Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Virksomhedsøkonomi
Fra : Kim

Dato : 26-08-04 15:34

Jeg har fået følgende spørgsmål omkring obligationer:

Forklar hvad den direkte rente er på en obligation.

Jeg kan ikke finde noget info om det...

På forhånd tak!

Fra : Joakim von And

Dato : 26-08-04 16:00

"Kim" <klne@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fået følgende spørgsmål omkring obligationer:
>
> Forklar hvad den direkte rente er på en obligation.
>
> Jeg kan ikke finde noget info om det...
>
> På forhånd tak!

Den direkte rente på en obligation angiver den pålydende rente i forhold til
kursværdien.

Eksempelvis er den pålydende rente 5 pct. og kursen 50 bliver forrentningen
5/50=10 pct. hvilket er den direkte rente.

Fra : Kim

Dato : 26-08-04 17:04

Tak for svaret...

Hvis jeg har forstået dig ret, så bliver den direkte rente på en 10%
obligation til kurs 70 = 0,7%

Er det korrekt?

Fra : Joakim von And

Dato : 26-08-04 17:07

> Tak for svaret...
>
> Hvis jeg har forstået dig ret, så bliver den direkte rente på en 10%
> obligation til kurs 70 = 0,7%
>
> Er det korrekt?

7 pct. er svaret.

Fra : Joakim von And

Dato : 26-08-04 17:16

> "Kim" <klne@mail.dk> skrev i en meddelelse

> 7 pct. er svaret.

sludder og vrøvl

10/70 =>0,14285=>14,285pct.

Fra : Diesell

Dato : 26-08-04 17:16

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 7 pct. er svaret.

Nej, det er det nu ikke....

Den direkte rente er: 10 / 70 = 14,29%.

Dit første indlæg var ellers rigtigt nok

Til Kim: Du kan evt. finde en kort beskrivelse her:

http://www.ifr.dk/show.asp?id=710

Jesper

Fra : Kim

Dato : 26-08-04 17:18

Ok... Det er måske bare et spørgsmål om definition, men 7/10 giver da 0,7?

Fra : Kim

Dato : 26-08-04 17:21

Tak for hjælpen