Peru - nogen erfaringer?
Fra : KimMalchau

Dato : 23-08-04 21:38

Hej

Jeg skal til Peru i den nærmeste fremtid (http://gap.ca/tour/PPP/) og
vil gerne høre om der er nogen der har erfaringer med landet.

Vi skal starte i Lima, og så skal vi - i en eller anden rækkefølge -
se Titicaca-søen og sivøerne, gå på Inca-trail og en tur i
Amazon-junglen.

Er der noget vi skal være særligt opmærksomme på?

Hvor tilgængeligt er Visa?

Hvad er prisniveauet?

Hvordan er indbyggerne?

Hvordan er maden - og hvad får man typisk?

Mvh
Kim

--
Cool Drinks ad libitum: http://drinks.vedduhvad.dk

Fra : Klaus Hansen

Dato : 25-08-04 20:54

"KimMalchau" <nospam6@malchau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad er prisniveauet?
>
> Hvordan er indbyggerne?
>
> Hvordan er maden - og hvad får man typisk?

Hej Kim

For at starte med de nemme spørgsmål:
Visa er det bedst akcepterede / benyttede kort, men hvis du vil betale
direkte med det koster det nemt 5 - 10 % ekstra, derfor brug det til at hæve
penge i automaterne.
Bemærk at automaterne giver tilbage i omvendt rækkefølge, først penge og så
kort.

Prisniveau, billigt hvis det ikke er udenlanske varer.

Indbyggerne er venlige og smilende, de spiser kun gringoer i weekenden

Mad: meget kylling, fisk, ris og kartofler, derudover alt i frugt og
grøntsager, dog serveres grønsager sjældent som her men mere i f.eks suppe
og gryderetter.
Nordpå kan man få advokado'er på størrelse med en god kokosnød, rent guf.
Omkring Cuzco har de verdens bedste og største majs.
Husk at prøve cebishen i Lima / Pisco og drik en Pisco Sour.

Pas på dine ting, turister er altid nemme at spotte, og ligesom herhjemme er
der lommetyve, hav ikke flere penge i lommerne end du kan tåle at miste,
resten skal i pengekat / pengebælte.

Hvornår skal du af sted ?
Jeg tager selv til Peru for 5 gang her i efteråret, skal bl.a. være guide
for en mindre gruppe, samt trekke flere ture.

mvh
El Gringo / Klaus

Fra : Kim Malchau

Dato : 30-08-04 18:41

On Wed, 25 Aug 2004 21:53:44 +0200, "Klaus Hansen"
<KH@_NO_S_P_A_M_dadl.dk> wrote:

[klip]

Davs Klaus

> [...]
>direkte med det koster det nemt 5 - 10 % ekstra, derfor brug det til at hæve

Det vil så sige, at vi kan glemme alt om rejsechecks?

>Bemærk at automaterne giver tilbage i omvendt rækkefølge, først penge og så
>kort.

Betyder ikke noget, jeg kan alligevel aldrig huske hvornår hvad kommer

>Mad: meget kylling, fisk, ris og kartofler, derudover alt i frugt og
>grøntsager, dog serveres grønsager sjældent som her men mere i f.eks suppe
>og gryderetter.

Er det kogt eller stegt mad?

Hvad kan det sammenlignes med (mexicansk?)?

Jeg er overbevist om at det bliver spændende at prøve uanset hvad, så
det er almen nysgerrighed, ikke fordi jeg er kræsen.

>Husk at prøve cebishen i Lima / Pisco og drik en Pisco Sour.

Hmmm. Hvad er det (altså cebishen)?

>Hvornår skal du af sted ?

4. oktober kl. bæ. Vi hopper på en GAP-tur, der starter d. 5. oktober
om morgenen fra Lima.

>Jeg tager selv til Peru for 5 gang her i efteråret, skal bl.a. være guide
>for en mindre gruppe, samt trekke flere ture.

Wauuv!! Du er da vist blevet grebet af det

Kan du sige noget om vejret i oktober måned? Vi ved jo ikke helt hvad
vi skal pakke, så hvis du kan lede mig på sporet af et sted hvor jeg
kan se dag/nat temp. for Lima, Cuzco, Titicaca, Inka Trail og
Amazon-junglen.

Og hvor fugtigt er det di forskellige steder? Skal vi have tæt regntøj
med eller kan en god poncho gøre rigelig nytte?

Mvh
Kim

--
Cool Drinks ad libitum: http://drinks.vedduhvad.dk

Fra : Klaus Hansen

Dato : 30-08-04 20:32

Hej Kim

> [...]

> Og hvor fugtigt er det di forskellige steder? Skal vi have tæt regntøj
> med eller kan en god poncho gøre rigelig nytte?

Glem rejsechecks, du vil bruge alt for lang tid med at stå i kø i bankerne
for at veksle, enkelte steder i Cuzco f.eks har man kunnet veksle
rejsechecks i nogle private veksle kontorer på Plaza de Armas (den centrale
plads), men jeg syntes at det er for bøvlet, desuden hvis du betaler din
rejse i forvejen til GAP, så er det jo begrænset hvad du skal bruge.

Der er både kogt, stegt og grillet mad, bl.a elsker de grilstegte kyllinger
og de er gode.
Cebische er rå fisk marineret med lime og chili, det er rent guf. Vi spiser
det normalt til frokost nede på markedet.
Husk at passe på med salaten mm., hvis det er et billigt sted så gå uden om
den, ellers risikerer du en gang dårlig mave.

Vejret ? Ved kysten nærmer sommeren sig regn med 20 grader, i bjergene er
det i følge statistikken den spæde start på regntiden. Men tag det roligt
man skal hen i november for at få mere regn end vi har i snit i juli. Så
regn med ned til 0 i bjergene om natten og 15 - 20 om dagen. Solen passerer
hen over Peru i oktober.
Det blæser stort set aldrig så en poncho eller let regnfrakke kan gøre det.
Amazonas er jo generelt varmt men der kan forekommer noches frias (kolde
nætter - ned under 10 grader)

Mvh
Klaus

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 31-08-04 15:12

"Kim Malchau" <nospam6@malchau.dk> wrote in message
> On Wed, 25 Aug 2004 21:53:44 +0200, "Klaus Hansen"
> <KH@_NO_S_P_A_M_dadl.dk> wrote:
> Er det kogt eller stegt mad?
>
> Hvad kan det sammenlignes med (mexicansk?)?

Husmandskost. Kød og kartofler eller ris. Kæmpe portioner. Det smager meget
godt, men er en lidt kedeligt Empanadas og saltenas smager også godt.

Prøv også deres Inca Cola, En citronvandsagtig sodavand med smag af
tyggegummi.
Find en gammel bedstemor med en lille bod og køb slik og sodavand der.

http://weather.yahoo.com/regional/PEXX.html

Med venlig hilsen

Bjarne.

Fra : Kim Malchau

Dato : 02-09-04 20:36

Til både Klaus og Bjarne

I har gjort spændingen endnu større. Mange tak for jeres svar!

Mvh
Kim

--
Cool Drinks ad libitum: http://drinks.vedduhvad.dk