vil købe!(dette gælder også for huse, biler osv osv)

Mvh

Jens

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 31-08-04 15:58

Hej Tom
Det er et vanskeligt spørgsmål du stiller i NG , for de fleste vil holde på
at lige netop den vognmodel de selv ejer er den bedste !
Et lille råd som måske kan hjælpe dig lidt i dit valg : Kik på de vogne som
du syntes ser gode ud og besøg en meget stor campingplads en weekend. Se om
du kan finde den/de vogne du har valgt ud og prøv at tale med de ejere der
har vognene (de fleste vil nok hjælpe dig med deres erfaringer ! )Lad være
med at høre alt for meget efter hvad forhandlerne fortæller dig om specielt
deres produkt og andres produkter - da det kan forvirre dig utroligt.

Her får du samtidig lige et par links , som kan hjælpe dig lidt ?
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/hvor_kommer_campingvognene_fra.asp
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=Modeller

Held og lykke i din søgen.

Kim

Fra : TomCK

Dato : 31-08-04 19:07

Tak for gode råd, indspark, links med videre!
Vi er naturligvis mest bange for at flade pladask for en vogn, som vi -
efter købet -får at vide er det ringeste bras vi kunne have købt. De fleste
vogne er jo pæne så længe de er nogenlunde nye, og forhandlerne er jo nok
ikke helt uvildige.... Endelig er vi, som nævnt, ret nemme at imponere....

Vi vil snuse lidt rundt, nok mest blandt de tyske vogne, og en skønne dag
finder vi nok noget. Denne tråd bliver udprintet og sat i campingmappen til
senere brug. Det bliver dog ikke lige nu, vi køber, selv om der sikkert kan
gøres en god handel i eferåret - men vi mangler lige at definere, hvad vi
egentlig kigger efter

Indtil videre vil vi gøre den gamle Safari klar til årets sidste tur i den
kommende weekend... Måske ender det med, at der går sport i at leve på 5
uisolerede kvadratmeter uden ståhøjde - dog med fortelt....

Mvh
Tom
Safari 280 "83 + Hyundai Sonata "03
http://www.klindt-vils.dk/camping/camping.htm

Fra : Jens

Dato : 31-08-04 20:30

"TomCK" <tomckZYX@12move.dk> skrev i en meddelelse

<snip>

> [...]
> kommende weekend... Måske ender det med, at der går sport i at leve på 5
> uisolerede kvadratmeter uden ståhøjde - dog med fortelt....

Efter at have læst jeres glimrende beretning fra renoveringen vil jeg lige
bemærke at normal byggesilikone ikke er velegnet til tætning af
campingvogne. Dels kan det vist nok opløse diverse plastmaterialer (!?) og
dels er det slet ikke fleksibelt nok når det først er hærdet. Man kan hso en
campingforhandler købe det rigtige (der findes forskellige mærker, men
fælles for dem er at de aldrig hærder helt og dermed altid er bløde og
fleksible).

Måske kan "nogen" komme med den helt rigtige forklaring på hvorfor alm.
silikone ikke duer.

Mvh

Jens

Fra : Søren

Dato : 01-09-04 09:21

> Indtil videre vil vi gøre den gamle Safari klar til årets sidste tur i den
> kommende weekend... Måske ender det med, at der går sport i at leve på 5
> uisolerede kvadratmeter uden ståhøjde - dog med fortelt....

Hvis du vælger en vogn der kan klare vinteren så behøver det blive årets
sidste tur

Min gamle LMC fra 94 har isoleret gulv, det er der vist ikke så mange af de
nye vogne der har endnu. Tilgengæld har mange af dem gulvvarme installeret.
Desuden min vogn centralvarme hvilket også er rigtig rart om vinteren. Det
ville være to af de ting jeg vil gå efter hvis jeg skulle ud og skifte CV.
Centralvarmen er desværre temlig dyr, og jeg vil tro at blæservarme også
fint kan klare den danske vinter. Den larmer dog lidt mere. Der skal dog
kunne komme luft op bag ved hynderne.
Pas desuden på at kvaliteten skummet af hynderne er iorden. Gælder især
hvis i skal sove på dem. Vælger i en vogn med fast seng er det ikke helt så
vigtigt.

