Knurehår
Fra : L.K

Dato : 26-08-04 13:31

Hej

Lige et spørgsmål. Skal man klippe knurhår på en kat.
Jeg er ejer af en ragdoll og de vokser med lynets hast (de er ca 15 cm)

Håber nogle kan hjælpe

Fra : Camilla Baird

Dato : 26-08-04 13:39

L.K wrote:
> Hej
>
> Lige et spørgsmål. Skal man klippe knurhår på en kat.
> Jeg er ejer af en ragdoll og de vokser med lynets hast (de er ca 15 cm)
>
> Håber nogle kan hjælpe

Nej, man skal ikke klippe knurhår på en kat. De fælder knurhårene, som
de fælder pels - knurhårene vokser ud igen, ligesom pelsen gør.
mvh Camilla

Fra : Lone Johansen

Dato : 27-08-04 11:27

Man må og skal aldrig klippe kattes knurhår, citat fra katte bogen
skrevet af Ulrike Müller "Følesans: De super følsomme knurhår,
følehårene over øjnene, bag på forbenene og mange andre steder på
kroppen fungerer som "antenner", der bl.a. registrerer den mindste
ændring i luftens svage strømninger. De hjælper katten med at
navigere ubesværet i mørke og med at lokalisere byttedyr.Citat
slut.
Med katte hilsner fra
4 katte og deres madmor

Fra : Kate

Dato : 28-08-04 00:08

Lone Johansen <gransanger@I7WG2paradis.dk> (slet I7WG2) wrote in

> [...]
> ændring i luftens svage strømninger. De hjælper katten med at
> navigere ubesværet i mørke og med at lokalisere byttedyr.Citat

Derfor har det også altid undret mig at Oliwer uhindret kunne barbere
alle knurhårene af Johan's hoved i sin tid. Efter Oliwer's død voksede
Johan's knurhår ud igen, dog er de ikke så kraftige over øjnene som på
de 3 andre katte.

Forleden aften faldt jeg over et program på Animal Planet om dyrepoliti
i USA. Her blev en mand anholdt fordi han havde straffet sin kat for at
kradse ham, ved at holde katten ind over en kogeplade så knurhårene var
blevet brændt af, de var nærmest smeltet. Manden forstod overhovedet
ikke hvad problemet var selvom politiet forklarede ham det flere gange
i udsendelsen (jeg var grædefærdig over at nogen kunne få tanken at
behandle et dyr sådan, men det er en anden snak).

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.