persillesovs
Fra : Henrik

Dato : 23-08-04 17:15

Hej og velbekomme

Det der med at man ikke må varme persillesovs op det er da en gamel skrøne
ikke, den må bare ikke koge under genopvarmningen er det ikke sådan det
hænger sammen?

MVH
Henrik

Fra : Jette

Dato : 23-08-04 17:29

Henrik <hlt2FJERN@huskes.dk> wrote:
> Hej og velbekomme
>
> Det der med at man ikke må varme persillesovs op det er da en gamel
> skrøne ikke, den må bare ikke koge under genopvarmningen er det ikke
> sådan det hænger sammen?

www.altomkost.dk der er lavet af Fødevaredirektoratet frarådes det at
genopvarme persillesovs pga. bakterier.

Læs selv mere på:
http://makeashorterlink.com/?W2CF15D19

Persillesovs står omtalt nederst på siden.

Mvh Jette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-08-04 17:33

"Henrik" <hlt2FJERN@huskes.dk> skrev i en meddelelse

> Det der med at man ikke må varme persillesovs op det er da en gamel skrøne
> ikke,

Det kommer an på, hvordan den er behandlet hidtil.

den må bare ikke koge under genopvarmningen er det ikke sådan det
> hænger sammen?

Nej!

Hvis persillesovs skal behandles "efter bogen", må persillen ikke koge med
FØRSTE GANG, fordi smagen forringes.
MEN - hvis den ikke er kogt, må den ikke genopvarmes, da der så kan være
jordbakterier, der har formeret sig, og fordi der er noget med nitrat, der
omdannes til nitrit, og det er vist ikke så sundt.

Hvis du altså koger persillesovsen første gang, forringes smagen ganske
vist, men så kan du godt genopvarme den.
Og af hensyn til diverse bakterier bør al genopvarmet mad koges/varmes
ordentligt igennem.

Så sorry - du må vælge.
Men så dyr er persillesovs da heller ikke.
Og det kunne måske være en god ide bare at lave den hvide sovs og så have
hakket persille til individuelt drys?

Hilsen Inger

Fra : Henrik G Nielsen

Dato : 23-08-04 17:56

" Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men så dyr er persillesovs da heller ikke.
> Og det kunne måske være en god ide bare at lave den hvide sovs og så have

Det er nu mere fordi at jeg så kunne tage lidt med på arbejde og varme det
derovre.
Og der er desværre kun en mocroovn
Det smager jo dejligt

MVH
Henrik

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-08-04 19:14

"Henrik G Nielsen" <hlt2FJERN@huskes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Selv tak.
Vi kunne jo ikke ha', du gik hen og blev syg af det, vel

> Det er nu mere fordi at jeg så kunne tage lidt med på arbejde og varme det
> derovre.
> Og der er desværre kun en mocroovn

Jamen kunne du så ikke bruge tricket med at tage persillen med, pakket ind
for sig selv - og så røre det i sovsen, inden du spiser det?
Det er jo ikke sovsen i sig selv, der er "kriminel", men persillen, når den
har ligget i lun sovs gennem et stykke tid.
Hvis den bliver frisk tilsat, er der ikke nogen risiko.

> Det smager jo dejligt

Ja!

Hilsen Inger

Fra : Hauge

Dato : 23-08-04 19:20

Hejsa
Henrik G Nielsen wrote:
> Det er nu mere fordi at jeg så kunne tage lidt med på arbejde og
> varme det derovre.

Nu til dags, kan folk dø af alt, også genopvarmet persillesovs. For en del
år siden, kendte jeg en gammel mand, han lavede persillesovs til een uge ad
gangen (5 gange genopvarmning) , ja han spiste den samme ret 4-6 dage i træk

Han var aldrig syg, men ok, i dag blir man syg bare ved tanken om det.
Jeg genopvarmer det når jeg har brug for det, og er heller aldrig blevet syg
af det.

> Og der er desværre kun en mocroovn

Ingen problemer.

> Det smager jo dejligt

Ja gu gør det så. Mums..

--
Mvh Hauge
Ps.: Kom så, jer der bliver syge af alt, og hyl op

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-08-04 21:09

"Henrik" <hlt2FJERN@huskes.dk> wrote in message

> Det der med at man ikke må varme persillesovs op det er da en gamel skrøne
> ikke,

Jo. Andre skrøner er f.eks., at du ikke må spise rå fisk, der ikke har været
nedfroset (fortæl det endelig ikke til japanerne), rå æg osv. Døden skal
have en årsag, og det bliver garanteret ikke den genopvarmede persillesovs,
der løber med æren.

Hvornår har du sidst hørt om, at nogen er blevet syge af at spise
genopvarmet persillesovs?

--
-Jens B.

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-08-04 21:51

Jens Bruun wrote:

> [...]
> der løber med æren.
>
> Hvornår har du sidst hørt om, at nogen er blevet syge af at spise

Skrøne og skrøne... Hvis du først er uheldig at spise persillesovs hvor
jordbakterierne har fået lov at formere sig, så ender det med en
stivkrampelignende tilstand med døden til følge med mindre man behandles
hurtigt. Om der så ofte er få jordbakterier på moderne dansk persille,
eller folk normalt skyller det godt, eller folk husker at koge det kort
for at dræbe bakterierne, det ved jeg ikke. Men det er altså ikke noget
problem at lave dødfarlig persillesovs hvis man vil.

/David

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-08-04 22:06

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Men det er altså ikke noget
> problem at lave dødfarlig persillesovs hvis man vil.

Muligvis ikke. Hvor mange dokumenterede tilfælde om året? Nå ikke, jamen så
inden for de sidste 10 år da? Nå, heller ikke, jamen så inden for de sidste
25 år?

Min pointe er, at tingene skal sættes lidt i perspektiv, inden man begynder
at skræmme livet af folk.

--
-Jens B.

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-08-04 22:43

Jens Bruun wrote:

> Muligvis ikke. Hvor mange dokumenterede tilfælde om året? Nå ikke, jamen så
> inden for de sidste 10 år da? Nå, heller ikke, jamen så inden for de sidste
> 25 år?

1) Har du undersøgt hvor mange dokumenterede tilfælde der er? Ellers kan
du vel lige så lidt komme med din påstand.

2) Måske er der få dokumenterede tilfælde - netop fordi folk er blevet
advarede.

> Min pointe er, at tingene skal sættes lidt i perspektiv, inden man begynder
> at skræmme livet af folk.

Det kan vi godt blive enige om.

Hvis man omvendt har et tilfælde hvor det er

1) nemt at gardere sig
2) fatalt hvis man først er uheldig
3) ikke komplet usandsynligt at man er uheldig hvis man ikke garderer sig

så kan det være okay at advare efter min mening.

/David

Fra : Ole Stigaard

Dato : 23-08-04 22:58

On Mon, 23 Aug 2004 22:09:14 +0200, Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com>
wrote:

> Jo. Andre skrøner er f.eks., at du ikke må spise rå fisk, der ikke har
> været
> nedfroset (fortæl det endelig ikke til japanerne)

Er du klar over hvor mange orm og andre parasitter der er i den
gennemsnitlige fisk landet i DK?
Hvis du bare en enkelt gang havde stået ved skærebåndet på en fiskefabrik,
ville du nok behandle fisken inden du satte den til livs.

Ole S

--
My mailaccount is not read. Please use news'ad'stigaard'dot'net
Jeg læser ikke post til denne adresse. Brug istedet