Rigsbankdaler fra 1840 i nutidskroner.
Fra : Heinrich Frausing

Dato : 24-08-04 19:44

Hej

Er der nogen som kender en hjemme side hvor man kan se hvor meget en
Rigsbankdaler fra omkring 1840 er værd i nutidskroner ?

Mvh. Heinrich

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-08-04 20:09

Heinrich Frausing skrev:

>hvor meget en
>Rigsbankdaler fra omkring 1840 er værd i nutidskroner ?

Mener du hvor meget man kunne købe for den ca. 1840, eller hvor meget
sådan en mønt er værd i dsag hos en mønthandler?

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Heinrich Frausing

Dato : 24-08-04 20:47

Jeg mener hvor meget man kunne købe for den i ca. 1840

Heinrich

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-08-04 21:05

Heinrich Frausing skrev:

>Jeg mener hvor meget man kunne købe for den i ca. 1840

Den slags sammenligninger er altid meget vanskelige. Jeg sidder netop
med et eksempel med fast ejendom:

En ret statelig bindingsværksgård på en af Næstveds bedste adresser, 7
fag i 2 etager med 5 fag lude, også i 2 etager, og 5 fag baghus i 1
etage, alt velholdt, vurderedes 1827 til 1540 r(b)d. 1867 stod den
nogenlunde uændret ogg vurderedes nu til 2330. Efter at forhuset var
ombygget til grundmur, steg vurderingen 1869 til 3250.

http://huse-i-naestved.dk/axelhus/boghandel.html

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Bjarne Nørskov Saack

Dato : 25-08-04 05:54

In article <412b8c6b$0$200$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
frausing@SLETpost7.tele.dk says...
> Hej
>
> Er der nogen som kender en hjemme side hvor man kan se hvor meget en
> Rigsbankdaler fra omkring 1840 er værd i nutidskroner ?

Jeg har fundet følgende på: http://www.genealogi-kbh.dk/ordbog.pdf

Købekraft medio 1800-tallet

Omkring 1845 kostede 1 stud 38-45 Rbd.
Omkring 1845 kostede 1 ko 30-35 Rbd.
Omkring 1845 kostede 1 td. rug 5-6 Mk.
Omkring 1845 kostede 2 pund flæsk 21 Rbs.
Omkring 1845 kostede 2 pund smør 50 Rbs.
Omkring 1845 kostede 20 æg 1 Rbd.
Omkring 1845 kostede 50 cigarer 32 Rbs.
Omkring 1845 kostede 2 pund kaffe 44 Rbs.
Omkring 1845 kostede 1 potte brændevin 18 Rbs.
Omkring 1845 kostede 2 pund sukker 44 Rbs

På min hjemmeside kan du desuden sammenligne prisindeks fra 1900 - 2003:
http://www.saack.dk/omregning.shtml, nederst på siden.

* mvh *
* Bjarne Nørskov Saack *
* www.saack.dk *

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-08-04 10:04

Bjarne Nørskov Saack skrev:

>http://www.genealogi-kbh.dk/ordbog.pdf

Udmærket hjælpemiddel!

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-04 06:17

Prøv denne side:
http://www.dst.dk/asp2xml/external/prisberegner/prisberegner2003.htm
Her kan beregnes en given pris i forhold til prisindekset i perioden 1900 -
2003

Med venlig hilsen
Chris Gade Oxholm Sørensen - support@bk6.dk - www.brotherskeeper.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-08-04 16:34

Da jeg alligevel havde fat i Næstved Avis 1855, tog jeg lige lidt
markedsnotering pr. 30. dec. 1854:

Hvede, pr. Td. 11 Rbd - 12 Rbd 32 Sk.
Smør, pr. Pd 26 - 28 Sk.
Æg, pr. Snes 28 - 32 Sk.

En annonce tilbyder en dygtig ene-pige en løn på 14 Rdl halvårlig.
Hertil kommer kost og logi. Det står der godtnok ikke, men har vel
været en selvfølge. Så pengelønnen har skullet dække beklædning og
diverse.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Heinrich Frausing

Dato : 26-08-04 19:38