Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Etik under låneforhandlinger ved banklån
Fra : Test

Dato : 24-08-04 15:15

Hej

Jeg skulle fornylig låne nogle penge i en bank og derfor var jeg
interesseret i at se hvad bankerne kunne tilbyde. Jeg var indstillet på at
forlade min gamle bank hvor jeg har været kunde i over 20 år og været
tilfreds - hvis ikke den viste sig at være konkurrencedygtig.

Jeg kontaktede en ny bank X og de regnede på hvad de kunne tilbyde mig og
gav mig et tilbud. Jeg orienterede dem om, at jeg også ville høre hvad min
gamle bank Y kunne give mig.

Bankrådgiveren i X sagde at han ikke kunne gøre det billigere. Det viste
sig, at Y kunne matche prisen. Jeg meddelte bankrådgiveren, at jeg ikke
ville skifte bank, da Y-bank havde givet mig et billigere tilbud. Rådgiveren
fra X ringede til mig og sagde, at han kunne reducere nogle omkostninger så
jeg skulle kigge på hans tilbud igen. Jeg kontaktede min gamle bank Y og
fortalte at jeg havde fået et nyt tilbud og det vidste sig, at de kunne
matche ydelsen pånær 10 kr. pr. månd. Så jeg var tilfreds og meddelte
X-bank, at jeg ikke ville skifte bank for sølle 10 kr. pr. måned.

X-bank mente at jeg havde været unfair og at jeg bare havde brugt X-bank til
at presse prisen i Y-bank og ved, at jeg havde fortalt min gamle bank om det
tilbud som jeg havde fået, så de derved lige præcis kunne gå under prisen
fra X-bank.

Er det uetisk? Hvad synes I, jeg synes at det er utroværdigt at komme med et
tilbud som man først påstår ikke kan gøres bedre og så kan det lige
pludselig gøres billigere? Bør man kun give en bank et skud i bøssen eller
kan man godt gå frem og tilbage mellem de 2 banker flere gange? Synes I at
det er forkert at oplyse en bank om hvad man har fået som tilbud fra en
anden bank?

Mvh

DDayone

Fra : BB

Dato : 24-08-04 16:52

"Test" <test@test.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er forkert at oplyse en bank om hvad man har fået som tilbud fra en

Hvad en bankfunktionær synes er etisk eller uetisk kan du jo være fuldkommen
ligeglad med - det er dig der skal betale og derfor også dig der suverænt
afgør, hvor du vil være kunde.

BB

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-08-04 17:18

Test wrote:

> Er det uetisk?

Næh. Og da slet ikke, når du fortalte, at du ville spørge din egen bank.

> Bør man kun give en bank et skud i bøssen eller
> kan man godt gå frem og tilbage mellem de 2 banker flere gange?

Så længe bankerne "leger" med ved at sænke prisen, kan jeg ikke se noget
galt i fremgangsmåden. Hvis bankrådgiveren mente, det var uetisk, kunne
han bare have sagt fra fra starten. Du skal vel bare være glad for, at
du ikke havnede hos ham.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 24-08-04 19:37

On Tue, 24 Aug 2004 18:17:55 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
>galt i fremgangsmåden. Hvis bankrådgiveren mente, det var uetisk, kunne
>han bare have sagt fra fra starten. Du skal vel bare være glad for, at

Betydnigen af ordet "uetisk" i den sammenhæng kan være vanskelig at
definere. Om du så skal være glad for at du blev i din oprindelige
bank vil jeg også sætte spørgsmålstegn ved, idet du da godt nok har
fået prisen ned, men hvorfor ville de først gøre det når du kom med
direkte tilbud fra en konkurrent?

Måden som du beskriver her, giver ikke et korrekt billede af din banks
reelle konkurrencedygtighed på markedet, idet de alene er gået efter
at matche de tilbud som du har offentliggjort overfor dem. At du har
gjort det på den måde vil jeg kalde for unfair, men ikke uetisk. Den
rigtige måde ville være at oplyse, at du havde fået et billigere
tilbud, men ikke at oplyse hvor meget billigere.

Jeg kan godt forstå, at du ikke gidder at skifte for kun 10 kr. om
måneden, men der er noget her der tyder på at den konkurrerende bank
har strukket sig så langt med deres tilbud som de overhovedet kunne,
hvor din nuværende bank blot har fulgt med og ved at de reelt set ikke
risikerer at miste dig da differencen er så lille, så hvorfor skulle
de så selv komme med nogle reelle udspil?

Og når vi nu snakker om oplysning om detaljerne i et tilbud, så er det
for så vidt ligegyldigt om der er tale om banker eller al anden form
for virksomhed.

/Knud

Fra : Anita

Dato : 24-08-04 18:25

Test wrote:
> Er det uetisk?

Det synes jeg bestemt ikke det er. Bankerne "ligger som de har redt" i den
sammenhæng. Bankerne har selv skabt denne situation, hvor man som kunde er
nødt til at shoppe rundt for at holde sig opdateret om priser m.v. Kunder
der intet gør, får bare lov at betale ved kasse 1 og hvem gider det, hvis
det kan gøres billigere?

> Hvad synes I, jeg synes at det er utroværdigt at komme
> med et tilbud som man først påstår ikke kan gøres bedre og så kan det
> lige pludselig gøres billigere?

Enig, men det er sådan bankerne arbejder. Kunne de nu havde kapret dig som
kunde til den første pris havde de jo tjent flere penge end ved tilbud 2. Og
som vi ved vil bankerne jo mægtig gerne tjene mange penge :)

> Bør man kun give en bank et skud i
> bøssen eller kan man godt gå frem og tilbage mellem de 2 banker flere
> gange?

Det har jeg ikke prøvet. Men jeg ser intet forkert i din fremgangsmåde. Du
fik jo det ud af det, som du ønskede. Så ingen grund til at have dårlig
samvittighed.

> Synes I at det er forkert at oplyse en bank om hvad man har
> fået som tilbud fra en anden bank?

Vi kontaktede en anden bank for at høre hvad de kunne tilbyde. Alt ialt
kunne vi ikke spare mere end nogle håndører, så vi droppede også at skifte.
Men i den "nye" bank, bad rådgiveren os om ikke at vise det skriftlige
tilbud til vores nuværende bank. Det respekterede vi, men der var som sagt
heller ikke så meget at spare.

Venligst Anita

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 24-08-04 19:29

Test wrote:

> [...]
> det er forkert at oplyse en bank om hvad man har fået som tilbud fra en

Det er en meget udbredt metode at bruge.

Man kan da diskutere metoden. Jeg bryder mig ikke meget om det.
Men på den anden side, hvis jeg kan spare nogle (mange) penge, sååå...!

Det sker meget ofte tror jeg.

Vi er jo forskellige. Så det _du_ anser for at være groft vil andre anse
for at være normalt.

Mvh. Jørgen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-08-04 19:32

Test wrote:

> [...]
> tilbud som jeg havde fået, så de derved lige præcis kunne gå under prisen

X-bank har jo vist, at man ikke skal stole på, at deres tilbud er det
bedste - men derimod presse dem med et tilbud fra en anden bank. Så
fremgangsmåden må jo være præcis som de ønsker det!

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-09-04 09:46

"Test" <test@test.dk> wrote in message
> Er det uetisk?

Overhovedet ikke.

> [...]
> det er forkert at oplyse en bank om hvad man har fået som tilbud fra en

Man må da shoppe alt det man vil.

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop