Akkupunkttur mod psoreasis en skrøne??
Fra : Carsten JvT

Dato : 09-05-01 13:03

Hejsa

Jeg har garanteret stavet hudsygdommens navn forkert, men det har jo ikke
noget med sagen at gøre.

Jeg har hørt et rygte, som jeg gerne vil have af/bekræftet, nemlig at man
kan få akkupunkttur mod psoreasis.

Hilsen
Carsten JvT

Fra : peder

Dato : 09-05-01 21:05

Hej Carsten!

I en udenlandsk undersøgelse fra 1992 gav man en gruppe psoriasispatienter,
som ikke havde gavn af traditionel behandling akupunktur. Nogle af disse
patienter fik bedring.
I en anden undersøgelse fra 1997 fik en gruppe patienter traditionel
akupunktur mens en anden fik "snydebehandling". Der var ingen forskel i
behandlingseffekt mellem disse to grupper.

Spørgsmålet om, hvorvidt akupunktur er effektivt mod psoriasis må siges at
være uafklaret.

Peder

Fra : Bjarne Krog

Dato : 10-05-01 22:32

On Wed, 9 May 2001 22:05:26 +0200, "peder" <pede@snailmail.dk> wrote:

> [...]
>akupunktur mens en anden fik "snydebehandling". Der var ingen forskel i
>behandlingseffekt mellem disse to grupper.

Det er fordi at der kommer en bedring i kroppen uanset hvor man sætter
nålene, men de virker bedst hvis de bliver sat korrekt.

>Spørgsmålet om, hvorvidt akupunktur er effektivt mod psoriasis må siges at
>være uafklaret.

Man kan ikke lave disse blindtest med akupunktur, da alle patienter er
forskellige, og skal have seperat behandling.
Dette er grunden til at akupunktur ikke kan bevises videnskabeligt,
men at det virker det er bevist

Jeg har selv behandlet 8 med psoriasis, og de 7 af dem fik en klar
bedring...... 2 af dem helt fri for deres lidelser, og 1 jeg ikke
kunne hjælpe

Men der er også forskel på behandlerene, selv om vi går efter den
samme filosofi, er det ikke ensbetydende med at vi får det samme
resultat af diagnosen vi stiller, desværre....

Og som du skriver Peder, så er de alerede opgivet, så der er ingen
ting der er i vejen for at forsøge
____________________________
Venlig hilsen, Akupunktør
Bjarne Krog
www.blivrask.dk
Denne her fra nyhedsgruppen

Fra : Ole Thomsen

Dato : 11-05-01 08:40

"Bjarne Krog" <b.krog@get2net.dk> wrote

> Dette er grunden til at akupunktur ikke kan bevises videnskabeligt,
> men at det virker det er bevist

?!

Det kan ikke bevises, men det er bevist?

Ole Thomsen

Fra : Bjarne Krog

Dato : 11-05-01 09:11

On Fri, 11 May 2001 09:39:50 +0200, "Ole Thomsen" <ot@networks.dk>
wrote:

>"Bjarne Krog" <b.krog@get2net.dk> wrote

>?!
>
>Det kan ikke bevises, men det er bevist?

Søde
Ole Thomsen

Jeg ved det kan være svært at forstå hvad jeg skriver

"Dette kommer fra tredie hånd, så hæng mig ikke op på dette, men det
er for at lave en sammenligning"

Men hvis du har cancer i en albue, så får du kemo (som piller og de
virker på hele kroppen) og det kan der laves utalige blindtest på,
fordi de alle skal have nøjagtig den samme behandling.
I tyskland, sprøjter man kemo'en ind i selve albuen, det vil sige at
de forgifter ikke hele kroppen, men kun det angrebne sted, smart
ikke...... nej siger vi i DK. for det kan ikke videnskablig bevises?

Og det er fordi det ikke er alle der har cancer i albuen men andre
fek.s. i nyren, og så er det to forskellige behandlinger, og kan ikke
sammenlignes i en blindtest.

DEt samme er det med akupunktur, alle patienterene SKAL behandles
individuelt, så derfor kan det ikke videnskabligt bevises, men det er
stadig bevist at hvis du sætter en nål i et bestemt punkt i kroppen,
så kan man fjerne evt. smerter, eller for den sags skyld hudproblemer.

____________________________

Fra : peder

Dato : 11-05-01 14:29

Hej Bjarne!

M.h.t. psoriasis kan man vurdere udbruddet v.h.a faktorer som f.eks.
udbredning, antal elementer, disses størrelse mv., og på basis heraf
udarbejde et scoringssystem. Det havde man også gjort i 1997 undersøgelsen.
Hvis korrekt udført akupunktur behandling er mere effektiv end
placebobehandling vil dette afspejle sig i en bedre score.

Jeg er ikke helt enig med dig i, at blindtest af akupunkturbehandling ikke
er mulig. Selvom behandlingen af den enkelte patient er individuel er der
ikke noget, der ikke noget der forhindrer en i, at give en gruppe af
patienter korrekt akupunkturbehandling (selvom den er forskellig fra patient
til patient) og en anden gruppe
placebobehandling (ukorrekt akupunkturbehandling). Det afgørende er, at
patienten og den der undersøger behandlingseffekten ikke er klar over
hvilken behandling der er givet.

Dine egne erfaringer med psoriasispatienter er selvfølgelig relevante og
spændende, men udgør ikke i sig selv et bevis på behandlingens effekt. Jeg
tænker her på om nogle af patiernterne evt. har brugt akupunktur som
supplement til traditionel behandling eller om akupunktur har været eneste
behandling? Psoriasis har et utroligt varierende spontanforløb; ville
bedringen været kommet af sig selv? Det er velkendt at såvel læger som andre
videnskabsmænd er i stand til, at tolke observationer som virkninger der
faktisk ikke er tilstede (Det er derfor man laver blindtest). Jeg er
overbevist om, at sådanne psykologiske mekanismer også findes hos
alternative behandlere. Alternative behandlere er hverken svindlere eller
naive fjolser, men de er trods alt kun mennesker.

Hvad med at lave en blindtest i samarbejde med en hudlæge.

Hilsen

Peder