Køber du brugt så vær påpasselig med at især køleskabet virker (både på gas
og el). Prøv selv om du kan tænde det på gas !! Det driller næsten altid på
gamle vogne. Og sørg for at alle pakninger på toilettet er skiftet, så i
undgår ubehageligheder. Tjek desuden dækkene om de er iorden, så i ikke skal
ud og skifte dem lige med det samme. Ellers brug næsen og se efter
fugtpletter !

Fra : Jens

Dato : 01-09-04 15:38

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse

<snip>

> [...]
de
> nye vogne der har endnu. Tilgengæld har mange af dem gulvvarme

Jeg tror ikke der en nogen vogne fra 1980'erne og op der ikke har isolation
i gulvet. (jeg kender IKKE alle campingvogne)
Alle de gulve jeg har savet hul i har bestået af 2 krydsfinerplader med et
lag isolerende skum imellem (styropor!)
På nogle, især Svenske og Finske vogne, er dette lag noget tykkere end på de
sydeuropæiske da de oppe mod nord har det særlig koldt om vinteren.

Jens

Fra : Søren

Dato : 02-09-04 15:14

> [...]
de
> sydeuropæiske da de oppe mod nord har det særlig koldt om vinteren.

Okay, du har muligvis ret. Så er gulvet i dem bare mere stift end det er i
mit. I min kan jeg mærke at isoleringen giver efter når jeg går på det. Ikke
meget men det kan dog mærkes. Det har jeg ikke oplevet i andre vogne.

Fra : Jens

Dato : 02-09-04 20:21

> [...]

Ikke
> meget men det kan dog mærkes. Det har jeg ikke oplevet i andre vogne.

På nogle vogne sparer de på de træ-stave der skal være som afstivning i
bund, væg og tag. Dette kan evt. føles som at gulvet giver efter.
Jeg havde en gang en Apollo Wilk Holiday 480. Vognen havde en egenvægt på
600 kg og var næsten 5 m lang - understellet (de galvaniserede jerndragere)
gik kun til lige bag ved hjulene - så hele bagenden "hang" bare i luften.
Hvis ikke man understøttede den med et par ekstra ben, var det som at gå i
en robåd - tilgengæld var vægten jo helt i bund for en så stor vogn.

Mvh

Jens

Fra : phk

Dato : 02-09-04 20:27

"Jens" <mugarbeNOSPAM@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis ikke man understøttede den med et par ekstra ben, var det som at gå i
> en robåd - tilgengæld var vægten jo helt i bund for en så stor vogn.

Hvilke årgange havde den vægtbesparende opbygning?

--
Per, Esbjerg

Fra : Jens

Dato : 04-09-04 22:23

> jerndragere)
>
> Hvilke årgange havde den vægtbesparende opbygning?
>

> --
> Per, Esbjerg

Jeg mener Apollo'en var fra 1984 (købte den som brugt i 1990).

Mvh

Jens

Fra : Bjørn Bang

Dato : 02-09-04 21:39

Hej Søren

> [...]

Ikke
> meget men det kan dog mærkes. Det har jeg ikke oplevet i andre vogne.

Det behøver ikke være et mål for isolering. I en LMC som i mange andre er
gulvet lavet som en sandwich, dvs. nederste lag krydsfiner, styropor og
øverste lag krydsfiner. Der imellem er der spanter for at gøre det hele
stift. Der kan desværre ske det et limen mellem øverste lag krydsfiner
(gulvet) og styropor'en slippe og så er det ligesom gulvet bliver lidt
fjedrende og kan gynge lidt. Man kan sagtens lave det igen, ved at skære et
stykke ud i bunden og lime det igen samt montere det hele med tryk fra
gulvsiden.
Det er altså ikke noget man skal selv, det er det man har et værksted til.
Men nu ved du havd der kan ske og jeg har selv prøvet det.

--
Mvh Bjørn Bang